Wouter Hoeffnagel - 15 juli 2017

Geen concurrentieproblemen op telecommarkt door vier-in-één-bundels

Het bundelen van vaste telefonie, mobiel, internet en televisie door telecomproviders levert vooralsnog geen concurrentieproblemen op de telecommarkt op. Dit concludeert de Autoriteit Consument en Markt (ACM) na een marktstudie naar de impact op de telecommarkt van alles-in-één abonnementen.

Steeds vaker bieden telecomproviders meerdere telecomproducten in één bundel aan. In eerste instantie ging het hierbij vooral om abonnementen voor televisie, internet en vaste telefonie. Tegenwoordig worden ook steeds vaker mobiele telecomdiensten aan de bundel toegevoegd. Dit heeft geleid tot de opkomst van vier-in-één-pakketten. Daarnaast voegen aanbieders steeds vaker exclusieve tv-kanalen, gratis films en series of sportuitzendingen toe aan de bundels.

Minder snel overstappen

De ACM stelt dat consumenten die een dergelijke bundel nemen, doorgaans minder snel overstappen. Dit komt vooral doordat losse abonnementen opgeteld duurder zijn of minder bieden dan een bundel. De ACM stelt ook dat het vergelijken van aanbiedingen van verschillende providers steeds moeilijker wordt, aangezien iedere aanbieding net even anders is.

Daarnaast concludeert de ACM dat het toevoegen van exclusieve content aan bundels het overstappen verder beperkt. Zo zijn bepaalde series of programma’s nog slechts bij één aanbieder te zien. Daarnaast kan de bundel in prijs stijgen doordat kosten voor extra’s programma’s worden doorberekend.

Impact op kleinere aanbieders

Twee grote partijen beschikken zowel een vast als mobiel netwerk: KPN en Vodafone/Ziggo. Andere partijen met alleen een mobiel netwerk zoals Tele2 en T-Mobile moeten toegang inkopen bij KPN om klanten een compleet pakket met vaste en mobiele telefonie, internet en tv aan te kunnen bieden. De ACM wijst erop dat deze partijen vaak een kleiner klantenbestand hebben en risico’s niet kunnen spreiden over verschillende onderdelen. Dit kan volgens de toezichthouder nadelig zijn voor kleine aanbieders en levert het risico op dat zij uiteindelijk uit de telecommarkt verdwijnen.

De ACM blijft controleren of het vergelijken van bundels niet moeilijk wordt en overstappen niet onnodig ingewikkeld wordt gemaakt. De ACM stelt dat er voldoende keuzemogelijkheden moeten blijven bestaan en voorkomen moeten worden dat uitsluitend dure tv-pakketten beschikbaar zijn. Ook het bestaan van kleinere telecomaanbieders met scherpe tarieven noemt de ACM van belang. Op dit moment voert de ACM opnieuw een marktanalyse Telecom uit. Hieruit kunnen maatregelen voorkomen om de concurrentie tussen grote en kleine telecomaanbieders te bevorderen.

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024