Redactie - 15 juni 2017

Misco Solutions levert een volledige werkplek als dienst

Misco Solutions levert een volledige werkplek als dienst image

Met Misco’s WaaS-propositie kunnen organisaties profiteren van flexibele IT-dienstverlening rond de IT-werkplek voor een vast bedrag per maand

Misco heeft de afgelopen jaren een duidelijke gedaanteverandering ondergaan. Waar het bedrijf ooit vooral te boek stond als IT-reseller, heeft het zich heden ten dage ontwikkeld tot een echte value add serviceprovider. Een goed voorbeeld van Misco’s veelomvattende dienstverlening is de Device-as-a-Service (DaaS)-propositie die het voor HP in de markt zet en die perfect aansluit op het eigen al enige jaren geleden ontwikkelde Workplace-as-a-Service (WaaS)-concept.

Misco Solutions levert een breed portfolio aan IT-diensten en -oplossingen. Het bedrijf richt zich met name op de gebieden: Werkplek & Mobiliteit, Infrastructuur & Communicatie en Printen & Digitaliseren. Via een E-Procurement-oplossing kunnen klanten op effectieve wijze hun hard- en softwarebestellingen plaatsen in Misco’s webshop. Desgewenst kan voor de klant echter ook een volledig gepersonaliseerd bestelportaal worden ingericht.

Eerste HP DaaS-specialist!

Het leveren van toegevoegde waarde door middel van allerlei services wordt voor ons steeds belangrijker, zegt Johan Willem Hesseling, Manager Business Development bij Misco Solutions. We spreken hem naar aanleiding van het bericht dat Misco Solutions onlangs als eerste HP-partner in Nederland en ‘Greater Western Europe’ de HP DaaS Specialization Award kreeg uitgereikt. Concreet betekent dit dat Misco als eerste partner in de genoemde regio HP’s DaaS-programma in de markt gaat uitrollen. DaaS staat voor Device-as-a-Service, waarbij bedrijven de voor hun werkplekken gewenste HP-hardware niet meer zelf aanschaffen, maar alleen nog betalen voor het gebruik ervan. Dat HP hiervoor als eerste bij Misco Solutions terechtkwam, is niet toevallig. Beide bedrijven werken al jaren succesvol samen op printergebied, waar dit soort dienstverlening al veel langer gangbaar is. En bovendien begon Misco zelf een jaar of vier geleden al met de ontwikkeling van een eigen Workplace-as-a-Service (WaaS)-propositie, waarmee het ondertussen de nodige ervaring heeft opgedaan.

“Onze eerste klant voor dit type dienstverlening was Post NL”, vertelt Hesseling. “Samen met hen hebben we het WaaS-model voor het eerst in de praktijk ingericht. Zo hebben wij de afgelopen jaren veel kennis op dit gebied verzameld. Dat maakte ons voor HP de ideale sparringpartner bij de ontwikkeling van de HP DaaS-propositie. Terwijl het voor ons relatief eenvoudig was om onze mensen heel snel te certificeren voor het HP DaaS-programma en ook deze dienst aan ons portfolio toe te voegen.” Een van de voordelen van de deal voor Misco Solutions is HP’s veel grotere footprint in de Europese markt. Daarop meeliftend kan Misco de dienst ook uitrollen in landen waar het zelf niet vertegenwoordigd is en HP wel.

Misco Solutions WaaS-propositie

Met Misco’s WaaS-propositie kunnen organisaties profiteren van flexibele IT-dienstverlening rond de IT-werkplek voor een vast bedrag per maand. Moet een klant bijvoorbeeld een groot park aan laptops vervangen, dan wordt hij door deze service verlost van de noodzaak tot het ineens doen van een grote investering. Die dienstverlening is allesomvattend, verduidelijkt Hesseling. Misco Solutions neemt de klant alles uit handen. Het verzorgt de uitrol van de hardware, zet de gewenste software erop (zaken als Word, Excel én bedrijfsapplicaties), doet het onderhoud ervan, stroomlijnt de facturatie en zorgt ook weer voor de inname en vervanging van de apparatuur zodra dat noodzakelijk wordt. Hesseling: “Voorheen moesten werknemers voor het onderhoud van hun werkplek altijd naar kantoor toe. Daar maakten ze contact met het netwerk en haalden ze alle updates op. Zaten ze thuis of in een hotel, dan werden die updates niet verstuurd, dus ook de security-update niet. Wij hebben daarvoor nu een soort managed cloud ingericht die de werkplek beheert vanuit een centraal datacenter. Dus overal waar je aan het internet hangt, of dat nu op je werk is, thuis, in een hotel, of mobiel onderweg via een 4G-kaart, kan jouw werkplek geüpdatet worden. Maar we kunnen bijvoorbeeld ook de settings versturen, of op een veilige manier het scherm overnemen, waarbij je zeker weet dat er iemand aan de andere kant zit die geautoriseerd is om dat te doen.”

WaaS vs DaaS

Misco Solutions beschikt over de nodige ISO-certificaten op gebied van kwaliteit en security. Qua security betekent dat onder meer dat de devices versleuteld zijn en dat – indien gewenst – zelfs een back-up van de data op een veilige plaats op de eigen systemen van Misco kan worden opgeslagen. “Kortom: wij kunnen als dienst eigenlijk alles leveren wat rondom de werkplek noodzakelijk is”, stelt Hesseling.

Gevraagd naar het onderscheid tussen Misco’s WaaS- en HP’s DaaS-propositie vervolgt hij: “Daas kun je zien als een subset van onze WaaS-propositie. Wij leveren WaaS en dat is hardware-onafhankelijk. DaaS is gerelateerd aan HP, hetgeen inhoudt – omdat HP voorop loopt – dat we gebruik kunnen maken van de geavanceerde features die in de HP-apparatuur zijn ondergebracht. Die maken bijvoorbeeld dat we op gebied van security heel ver kunnen komen. Zo levert HP ons tools waarmee we hun systemen kunnen monitoren, en waarmee we proactief kunnen ingrijpen als er bijvoorbeeld iets met een harddisk dreigt mis te gaan.”

Misco’s DNA verandert

Zoals Hesseling al opmerkte komt het leveren van services bij Misco steeds meer op de voorgrond te staan. Dat heeft ook bij het bedrijf intern voor de nodige veranderingen gezorgd, beaamt Misco’s marketingmanager Mark Elkerbout, die ook bij het gesprek is aangeschoven. “Je ziet dat het DNA van ons bedrijf verandert. De verkoopcyclus wordt langer en je hebt ook een ander type mensen nodig. Mensen die op bedrijfskundig niveau kunnen praten over bedrijfsvoering, in plaats van ‘hoeveel kan ik er leveren’. Dat laatste wordt voor ons steeds minder relevant. Bovendien krijgt ons concurrentiespeelveld een ander aanzien, want we doen nu vooral offertes voor projecten waarbij ook services verkocht kunnen worden. Een project zonder dienstverlening is als een zeilboot zonder zeil.”

Maar het begint eigenlijk al met de salescyclus, onderstreept Elkerbout nog eens tot slot. “Bij ‘harde resell’ zit je helemaal aan het einde van die cyclus. Dan spreek je bijvoorbeeld met de systeembeheerder of inkoper die iets nodig heeft. Dan gaat het heel vaak om prijs. Of je goedkoper bent dan een ander. Bij de dienstverlening zit je veel verder naar voren in het verkooptraject en gaat het met name om de kwaliteit van jouw service. Dan bespreek je bijvoorbeeld eerst met de klant wat voor werkplekken hij precies nodig heeft, voor wat voor type medewerkers, zitten ze altijd op kantoor of werken ze in het veld, et cetera. En op basis van dat profiel wordt de inrichting van de werkplek op maat gesneden. Dat is het leveren van kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en met dat soort zaken zijn wij steeds intensiever bezig.”

Foto: Johan Willem Hesseling