Axians toont zijn innovatiekracht

Axians toont zijn innovatiekracht

Axians toont zijn innovatiekracht

Axians toont zijn innovatiekracht

Axians toont zijn innovatiekracht

08-07-2017 | door: Dick Schievels

Axians toont zijn innovatiekracht

Sinds VINCI Energies twee jaar geleden zijn ICT-activiteiten internationaal bundelde onder de merknaam Axians, heeft laatstgenoemde zich ontwikkeld tot een speler van formaat. Axians is ondertussen actief in achttien landen en groeit gestaag. In Nederland vond onlangs, onder de slogan ‘Accelerate Together’, de Axians Partnerdag 2017 plaats.

Axians Nederland heeft voor zijn partnerdag de langste dag van het jaar uitgezocht. Het is behoorlijk warm in de tuin van de in Utrecht gesitueerde Metaal Kathedraal, een overeind gebleven deel van wat ooit een kerk was, toen een metaalfabriek werd en nu een functie vervult als cultureel ecologische broedplaats en evenementenlocatie. Binnen is het aanvankelijk een stuk koeler, maar naarmate de ruimte zich vult met de in grote getale opgekomen Axians-partners gaan ook daar de jasjes uit.

Algemeen directeur Rob van Kaathoven heet iedereen welkom op dit derde partner-event sinds het ontstaan van het nieuwe Axians in april 2015. Ook Axians is een broedplaats, houdt hij de zaal voor, maar dan voor de nieuwste ICT-ontwikkelingen. Twee jaar geleden had het bedrijf nog 450 medewerkers met een omzet van tegen de € 150 miljoen. Dit jaar sluit men af met bijna duizend medewerkers en een omzet van rond de € 200 miljoen. “Dus we worden een steeds mooiere speler in de Nederlandse ICT-markt, die echter wel vanuit de ‘human touch’-gedachte altijd aandacht blijft houden voor de klant.”

‘Big bets’

In Europa is het merk Axians nu al goed voor een omzet van € 1,7 miljard, vervolgt Kaathoven, met 8000 medewerkers en een netwerk van 210 businessunits. “Dat laatste getal geeft aan dat de businessunits kleinschalig en gesegmenteerd in hun markten met de vendors samenwerken om voor iedere klant de optimale oplossing neer te zetten.” Axians streeft voortdurend naar verdere groei door middel van acquisities en innovaties, bijvoorbeeld op gebied van IoT (Internet of Things) en data science, aldus Kaathoven.  Maar Axians kan het niet alleen, stelt hij. Voor een belangrijk deel moeten die groei en innovaties tot stand komen door hechte samenwerking met de technologie-leverende partners in de zaal. Vandaar: Accelerate Together!

Axians stopt elk jaar veel energie in technologische innovaties door middel van zijn zogeheten ‘big bet’-programma’s. “Een ‘big bet’ is een bij Axians ingericht proces om innovaties te versnellen”, zegt Erik Lenten, CTO bij Axians. “Gelet op onze organisatiestructuur gebaseerd op relatief kleine businessunits van gemiddeld zo’n 60 à 70 man hadden we bij Axians iets extra’s nodig om met name de wat grotere innovaties met de gehele organisatie op te kunnen pakken”, legt hij uit. “Middels die big bets stellen we gericht funding en resources beschikbaar over verschillende businessunits heen, ter versnelling van onze innovaties op gebieden die wij als extra belangrijk beschouwen.” Op dit moment kent Axians vijf big bets. Drie daarvan, IoT, Cloud en Security, lopen al meer dan een jaar en twee (‘Big Data’ en Datamanagement) zijn dit jaar gestart.

IoT-innovaties

Axians is met zijn diversiteit aan businessunits van veel ICT-markten thuis, houdt Lenten de zaal voor tijdens zijn presentatie. “Wij zijn actief in de infrastructuur op gebied van netwerken, datacenters, collaboration en security. Verder beschikken we over een aantal meer software-gerelateerde businessunits op gebied van bijvoorbeeld analytics, businessapplicaties, integratie en wat dies meer zij.” De organisatie in kleine gespecialiseerde businessunits is voor Axians erg belangrijk, benadrukt ook Lenten nog een keer. Daarmee probeert Axians slimme markt-productcombinaties te maken tussen de diverse marksegmenten waarin men actief is en bepaalde slimme technologische oplossingen die daarvoor van toegevoegde waarde zijn. In  Nederland heeft Axians bijna 20 verschillende businessunits die allemaal gefocust zijn op bepaalde delen van de markt, zowel qua technologie als qua segment. “Door businessunits vervolgens goed samen te laten werken, kunnen we de klant zo heel gericht bedienen, vanaf de adviesfase tot aan het eventuele beheer van de geleverde oplossing.” Axians heeft de laatste jaren namelijk ook steeds meer geïnvesteerd in de ontwikkeling van managed services. En met succes. “Ongeveer 50 procent van onze business is nu recurring”, meldt Lenten.

Lenten roemt met name de innovaties die door zijn bedrijf tot stand worden gebracht op IoT-gebied. Die liggen vooral op het vlak van smart asset-managent, zegt hij, waarbij allerlei apparaten (zoals bijvoorbeeld bakovens in supermarkten) op een  slimme manier met het internet verbonden worden. Het maakt dat je ze op afstand kunt monitoren en onderhouden, met aanvullend mogelijkheden voor het maken van rapportages en het uitvoeren van Big Data-analyses in de cloud.

Innovatie in de zorg

Wat volgt is een reeks van presentaties waarin op een tweetal focusgebieden (de gezondheidszorg en de industrie) de ene na de andere innovatieve oplossing ten tonele wordt gevoerd. Zo geeft directeur Arjen Fluks van Bostec (onderdeel van Axians) op zorggebied een aansprekend voorbeeld van een tweetal pilots in Rotterdam waaraan een handvol partijen deelnemen, waaronder Axians. Daarbij gaan twee zorginstellingen elk tien wooneenheden beschikbaar stellen, die worden voorzien van de nodige sensoren en demotica. Doel is om te onderzoeken of zo het aantal botbreuken bij ouderen kan worden teruggedrongen. Op basis van Big Data-analyses op de sensorinformatie kun je namelijk zien of iemands mobiliteit afneemt, zegt Fluks. “En als iemands mobiliteit afneemt, neemt zijn stabiliteit af en weet je dat de kans toeneemt dat-ie gaat vallen. Dan extra mobiliteitstraining geven kan wellicht veel kosten besparen. Want neem bijvoorbeeld de bij ouderen veelvoorkomende heupbreuk. Die levert een ziekenhuisopname op en doorgaans een operatie, gevolgd door alle noodzakelijke revalidatie van dien.”

Klanten-event in het najaar!

We hebben vandaag veel informatie gegeven over hoe we zijn georganiseerd, hoe ons portfolio in elkaar zit en in welke marksegmenten wij allemaal actief zijn, rondt Edwin Kanis (Marketing, Communicatie & Innovatie Axians Nederland) de partnerdag af. En hij heeft nog een nieuwtje: “In het najaar, op 21 november, hebben we onze klantendag. Daar verwachten we zo’n 400 à 450 klanten in Nieuwegein, op een geheel nieuwe locatie. Het event heet ‘Innovations to Success’. Daarop gaan we aan onze kant laten zien welke technologische ontwikkelingen wij verwachten, hoe de markt zich beweegt en hoe wij klanten zouden kunnen helpen om daarin goed te kunnen meebewegen.”

Bekijk de video van het event.

Door: Dick Schievels

Terug naar nieuws overzicht