Samsung zet strategie met displays op scherp

Samsung zet strategie met displays op scherp

13-06-2017 | door: Johan van Leeuwen

Samsung zet strategie met displays op scherp

 

Displays voor het zakelijke kanaal zijn een belangrijke activiteit voor Samsung Electronics. De display-familie heeft er met de LED-schermen onlangs een nieuw lid bijgekregen. Mildo Meijer, hoofd van de IT-divisie in Nederland en Marc Janssen, senior salesmanager voor dezelfde divisie, leggen uit dat LED het portfolio perfect aanvult.

De IT-divisie van Samsung, waar printing en displays voor het B2B-kanaal onder vallen, leverde op het gebied van schermen al LCD Monitoren, LFD’s (large format display) en ook Hotel TV’s. Begin dit jaar kwamen daar LED-schermen voor indoor en outdoor bij. Janssen: “Dit heeft voor ons twee belangrijke voordelen. Met LED-schermen is er geen beperking meer in grootte en daarnaast is LED uiterst geschikt voor de outdoormarkt, omdat het niet alleen grotere schermen mogelijk maakt, maar ook betere zichtbaarheid garandeert in buitenlicht dan LFD.”

Groeiende vraag
De vraag naar grote LED-schermen groeit sterk, weten Meijer en Janssen. Meijer: “Je ziet het al langer in stadions en nu begint het ook langs de snelweg op te komen. In het buitenland zijn ze verder. Denk aan Piccadilly Circus in Londen, aan Times Square in New York en natuurlijk aan Las Vegas.” Janssen: “Voor ons zijn onder andere evenementgebouwen een interessante doelgroep, maar ook grote bedrijven die impact willen maken met een imposant LED-scherm.”

Samsung nam in 2015 het Amerikaanse bedrijf YESCO over, marktleider in LED-schermen in Noord-Amerika. Janssen: “Een groot deel van wat je in Las Vegas ziet komt van YESCO, hun outdoor LED-producten hebben een erg goede naam. Daarnaast beschikken we bij Samsung over veel expertise en ervaring op het gebied van indoor LED. Het bundelen van deze twee krachten zorgt dat wij een productportfolio hebben die garant staat voor kwaliteit.”

Maar net zo’n belangrijk USP voor Samsung is dat LED past binnen het totale displayaanbod. Janssen: “We zijn nu een one-stop-shop als het om displays gaat. Als klant kun je alles vanuit één platform aansturen. Denk bijvoorbeeld aan het scenario van een beursgebouw: de combinatie van een buitenscherm, de welkomstschermen in de lobby en de kleinere schermpjes voor bewegwijzering. Die kunnen allemaal vanuit één platform worden gemanaged, omdat de technologie met elkaar communiceert.”

Partners
De combinatie van displays maakt het extra interessant voor partners, legt Janssen uit. “Het volledige display productportfolio van Samsung zorgt ervoor dat partners altijd een passende oplossing kunnen bieden, van grootschalig LED tot klein formaat LCD. Daarnaast hoeft de eindklant niet te schakelen met meerdere partijen.”

De partners van Samsung die displays aanbieden zijn meestal gespecialiseerde AV-bedrijven. Maar steeds vaker zijn het ook IT-dienstverleners. Janssen: “Je ziet dat meer IT-partners ook actief worden in digital signage op LFD-schermen. Ze nemen het scherm mee als er een netwerk wordt geleverd. Omdat de schermen daarbij steeds vaker smartscreens worden, komt het ook meer op het pad van de IT’ers te liggen. LED-schermen zitten nog in de fase van de early majority. Als daar wat meer standaardisatie komt, plus een shake-out qua merken, dan zullen ook IT-partners gaan inspringen, verwacht ik.”

Meijer: “LED is wel specialistisch werk, juist omdat er nu nog weinig standaardisatie is. We zitten nu midden in het traject van het trainen en certificeren van een select aantal partners en dat is niet iets waarbij je over één nacht ijs kunt gaan. Maar je ziet al wel steeds meer IT-partners die LED in samenwerking met een specialistische partner aanbieden of dat willen gaan doen. Er liggen in ieder geval volop kansen. Het is de volgende fase als het om displays gaat.”

Showroom
In een showroom in Frankfurt kan Samsung laten zien wat het met LED kan. Janssen: “Om de verschillende LED-schermen goed te vergelijken heb je een grote ruimte nodig, vandaar dat Samsung ervoor heeft gekozen de Europese LED-showroom in Frankfurt te plaatsen. Projecten met LED zijn vaak grote investeringen en daarom vinden klanten en partners het meestal geen probleem om naar Frankfurt te gaan om de mogelijkheden te bekijken.”

Trends
Los van LED ziet Samsung ook andere trends op display-gebied. Meijer: “Bij LFD’s zie je heel sterk dat het niet meer alleen om het product, maar vooral om de combinatie van product en software gaat. Wat kan ik ermee? Voor meeting rooms is het belangrijk dat het scherm intuïtief is: dat je er makkelijk mee kunt samenwerken, dat het verbonden is met de omgeving en dat je er draadloos mee kunt communiceren. Een scherm moet ook passen bij de huidige manier van werken, met flexplekken en een agile-strategie met scrums en sprints. Je moet er in kleine teams mee kunnen werken en er bijvoorbeeld ook aantekeningen op kunnen maken.”

Janssen: “En als het om signage gaat, reclames en advertenties, is het belangrijk dat er een koppeling is tussen off- en online. In onze LFD-schermen zit een URL-launcher die je naar een webpagina op een server stuurt. Een marketeer kan dan dezelfde online informatie gebruiken als wat je offline op schermen in de winkel ziet.”

De behoefte aan outdoor LFD schermen groeit ook. Janssen: “Bijvoorbeeld als menu in drive-throughs of als reclamescherm in de winkelstraat. Tot een grootte van ongeveer 98 inch is LFD zeer geschikt. Voor grotere formaten is LED meestal de beste keuze.”

Security wordt ook bij schermen steeds belangrijker. Janssen: “We besteden al veel aandacht aan veiligheid door onder andere te werken met een specifiek besturingssysteem. Binnenkort komt daar nog een extra laag overheen, waarbij we deels gebruikmaken van de technologie van KNOX.”

Bioscoop
Hoe hard het zal gaan met indoor en outdoor LED, dat durven Meijer en Janssen niet te voorspellen. Meijer: “Of Amsterdam er over vijf jaar zo uitziet als Las Vegas? Haha, zo’n vaart zal het niet lopen, denk ik. Maar er gaan wel dingen veranderen. Denk bijvoorbeeld aan een bioscoop. Een groot indoor LED-scherm heeft veel voordelen. Qua kwaliteit, maar ook omdat een bioscoop dan zijn businessmodel kan verbreden, omdat complete verduistering niet meer nodig is om mooi beeld te hebben. Ik denk dat dat niet lang zal duren.”

Door: Johan van Leeuwen 

Terug naar nieuws overzicht

Tags

display