Witold Kepinski - 12 juni 2017

Pro Warehouse kan hele Apple traject van klant overnemen

Pro Warehouse kan hele Apple traject van klant overnemen image

Pro Warehouse uit Amsterdam focust zich voor honderd procent op Apple en richt zich volledig op de zakelijke markt. “Apple wil professionaliseren en verwacht de komende tijd jaarlijks te verdubbelen in de zakelijke markt”, redeneert oprichter Mark van den Broek. “Samen met vijftien partners hebben wij alle expertise onder één vlag. We kunnen het hele Apple-traject van een klant overnemen, van concept tot begeleiding en van uitrol tot onderhoud.”

Managing director Mark van den Broek spreekt zelfs van een gat in de markt. “Het is nog geen vergelijking met Microsoft, HP, Dell of Lenovo, maar Apple groeit sterk in de zakelijke markt. Producten van Apple worden overal toegepast – zeker ook in bedrijven en organisaties – maar er is veel expertise nodig om het merk Apple als totaaloplossing te laten werken. Dat is niet even een paar iPads, iMacs of iPhones leveren, zorgen dat de wifi het doet en nog wat mobile device management (MDM) daaroverheen. Voor een succesvol project heb je verschillende expertises nodig; daarom werken we intensief samen met vijftien partners. Hierbij is de ervaring die je meebrengt ontzettend belangrijk. Een eindgebruiker die volledig wil overstappen, wil een partij die zo'n project al een aantal keren eerder heeft begeleid. De klant moet het vertrouwen hebben en denken: die jongens lossen dat wel op.”

Open kaart geven

Een van de partners van Pro Warehouse is McTwo, specialist in MDM en security. “McTwo kennen we al zeven jaar”, vertelt Van den Broek. “Zij zijn zo'n beetje met ons meegegroeid met Apple-producten op de zakelijke markt. McTwo begrijpt heel goed dat een systeembeheerder denkt vanuit de traditionele Windows-gedachte. Die vraagt zich af: wat kan ik allemaal dichtzetten? Bij Apple is dat precies omgekeerd. Apple wil de eindgebruiker blij maken en zegt juist: wat zijn de mogelijkheden? Je wil niet zaken dicht moeten zetten, maar juist zoveel mogelijk open kaart geven. Wij bespreken dat soort zaken al in een voortraject met de klant, samen met McTwo als consultant.”

Samen met McTwo deed Pro Warehouse onlangs een grootschalige uitrol van iMacs, iPhones en iPads bij de Telegraaf Media Groep (TMG). Van den Broek: “We hebben TMG-medewerkers de tools gegeven om sneller, makkelijker en beter te kunnen (samen)werken. Ook de interactie met klanten is verbeterd dankzij Apple. Het grote voordeel van Apple producten is dat veel medewerkers die apparaten al langer gebruiken. Op het werk willen ze hetzelfde gebruiksgemak. Het TMG-project is voor ons een belangrijke referentie, want het is precies wat we de komende jaren willen doen: als een solutions provider totaaloplossingen leveren aan enterprise organisaties. Wij leveren alle producten en het dienstenaanbod wordt geleverd door onze vaste partner McTwo.”

Volgens Van den Broeks collega en marketing manager Rowan Pijn is TMG het paradepaardje voor Pro Warehouse. “Dit jaar willen we de bekendheid van Apple-trajecten in de zakelijke markt, samen met onze naamsbekendheid, vergroten. Steeds meer grote organisaties hebben interesse om over te stappen op Apple, vaak omdat individuele medewerkers binnen een organisatie enthousiast zijn over Apple. Organisaties weten alleen nog niet wat er mogelijk is, of zijn bang dat ze de overstap wegens budget technische redenen niet kunnen maken. Ons project bij TMG laat zien dat het kan.

Een andere belangrijke referentie is Transavia, waar we 625 iPads hebben geleverd voor de cockpit crew. Wij willen belemmeringen wegnemen en aantonen dat Apple ook voor grotere organisaties de beste oplossing is en bovendien een financieel aantrekkelijke keuze. We gaan dit jaar ons buitendienst team uitbreiden. Deze specialisten gaan naar klanten om het verhaal van Apple te vertellen en laten zien wat een iMac kan in vergelijking met een Windows-computer. Ook laten we de eindgebruiker een nieuwe iPhone of iPad zien, die rechtstreeks uit de verpakking komt maar wel al met zijn wallpaper en bedrijfsapp erop. De eindgebruiker is vaak verbaasd en staat direct open voor de mogelijkheden die Apple biedt.”

Authorised Reseller

Mark van den Broek verkoopt Apple-computers sinds 2001 en richtte Pro Warehouse op in november 2006. “Onze naam bestaat uit twee componenten. We zijn professioneel in de zin dat onze mensen écht weten waar ze het over hebben; Apple is hier niet slechts één van de vele merken. En als een 'warehouse' spelen we in op de snelheid die de zakelijke markt nodig heeft. Producten moeten daar snel geleverd kunnen worden.”

Pro Warehouse is Apple Authorised Reseller, maar dat ging niet zomaar, herinnert Van den Broek zich. “We begonnen vlak voor de lancering van de iPhone. Toen die er eenmaal was, wilde iedereen Apple-reseller worden. Het is lastig om geautoriseerd reseller te worden als je nog niks hebt, omdat je dan moeilijk kunt laten zien wat je wil en kan bereiken. Gelukkig had ik al vóór 2006 voldoende kennis van het kanaal opgebouwd en de inkoopkanalen waren goed geregeld. We kozen ervoor om eerst een keten op te bouwen en pas vier jaar later, in 2010, te gaan praten met Apple. Dat kon toen helemaal transparant met omzetcijfers, gegevens over klanten en natuurlijk onze plannen. Sindsdien zijn we meer dan vertienvoudigd in omzet.”

Gespecialiseerde service

De Amsterdamse ondernemers van Pro Warehouse zijn trots op hun bedrijf en benoemen moeiteloos alle voordelen van Apple en de service die zij zelf toevoegen. “Al onze medewerkers zijn Apple-getraind”, vertelt Rowan Pijn. “Klanten krijgen geen wachtbandje als ze bellen, maar worden direct verbonden met iemand die het antwoord heeft op bijna alle vragen. Wordt het écht heel technisch, dan komt het antwoord nog steeds binnen een half uur, eventueel met behulp van een partner. Voor reparaties werken we samen met Microfix in Amsterdam en voor het inruilen van Apple producten hebben we MacBizz als partner. Bij TMG weten ze nu al de gegarandeerde restwaarde van hun Apple producten. De inruilprijs kunnen onze klanten meenemen in de berekening van de 'Total Cost of Ownership' (TCO), ook dat is een groot voordeel van de diensten die wij bieden.”

Mark van den Broek wijst tot slot op de supportdiensten van Pro Warehouse. “Die zijn 24/7. We hebben een helpdesk die onze klanten overal voor kunnen bellen, ook over apps die niet op Apple machines zijn meegeleverd. Dit geldt ook voor bedrijven die bij ons leasen. Voor ZZP’ers en MKB tot maximaal honderd werkplekken hebben we de totaaloplossing High Service Lease. Geen platte lease, maar lease met een hoge service en zekerheid. Voor organisaties vanaf honderd werkplekken en met een omzet van honderdduizend euro werken we samen met Econocom, een grote Europese speler en één van de weinige leasemaatschappijen die de relatief hoge restwaardes van Apple begrijpt. Een standaard computer heeft 5 procent restwaarde; bij Apple is die waarde vele malen hoger, gemiddeld zelfs 35 procent.”

Met ruim 10 jaar kennis en ervaring in de zakelijke Apple markt weet Pro Warehouse precies wat er nodig is om grote organisaties te helpen met de transformatie naar Apple. “Hoe ver bedrijven ook gevorderd zijn met de implementatie van Apple in het bedrijf, wij bieden de middelen die nodig zijn om aan de slag te gaan”, zo besluit Rowan Pijn.

Door: Witold Kepinski 

Schneider Electric BN BW start week 27 tm week 29 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Netgear banner liggend start week 14