Redactie - 03 juli 2017

Nieuwe publiek cloudportfolio Orange Business Services

Nieuwe publiek cloudportfolio Orange Business Services image

Orange Business Services voegt publieke clouddiensten toe aan haar cloudportfolio. Deze clouddiensten zijn ontwikkeld in samenwerking met strategisch partner Huawei. Het doel is om multinationals waar ook ter wereld op een uniforme manier te ontzorgen. Niet alleen door een cloudgebaseerde IT-infrastructuur uit te rollen, vertelt VP Khaled Khondker (internationale cloudactiviteiten), maar vooral door hen alle dienstverlening rondom het cloudgebruik uit handen te nemen.

Khaled Khondker heeft al een lange carrière achter de rug bij Orange Business Services. De VP Orange Cloud for Business - International bij de System Integrator begon ooit zelf in een datacentra en werd toen principal consultant, waarna een reis langs onder meer verantwoordelijkheid voor cloud IT-infrastructuur en IoT-activiteiten volgde. In zijn huidige functie is Khondker er mede verantwoordelijk voor dat de nieuwe tak van sport op cloudgebied, het publieke cloud-aanbod dat in samenwerking met Huawei is ontwikkeld en wordt aangeboden, zijn beloften aan klanten en potentiële klanten waarmaakt.

Private cloud-omgevingen verzorgt Orange Business Services al jaren. Daar komt nu een publieke cloud-omgeving bij. De basis hiervan is een flexibele cloud IT-infrastructuur, zoals ook partijen als Amazon, IBM, Microsoft en Google wereldwijd aanbieden. Waar Orange zijn internationaal actieve klanten echter vooral mee wil ondersteunen, zijn alle diensten hier omheen: advies, auditing, integratie van toepassingen en systemen en managed services voor cloud-infrastructuur en toepassingen. Vanaf mei vindt de uitrol in Europa plaats, daarna volgen Noord-Amerika en Azië.

Digitale transformatie als toverwoord

“Digitale transformatie is het nieuwe toverwoord, maar in de praktijk is dit niet iets dat je als organisatie zo maar doorvoert, ”stelt Khondker. “Vooral voor multinationals is dat lastig. Zij willen overal met dezelfde processen en toepassingen werken, maar in elke regio worden er weer andere eisen gesteld op gebieden zoals compliance, governance, transparantie – waar word je data bijvoorbeeld opgeslagen.”

Ook aan de externe kant verandert er veel voor ondernemingen. Digitale transformatie zorgt hier onder meer voor compleet nieuwe manieren van interactie met toeleveranciers, partners en klanten. Deze revolutie die op het moment plaatsvindt maakt het meer dan ooit nodig om duidelijk te krijgen wat de behoeften en eisen van klanten zijn.

Bezit IT niet meer relevant

“IT-infrastructuur is een cruciaal component om deze veranderingen intern en extern naar je klanten toe te ondersteunen. Het bezit van IT is niet meer zo relevant. Wel hoe je je eigen IT-systemen en -toepassingen in steeds meer en nieuwe vormen kunt combineren, al dan niet gekoppeld aan, of geïntegreerd met IT-systemen of –platforms van andere partijen, misschien zelfs wel concurrenten. Zo kom je tot nieuwe inzichten en een beter begrip van wat er in jouw markt gebeurt.”

Verdergaande bundeling van diensten

Dergelijke bundelingen van diensten kunnen veel verder gaan dan menig organisatie denkt. Khondker: “Wanneer jij bijvoorbeeld access points levert aan een klant, dan kun je tegenwoordig monitoren of zo’n device nog afdoende werkt en dat pro-actief aan klanten laten weten, zodat er tijdig onderhoud of vervanging plaatsvindt. Maar daar heb je niets aan wanneer die informatie niet ook beschikbaar is voor je back-office systemen, zoals je ERP- en supply chain-toepassingen. Zodat je tijdig voldoende devices op voorraad hebt en personeel beschikbaar hebt om ze te installeren of om onderhoud uit te voeren.”

Goede beschikking over data en een goede integratie van data over systemen heen is dus belangrijker dan ooit. Wie dit goed voor elkaar heeft, kan al snel beschikken over een concurrentievoordeel. Maar hoe complexer de IT-omgeving is, des te lastiger wordt het om dit concurrentievoordeel te realiseren. “Wij zien een enorme kans in het aanbieden van infrastructuur en diensten die hier in ontzorgen. Zelfs multinationals hebben hun grenzen als het gaat om eigen IT-beheer. Het is meestal geen kernactiviteit.”

Publieke cloud maakt het verschil

Daar moet het publieke cloudaanbod een verschil in maken, zowel voor wat betreft de wens van organisaties om overal dezelfde gebruikerservaring te hebben voor interne en externe klanten, dezelfde ondersteuning voor businessprocessen, als ook het omgaan met lokale verschillen op de al genoemde gebieden zoals compliance of uiteenlopende tarifering van producten en diensten.

De IT-infrastructuur, het netwerk en de security kunnen ook deels van andere leveranciers komen, stelt Khondker. “Vaak is er veel geïnvesteerd in fysieke of virtuele IT-omgevingen over de jaren heen. Dan moet het ook mogelijk zijn om fysieke of cloudomgevingen en –toepassingen naadloos te laten werken met elkaar. Ons cloudplatform kan daarvoor zorgen, zodat het niet uitmaakt of je deels met een private cloud van de ene leverancier en deels met publieke cloud toepassingen van een tweede of derde partij werkt.

Samenwerking met Huawei

De samenwerking met Huawei als technologiepartner is zeer belangrijk voor Orange Business Services, stelt Khondker. Het technologieconcern bouwt al jaren aan een ecosysteem van partners, waarbij elke partij een deel levert. Huawei levert daarbij de hardware, ontwikkelt het technologieplatform en OpenStack-OS, OBS de datacentra, netwerk en security-infra en alle professionele diensten er omheen.

“Huawei is daarnaast een belangrijke partij in veel standaardorganisaties. Het wil net zoals wij interoperabiliteit bevorderen en gebruikt daarvoor Open Stack-technologie. Alleen met open standaarden en interoperabiliteit kun je echt naadloos end-to-end dienstverlening garanderen. Huawei doet dit voor ons cloudplatform, zodat wij ons kunnen focussen op onze onderscheidende diensten. Zo kun je van de spreekwoordelijke 1 + 1 de 3 maken die we onze klanten beloven.”

Het belang van cultuur

Hoewel Khondker zich al decennia in het midden van de ontwikkelingen op gebied van digitale ontwikkelingen bevindt, is hij zeker niet blind voor de effecten die de ICT-trends in toenemende mate hebben op het bedrijfsleven en de samenleving. ICT-technologie heeft steeds meer een cruciale rol in de processen van organisaties, maar het is ook belangrijk om het cultuuraspect niet uit het oog te verliezen.

“Digitalisering zorgt voor grote veranderingen op allerlei gebieden in een organisatie. IT-omgevingen zijn zeer complex, maar als ze er eenmaal liggen, zit daar niet meer de complexiteit in. Die zit in het goed laten aansluiten op elkaar van technologie en bedrijfscultuur. Vaak wordt er niet of te weinig gekeken naar de gevolgen voor de cultuur van de organisatie en voor de mensen die deze cultuur vormen.”

Maar het is juist de cultuur die aan de basis staat van een succesvolle, goed draaiende organisatie die op de toekomst gericht is en in staat is om mee te veranderen, meent Khondker. “ Werknemers zijn je belangrijkste kapitaal. Om zo’n cultuur te behouden, moet je er voor zorgen dat digitalisering dit niet ingrijpend verandert. In elke stap van die digitalisering moet je de goede aspecten van een bedrijfscultuur proberen te behouden. Doe je dat niet, dan zal ook het inzetten van de nieuwste technologie je niet verder helpen.”

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024