Wouter Hoeffnagel - 04 juli 2017

Verzekeraar Interamerican kiest nieuwe oplossing voor bescherming persoonsgegevens

Na een samenwerking op het gebied van digital governance kiest de Griekse verzekeraar Interamerican opnieuw voor SAS. SAS gaat het bedrijf helpen met een oplossing voor de bescherming van persoonsgegevens. Daarmee zet Interamerican een volgende stap richting General Data Protection Regulation (GDPR) compliance waarmee het klanten garandeert dat er op een veilige en juiste manier met hun persoonsgegevens wordt omgegaan.

Met SAS for Personal Data Protection versterkt Interamerican zijn strategische focus om te transformeren naar een ‘digitale verzekeraar’. Ook is deze oplossing cruciaal voor Interamerican om mogelijke zorgen van klanten over hoe het bedrijf omgaat met hun persoonsgegevens, in deze tijd van big data en het Internet of Things, weg te nemen. SAS for Personal Data Protection is onderdeel van een breder Data Governance-raamwerk waarin Interamerican en SAS de richtlijnen en procedures met betrekking tot de beschikbaarheid, compleetheid en juistheid van de informatie en data beheren.

Belangrijke stappen richting GDPR-compliance

Met haar technische infrastructuur en het gebruik van SAS for Personal Data Protection wil Interamerican belangrijke stappen zetten om te voldoen aan de nieuwe EU GDPR. Alle organisaties die persoonsdata verwerken binnen de EU moeten op 25 mei 2018 aan deze Europese wet voldoen. De oplossing van SAS biedt:

  • het creëren van een organisatiebrede ‘dictionary’ met definities van begrippen en duidelijke privacyregels;
  • de identificatie van persoonsgegevens welke in verschillende applicaties en databases van de organisatie zijn opgeslagen;
  • de implementatie en automatisering van interne processen voor het identificeren van persoonsgegevens, controle over de toegang tot deze data en registratie wie deze data gebruikt;
  • het in kaart brengen van hoe de datastromen tussen de systemen lopen;
  • assessment en evaluatie van mogelijke risico’s dat specifiek gebruik van data kan ontstaan;
  • de registratie van datalekken en het op de hoogte stellen van de lokale autoriteiten zoals Autoriteit Persoonsgegevens (en het ondersteunt de organisatie welke acties te ondernemen om het probleem op te lossen). 

Klantrelatie versterken

“Dit is een helder voorbeeld waarin het bestaande data governance-raamwerk wordt uitgebreid om te voldoen aan de eisen die GDPR stelt”, zegt Olivier Penel, EMEA Data Management Business Director bij SAS. “Maar de insteek gaat veel verder dan alleen compliance; het legt de basis voor het versterken van de klantrelatie gebaseerd op vertrouwen en zorgt ervoor dat de organisatie persoonsgegevens nog beter kan benutten om klanten meer betrokken te houden en betere beslissingen te nemen.”

Xenophon Liapakis, CIO van Interamerican: “We zijn op weg onze organisatie te transformeren naar het nieuwe digitale tijdperk en het creëren van een lange termijn relatie met onze klanten die gebaseerd is op vertrouwen. De GDPR voegt daar een nieuwe uitdaging aan toe. Om hier op tijd aan te kunnen voldoen, hebben we SAS gekozen als strategische partner, omdat het een geïntegreerde end-to-end oplossing biedt. SAS for Data Protection helpt ons op tijd te voldoen aan de nieuwe GDPR-regelgeving en bevordert bovendien het vertrouwen van onze klanten.”