Wouter Hoeffnagel - 16 juni 2017

Recente IT-storing kost British Airways 91 miljoen euro

De schade door de recente IT-storing bij British Airways (BA) loopt flink in de papieren. Volgens een eerste schatting heeft de storing zo’n 80 miljoen pond (91 miljoen euro) aan schade opgeleverd.

Dit heeft topman van BA-eigenaar IAG Willie Wash bekend gemaakt op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van BA, meldt het ANP. Door de storing op 27 mei werd het computernetwerk van de luchtvaartmaatschappij volledig platgelegd. Dit had tot gevolg dat honderden vluchten moesten worden geannuleerd en andere vluchten ernstige vertraging op liepen.

Walsh geeft aan dat in totaal 726 vluchten zijn geannuleerd, terwijl bijna 75.000 passagiers door de problemen zijn getroffen. Veel van deze klanten hebben een schadeclaim ingediend van BA, die volgens Europese wetgeving kan oplopen tot 600 euro per passagier indien reizigers meer dan drie uur te laat op bestemming zijn aangekomen. Het bedrijf stelt een onafhankelijk onderzoek in om de exacte oorzaak van de IT-storing te achterhalen.