Veeam toont nog steeds de inventiviteit van een startup

07-06-2017 | door: Dick Schievels

Veeam toont nog steeds de inventiviteit van een startup

Met een rijke reeks presentaties, een bruisende hal met exposanten en een kletterende waterval aan veelbelovende aankondigingen bracht VeeamON 2017 in New Orleans de bijna drieduizend bezoekers precies dat waarvoor ze gekomen waren: kennis, inventiviteit en vertier! Dutch IT-channel was ter plaatse en sprak met Mike Resseler (foto), Director Product Management, over de meest in het oog springende Veeam-innovaties.

Mike Resseler werkt nu zo’n 4.5 jaar bij Veeam Software en heeft nog geen dag spijt gehad van zijn beslissing in dienst te treden bij deze pionier in back-up & recovery, dataprotectie en beschikbaarheid. Hij roemt het inzicht dat de twee oprichters van het bedrijf, Ratmir Timashev en Andrei Baronov, nu ruim tien jaar geleden, met hun dataprotectie-software voor hardware-virtualisatie tentoonspreidden. “Dat was, inhakend op de opkomende virtualisatie- en slimme storagetechnologie, echt een revolutionaire verandering voor iets dat al zo’n twintig jaar op dezelfde manier plaatsvond”, blikt hij terug.

Cloud

Iets soortgelijks ziet Resseler nu op gebied van cloud gebeuren. Hij wijst in dit verband op het grote aantal cloud-gerelateerde aankondigingen op VeeamON in New Orleans. Zo biedt de nieuwe Veeam Availability Suite v10 een compleet end-to-end beschikbaarheids- en cross-cloud-datamanagementplatform voor grootzakelijke klanten. Elk type workload (virtueel, fysiek of cloud) wordt ondersteund op elk type infrastructuur in multi- en hybrid-cloudomgevingen (private, public, managed of SaaS). Andere belangrijke aanvullingen in v10 op cloudgebied zijn: Veeam Availability for AWS en een uitbreiding (middels een nieuw Universal Storage API-framework) van het Veeam ‘Always-On Cloud’-ecosysteem met IBM, Lenovo en INFIDIDAT (andere strategische alliance-partners zijn onder meer HPE, Cisco, Dell EMC, NetApp en Exagrid).

Office 365

Voor Veeam is het oplossen van de businessproblemen van de klant prioriteit nummer één, vervolgt Resseler. “Daarbij proberen wij voortdurend te anticiperen op de problemen waarmee de klant te maken krijgt.” Als voorbeeld haalt hij Veeam Backup for Microsoft Office 365 aan. Voordat veel bedrijven dat zelf in de gaten kregen, voorzagen wij al dat als bedrijven hun data alleen in Office 365 hebben staan, dat voor een potentieel probleem zorgt. “Of het nu gaat om een fout van een beheerder, of om een file die bewust wordt gewist maar achteraf onmisbaar blijkt te zijn, je hebt niet meer dezelfde flexibiliteit als ‘on-premise’ om terug te gaan naar je back-up van een jaar geleden.”

Daarop anticiperend ontwikkelde Veeam zijn Backup for Microsoft Office 365, dat december 2016 werd gelanceerd. Tijdens VeeamON 2017 werd versie 1.5 aangekondigd, waarvan Resseler verwacht dat de bèta eind deze maand (juni 2017) verschijnt. Vier maanden na de release maakten al meer dan 11.000 organisaties gebruik van de oplossing, meldt hij. De update biedt een multi-tenant architectuur voor het beschermen van grotere Office 365-implementaties met één installatie. Het biedt Veeam Cloud en Service Providers (VCSP’s ) bovendien de mogelijkheid back-updiensten te gaan leveren voor Office 365. Daarnaast introduceerde Veeam (op basis van RESTful API en PowerShell SDK) automatiseringsmogelijkheden om de managementoverhead te verminderen, hersteltijden te verbeteren en de kosten te verlagen. Versie 2, met ondersteuning voor SharePoint Online en OneDrive for Business, is overigens ook al in voorbereiding. Resseler verwacht dat die eind 2017 beschikbaar komt.

Technisch vernuft

Drie andere zaken die Resseler eruit pikt, omdat hij daarover van klanten veel positieve feedback verwacht, zijn TaaS, CDP en de tijdens VeeamON bekendgemaakte algemene beschikbaarheid van de reeds eerder aangekondigde Veeam Agent for Microsoft Windows. Deze laatste breidt Veeams ‘Always-On Cloud Availability’-platform uit naar zowel de public cloud als fysieke servers. Het biedt features en mogelijkheden voor het veiligstellen van de beschikbaarheid van fysieke Windows-servers, -werkstations en -endpoints, en voor Windows-workloads die in Azure draaien.

Tape-as-a-Service (TaaS) voor Veeam Cloud Connect Backups biedt serviceproviders de mogelijkheid tot het leveren van een aanvullende 'tape out'-service. Zo’n service ondersteunt klanten bij het voldoen aan compliance-eisen voor archivering en langetermijnretentie, en helpt hen ook bij het maken van zogeheten ‘air-gapped’ back-ups (back-ups volledig los van het internet) ter bescherming tegen ransomware of bedreigingen van binnenuit. TaaS biedt tevens een extra laag aan disaster recovery in geval van totaal dataverlies. “Dus tape is nog altijd springlevend”, merkt Resseler op, “ondanks dat je al jaren van alle kanten hoort dat het gaat verdwijnen.”

CDP, tot slot, staat voor Continuous Data Protection en maakt recovery-SLA’s mogelijk in termen van seconden door de inzet van continue replicatie naar de private of managed cloud. Dit biedt serviceproviders de mogelijkheid om klanten te helpen bij het beschermen en herstellen van Tier 1-applicaties tijdens een calamiteit. Voor VCSP’s biedt het mogelijkheden voor het aanbieden van diensten die substantiële omzet genereren door de inzet van Veeam Cloud Connect. Deze laatste oplossing gebruikt vSphere API’s voor I/O Filtering (VAIO) ten behoeve van continue replicatie naar publieke of gemanagede clouds. “CDP is technologisch gezien echt iets bijzonders”, antwoordt Resseler desgevraagd. Daar zit heel wat technisch vernuft in verwerkt. Ik denk dat we daarmee  onder de motorkap hele mooie dingen aan het bouwen zijn.”

Startup-mentaliteit

Als VeeamON 2017 één ding nog maar weer eens duidelijk heeft gemaakt, dan is het wel dat het bedrijf nog steeds de wind in de zeilen heeft. En dat is meer dan alleen een indruk, zoals door co-CEO Peter McKay met de nodige grafiekjes in zijn openings-keynote werd geïllustreerd. 74 procent van de Amerikaanse Fortune 500-bedrijven maakt inmiddels gebruik van producten van Veeam, het bedrijf tekent gemiddeld iedere maand zo’n 4000 nieuwe klanten op, en de groei in omzet is al diverse kwartalen indrukwekkend. Gevraagd naar het geheim van het succes van Veeam, antwoordt Resseler: “Veeam is natuurlijk geen startup meer. We bestaan nu ruim 10 jaar, en hebben dik meer dan 2500 medewerkers in dienst. Maar als ik alleen al kijkt naar de manier van denken van onze Research & Development-divisie, dan kan ik niet anders concluderen dan dat we nog steeds de mentaliteit en inventiviteit van een startup etaleren. We zijn nog altijd hongerig naar snelheid en we blíjven voortdurend aan het innoveren.”

Door: Dick Schievels

Terug naar nieuws overzicht