Redactie - 20 juni 2017

Tele2 focust op integratie vast en mobiel

Tele2 focust op integratie vast en mobiel image

Tele2 heeft al jaren een stevige positie in de zakelijke markt voor vaste telefonie en vast dataverkeer. Met die positie als uitgangspunt probeert de telecomoperator via uitdagende proposities op gebied van 4G en vast-mobielintegratie, nu ook beide voeten tussen de deur te krijgen van het mobiele marktsegment. “Daar zijn wij nu zo’n anderhalf jaar mee bezig en dat gaat goed”, zegt Barry Wissink van Tele2.

Wissink heeft, als ik hem tref, net een feestje gevierd. Tele2 Nederland, het bedrijf waar hij de functie bekleedt van Managing Director Zakelijke markt, heeft zojuist weer een revolutionaire propositie gelanceerd. Het gaat om Unlimited: een mobiel abonnement waarmee ondernemers, en met name ZZP’ers, voor € 20,66 per maand onbeperkt kunnen internetten, bellen en sms’en. En voor een luttele € 7,50 extra (beide bedragen excl. BTW) kunnen ze daar nog Tele2’s Vast op Mobiel-service aan toevoegen. “Dat betekent dat ze gesprekken naar hun vaste nummer ook op hun mobiel kunnen ontvangen en tevens hun vaste nummer kunnen gebruiken als ze mobiel uitbellen. Bovendien hoeven ze nog maar één voicemail af te luisteren, kunnen ze ook gesprekken doorschakelen en een professioneel keuzemenu inrichten”, meldt Wissink. “Het hele pakket aan functionaliteit bieden we aan tegen een prijs die lager is, dan wat menig onderneming nu nog voor zijn vaste ISDN-lijn kwijt is. Dit is een prijsstelling die je naar mijn mening in de huidige Nederlandse telecommarkt zonder meer revolutionair mag noemen.”

Tele2 heeft een reputatie opgebouwd als uitdager van de gevestigde orde. Dat de operator zijn dienstverlening tegen zulke scherpe prijzen kan aanbieden, heeft meerdere oorzaken, verklaart Wissink. “Ten eerste hebben wij voor onze licenties, die een ideale basis vormen voor een kwalitatief hoogstaand netwerk met goede dekking en capaciteit, aanzienlijk minder betaald dan de drie traditionele partijen. Daarnaast hebben wij ons eigen landelijk dekkende 4G-netwerk van scratch af opnieuw kunnen opbouwen. Dat houdt in dat we geen last hebben van legacy; wij hoeven geen dure en verouderde 2G- en 3G-netwerken te onderhouden. Bovendien hebben we gebruik kunnen maken van de nieuwste technologie en ons eigen glasvezelnetwerk als backbone.”

Focus
Wij zijn van nature een uitdager en proberen bestaande businessmodellen onderuit te halen, vervolgt hij. De Nederlandse telecommarkt werd jarenlang gedomineerd door de traditionele partijen en zat daardoor volledig op slot. Dat leidde tot een starre en hoge prijs voor het mobiel gebruik van data, waardoor dat gebruik, vergeleken met landen waar de onderlinge concurrentie wel goed op gang kwam, sterk achterbleef. “Daardoor is iedereen hier in Nederland nog altijd zo driftig op zoek naar wifi”, merkt Wissink op. Tele2 streeft ernaar die markt open te breken door de dingen net even anders en net even slimmer te doen. De focus ligt daarbij op de vast-mobiel geïntegreerde oplossing. “Dát is ons uitgangspunt, gedragen door onze jarenlange ervaring in vaste telefonie en ons eigen mobiele ‘state-of-the-art’  4G-netwerk, inclusief de manier waarop we dat geïmplementeerd hebben door goed naar onze klanten te luisteren.”

Hosted Voice
Tele2 ziet in de zakelijke wereld de vraag naar geïntegreerde vast-mobiele oplossingen voor telefonie duidelijk toenemen. Het belang van vaste telefonie op zich neemt wél af, maar omdat er nog heel veel functionaliteiten in die vaste telefonie zit ingebakken, waarvan men ook mobiel gebruik wil kunnen maken, staat de koppeling van vast en mobiel hoog op de prioriteitenlijst van menig bedrijf. Daarop anticiperend, zegt Wissink, heeft Tele2 in 2013 als een van de eerste operators een vast-mobiele propositie in de markt gezet, Hosted Voice geheten. Daarbij staat de telefooncentrale niet meer op de locatie van de klant, maar bij Tele2 in de cloud. “Daarmee hebben we een standaard gezet. Dat gecombineerd met onze huidige mobiele propositie, maakt dat we over een heel sterke totaalpropositie beschikken.”

Wat volgens Wissink ook sterk toenam was de roep om eenvoud en gebruiksgemak. “Wilde men vroeger een eigen PABX met alle toeters en bellen, bij zo’n centrale uit de cloud van tegenwoordig zeggen de meeste klanten: het moet werken en het moet vooral simpel zijn. Die wens hebben we ook meegenomen. Dus we hebben ervoor gezorgd dat alles zoveel mogelijk is gestandaardiseerd. Dat maakt dat 80 procent van wat de klant wil gewoon standaard in ons product zit. Bijkomstig voordeel is dat we onze eigen kostenstructuur hiermee beter controleren, hetgeen zich weer vertaald in een lagere prijs voor de klant.”

Mobile Connect
Is Hosted Voice met name interessant voor het MKB, voor grotere bedrijven die nog beschikken over een eigen PABX die bijvoorbeeld nog lang niet is afgeschreven, biedt Tele2 ten behoeve van vast-mobielintegratie de zogeheten Mobile Connect-propositie. Daarvoor wordt op een slimme manier gebruikgemaakt van de technologie en intelligentie die in de eigen netwerken van Tele2 aanwezig is. Deze wordt gekoppeld met de infrastructuur van de klant, hetgeen er voor zorgt dat deze vervolgens volledig vast-mobiel geïntegreerd kan bellen.

Bedrijfsdatabundels
Een aanvullende interessante propositie in de context van mobiel datagebruik voor de zakelijke markt zijn de Tele2 Company Bundles, die de operator eind vorig jaar (2016) heeft geïntroduceerd. Die bestaan uit één groot datategoed, waarvan alle medewerkers binnen een organisatie gebruik kunnen maken. Zonder veel gedoe delen alle medewerkers voor een vast bedrag per maand een grote pot data. Die bundels konden bij de introductie in grootte variëren tussen de 20 gigabyte (GB) en 4 terabyte (TB). De ondergrens voor zo’n bedrijfsbundel is nu verlaagd naar 1 GB, meldt Wissink. De mobiele abonnementen van Tele2 worden aangeboden als Sim Only, of in combinatie met de laatste 4G VoLTE (Voice over LTE)-toestellen. En ook hier is aanvullende vast-mobielintegratie een optie.

Conclusie
Tele2’s doel was om de markt open te breken, resumeert Wissink. Een blik op de markt leert hem dat dat goed gelukt is. De prijzen voor mobiele data zijn substantieel naar beneden gegaan, maar er is nog steeds veel ruimte voor verdere stappen, stelt hij vast. “Ons succes is vooral terug te voeren op dat we focussen op waar we goed in zijn, en dat is die vast-mobielintegratie, de netwerkkant. Dat maakt dat we heel efficiënt en kosteneffectief kunnen opereren, en precies die features leveren die de klant nodig heeft. Voor eventuele elementen daaromheen werken we samen met een selectieve groep partners. Dat levert meer op dan alles zelf in je product proberen te stoppen. Als je dat doet, wordt het alleen maar groter, complexer en uiteindelijk ook duurder voor de klant.”

Meer informatie over de vast-mobielintegratie bij Tele2 is hier beschikbaar.

Door: Dick Schievels