‘De grote uitdaging van tegenwoordig is analytics’
03-07-2017 | door: Dick Schievels

‘De grote uitdaging van tegenwoordig is analytics’

De digitale transformatie waarover iedereen het tegenwoordig heeft, wordt aangejaagd door de technologie. Toch zorgt diezelfde technologie regelmatig voor frustratie, zegt Mark Nittler, Vice President Enterprise Strategy bij Workday. Met name bij organisaties die meer informatie uit hun bestaande ERP-applicaties willen halen om zo meer ‘agile’ bezig te kunnen zijn.

Workday is een SaaS-leverancier die enterprise-software ontwikkelt voor Human Capital Management (HCM) en Financials. De keuze voor deze twee gebieden had zowel tactische als strategische gronden, blikt Nittler terug. “Als startend bedrijf wilden we zo snel mogelijk naar de markt. Dan is het verstandig om je enigszins te beperken en je niet te richten op de bouw van een omvangrijk ERP-pakket. Als we dat hadden gedaan, dan waren we nu nog niet klaar geweest. En vanuit strategisch standpunt zagen we dat de bekende ERP-leveranciers, zoals SAP, Oracle, en JD Edwards, allemaal de manufacturing-industrie als focus hadden. Dus die markt was al goed bediend. Dat betekende echter ook dat de bedrijven buiten de maakindustrie juist nog niet zo goed bediend werden. En bij hen ging het heel vaak om het binnenhalen en -houden van het juiste talent, wilden ze hun bedrijfsprestaties optimaliseren.”

De waarde van talent

Workday werd opgericht in 2005 door voormalige PeopleSoft-executives, nadat dat bedrijf door Oracle was ingelijfd. In die tijd kon men volgens Nittler nog niet goed de connectie leggen tussen menselijk kapitaal – talent en vaardigheden van medewerkers – enerzijds en bedrijfsresultaten anderzijds. “Alle HR-systemen waren in die tijd gebouwd rond een standaard HR-businessmodel. Dat model was erop gericht om ervoor te zorgen dat medewerkers goed kunnen functioneren, dat ze op tijd worden betaald, dat ze zich aan de bedrijfsregels houden, et cetera. Maar die systemen waren totaal niet gericht op het begrijpen van de relatie tussen talent en bedrijfsprestaties. Dat stond geheel los van HR.”

En ook vanuit financieel gezichtspunt was geen van de systemen goed geïntegreerd met kennis over het talent dat men in huis had. Men wist meer over het kantoormeubilair dan over zijn medewerkers. Men had geen goed zicht op wat ze kosten, welke taken ze uitvoeren, wat hun prestaties zijn en wat precies de impact is van iedere individuele medewerker op de waardeontwikkeling en kostenstructuur van een bedrijf, somt Nittler op. “Niemand deed dat nog. En dat in een tijd waarin ‘human capital’ voor het succes van heel veel organisaties steeds belangrijker werd.”

Uitdaging nu?

“De grote uitdaging van tegenwoordig is analytics”, antwoordt Nittler desgevraagd. “Bestaande systemen zijn heel goed in transactieverwerking, maar daarin ligt de uitdaging niet. De uitdaging is om de business te voorzien van die gegevens waarmee zij hun bedrijfsprocessen beter kunnen sturen. Dat is wat zowel een HR-afdeling als een financiële afdeling nu nodig heeft.”

De traditionele systemen zijn daarvoor niet ontworpen, verduidelijkt hij. Om dat te verhelpen, wordt er van alles tegenaan geplakt in de vorm van een BI-tool, een datawarehouse of een datamart. Vervolgens wordt dat allemaal aan elkaar geknoopt en aangevuld met een visualisatietool, waarna uiteindelijk blijkt dat ze daarmee nog steeds de voor hen belangrijke vragen niet kunnen beantwoorden. “Bovendien zorgt al dat lapwerk voor een enorme toename van de complexiteit. En misschien werkt het op dag één nog wel, maar als er dan op dag twee iets verandert, moet alles weer opnieuw worden aangepast.”

Andere aanpak

Met dat probleem in het achterhoofd doordacht Workday alles opnieuw en koos het voor een geheel andere aanpak. Nittler daarover: “Wij bouwden onze systemen rond: én de transactieverwerking, én de facturatie, én de analytics, én de planning… En ook nog eens langs de as van governance en compliance; dát alles verenigd in één model. Zo heb je een systeem waarmee je in staat bent de data van onder tot boven te begrijpen. Door te profiteren van moderne datastructuren, kunnen we meer businessrelevante data verzamelen op het niveau van transactieverwerking. En alle metadata, je business-modeling, je security, je processen, je datamanagement, et cetera, zijn allemaal op één platform ondergebracht in één en hetzelfde model. Dat betekent dat bij veranderingen het hele systeem eenvoudig en snel is aan te passen.”

CIO’s die zitten opgescheept met legacy-applicaties hebben met Workday nu eindelijk een alternatief, stelt Nittler. Maar het maken van de overstap is een complexe opgave, beseft hij. Ook daarover heeft Workday echter goed nagedacht, zodat die transitie stap voor stap kan plaatsvinden. “Een bedrijf kan daar beginnen waar het de grootste problemen ervaart. Het kan beginnen met HR, met facturatie, met planning, met analytics… Dus het kan zowel bottom-up als top-down te werk gaan en hoeft niet, bij wijze van spreken, alle motoren van zijn vliegtuig in één keer te vervangen, terwijl dat vliegtuig zich in de lucht bevindt.”

Toekomstplannen

Je kunt de markt grofweg in tweeën delen, zegt Nittler, gevraagd naar de toekomstplannen van Workday. De onderste helft van de markt bestaat uit de ERP-systemen waarin je de bekende functionaliteiten aantreft op gebied van transactieverwerking, facturatie, orders plaatsen, betalingen doen, etc. Die laag is volgens hem noodzakelijk, en daarop heeft Workday in eerste instantie zijn aandacht gericht. “Maar nu richten we onze aandacht op de bovenste helft. Daar gaat het om wat Gartner noemt CPM, Corporate Performance Management. Daar gaat het om Advanced Analytics, Advanced Reporting, Planning en Budgettering, dat soort zaken. En onze visie is vanaf het begin geweest dat dat allemaal via één en hetzelfde platform moet verlopen. Alle data moeten op een consistente manier worden gemodelleerd en verzameld op de transactielaag. Daarom hebben we die transactielaag met een model uitgerust dat robuust genoeg was om ook de analytics van de toekomst te kunnen ondersteunen.”

Mede met het oog daarop heeft Workday het afgelopen jaar Platfora overgenomen, meldt Nittler nog tot slot. “Dat is een buitengewoon spannend Big Data/Analytics-platform, waarvan we de functionaliteit integreren in de algemene Workday-oplossing,  geconnecteerd met alle andere terreinen, zoals: transactieverwerking, planning en governance, en bedoeld om onze analytics naar een nog hoger plan te tillen.”

Door: Dick Schievels

Terug naar nieuws overzicht