Redactie - 09 juni 2017

De digitale transformatie gaat over mensen

De digitale transformatie gaat over mensen image

Direct Marketing-specialist Computer Profile levert Executive People en Dutch IT-channel al jaren waardevolle informatie over trends en ontwikkelingen in de IT. Een van de meest besproken actuele ontwikkelingen is momenteel de Digitale Transformatie. Computer Profile heeft ondertussen ook zelf een omvangrijke digitale transformatie doorgemaakt en heeft daaruit een aantal belangrijke lessen geleerd. Executive People sprak daarover met Michiel Alkemade, Managing Partner van Computer Profile.

Er zijn weinig gesprekken over IT waar niet de digitale transformatie wordt genoemd. Alle branches voelen de disruptie, niet in de laatste plaats de IT. “Een aantal jaren geleden zijn we die reis zelf ook begonnen”, zegt Michiel Alkemade, directeur van marktspecialist Computer Profile. “Iedereen heeft het over de digitale transformatie, maar zelf zijn we daar tot een aantal jaar geleden eigenlijk niet echt mee bezig geweest. Aanvankelijk heb ik gedacht dat het een zaak voor de IT was. Dat bleek echter zeker niet het geval.”

Hij vond dat het tijd werd de eigen IT te gaan vernieuwen. “Als Computer Profile zijn we goed in het verzamelen, structureren en distribueren van data en informatie. De manier waarop we dat tot nu toe doen werkt prima. Maar wanneer je naar de toekomst kijkt, dus naar de manier waarop het nu gebeurt vergeleken met hoe wij denken dat het zal gaan gebeuren, konden we niet stil blijven staan.”

AI

Een aantal ingrijpende veranderingen komt nu goed op stoom, zoals artificiële intelligentie (AI), machine learning, en predictive. Alkemade: “We constateerden dat we daardoor een aantal zaken anders moesten gaan doen. “Vooral het loskoppelen van het verzamelen, het structureren en het distribueren van informatie. Als management hebben we dat aanvankelijk vanuit een IT-perspectief aangepakt.” Dat bleek echter niet de juiste benadering.

“We kwamen in dit traject een aantal mensen tegen die zeiden ‘het is leuk wat jullie willen, maar waarom willen jullie dat eigenlijk. En wat is jullie strategie eigenlijk?’ Daar hadden we nog niet goed over nagedacht. Uiteraard weten we wat we doen en wat we willen, maar leg dat maar eens vast. We zijn dus weer begonnen bij het begin: wat is de strategie en welke plannen heb je? Van daaruit kun je de IT gaan vormgeven.”

Zelf veranderen

Hij vervolgt: “Eén van de dingen die ik in ieder geval geleerd heb, is dat je eerst jezelf moet veranderen voordat je je bedrijf kan veranderen. De digitale transformatie gaat niet alleen over je bedrijf, maar vooral over jezelf. We zitten al 25 jaar in het vak van data en IT, dus heb je van tevoren al een bepaald idee. Dan kom je erachter dat die digitale transformatie om IT gaat, maar meer nog over de mensen en de competentie van die mensen. Het gaat om processen, en de compliancy van die processen, om producten en innovatie.”

“Dat is vooral een grote eye opener geweest. Daarop zijn we gestart, door alles wat wij vinden en denken, goed te structureren en in een strategisch plan te zetten. Het bleek erg verhelderend om dat te doen. Je wordt gedwongen om, wat je al wel in je hoofd hebt, te structureren en op papier te zetten.”

Human to human

“Het is een leuk proces, waarbij je tot een nieuwe strategie komt. Wij zijn als organisatie goed in data en informatie, dat blijft het hart van onze business. En wat wij daarmee willen is onze relaties een 360 graden-view geven van hun markt en hun doelgroep. Maar het verzamelen van die data is bijvoorbeeld flink veranderd. In het verleden hebben we altijd heel traditioneel data verzameld via de telefoon. Dat is al lang niet meer het geval.”

Volgens hem zijn het juist de organisaties die de combinatie tussen digitaal en de menselijke factor tot een succes weten te maken. “De mensen die hier werkzaam zijn, die hebben nog steeds te maken met andere mensen. Het is niet b2c of b2b, maar het begint met human to human. Er zal altijd een moment zijn waarop je een gesprek wilt aangaan met een eindgebruiker in de markt. AI is een belangrijke tool om informatie te verzamelen en te analyseren, maar juist dan heb je mensen nodig om die laatste vertaalslag te maken naar de afnemer. Wij zien dat AI een telemarketeer prima kan ondersteunen, maar dat is iets anders dan vervangen. Er blijft volgens ons ruimte voor telemarketeers, die alle digitale kennis weer om kunnen zetten in menselijke conversaties en interacties.”

Talenten

Het belang van die aandacht voor de menselijke factor geldt dus ook voor onze eigen medewerkers. “Binnen elk bedrijf zitten zoveel talenten. Bij ons werken bijvoorbeeld mensen die vloeiend Chinees kunnen spreken, of mensen die ervaring hebben opgedaan in de theaterwereld. Ook heb ik hier mensen zitten die briljant zijn in het bouwen van bepaalde dashboards.”

“Dat zijn veel verschillende mensen met zoveel talenten die je op de één of andere manier kunt aanspreken. Wat je dus wilt is dat je die talenten aanboort, en het potentieel van die mensen tot zijn recht laat komen. Ik geloof er heel sterk in dat dit dat ook onderdeel uitmaakt van de digitale transformatie. Geef mensen de vrijheid om zich te ontwikkelen.”

Bestaansrecht

Onze strategie is dus om met de juiste kennis en intelligentie data te verzamelen, te structureren en te distribueren, om die 360 graden view te geven van de markt voor onze klanten. Daar wil ik het graag met hen over hebben: hoe zien zij hun markt, hoe groot is die markt, hoe groot denken ze dat die markt is, in Nederland, de Benelux en in Europa. Wij kunnen die addressable market identificeren en hen vertellen welke ontwikkelingen plaatsvinden in die markt.

Uiteindelijk zijn wij database marketeers en direct marketeers die proberen één op één relaties te leggen met de eindgebruiker. Veel bedrijven worstelen daar nog steeds mee. Zowel met het identificeren van hun markt, als met die veranderingen. Onder meer door de digitale transformatie. Waar het om gaat is inzicht te krijgen in wat in de toekomst je bestaansrecht is.

Michiel Alkemade  spreekt op donderdag 7 september 2017 tijdens het Dutch IT Society Event. Ruim 400 beslissers uit de gehele IT-keten komen samen om te netwerken, nieuwe contacten op te doen, over ontwikkelingen in de markt te praten en te toosten op een goede tweede helft van het jaar. Meer informatie: www.dutchitevent.nl

Door: Marco van der Hoeven