‘Elke organisatie moet door het transformatieproces heen’

07-06-2017 | door: Diederik Toet

‘Elke organisatie moet door het transformatieproces heen’

Eén ding weten we zeker: er is morgen meer data dan vandaag. Nu organisaties in hun eigen tempo werken aan de digitale transformatie, wordt integraal beheer van databronnen pure noodzaak. Dat zegt Chief Strategy Officer Chris Van Wagoner van Commvault, leverancier van oplossingen voor databescherming en informatiemanagement.

Niets minder dan een technologische revolutie vindt op dit moment plaats en dit is slechts het begin, trapt VanWagoner af. Volgens hem is de breuk met het verleden vergelijkbaar met de overgang van mainframe naar server-based computing. Nu stappen ondernemingen en de massa naar de cloud, experimenteren met IoT en zetten in op social media en mobiel.

Data centraal

‘Weliswaar zit iedereen in een andere fase, elke organisatie moet uiteindelijk door dit proces heen. Daarbij zullen ze allemaal ondervinden hoe belangrijk data zijn. Data vormen het hart van elke organisatie. Ze zullen ook merken hoe lastig het is om grip te hebben op een veelheid van databronnen. Hoe zorg je dat alle gegevens goed zijn beveiligd, hoe kun je ze terugzetten als iets misgaat en waarop moet je letten als je de data in de toekomst wilt verhuizen?’

‘Steeds meer organisaties beseffen dat ze deze revolutie alleen succesvol kunnen doorstaan, als ze hun data centraal stellen. Dit is waar datamanagement-leveranciers zoals Commvault om de hoek komen kijken’, meent Van Wagoner. Zijn onderneming ontwikkelt systemen voor bundeling en beheer van gegevens. ‘We bieden ondersteuning in elke fase van de digitale transformatie, met tips en tools om de volgende stap te nemen. Het levert organisaties inzicht in de beste manier om belangrijke onderdelen van de IT-infrastructuur te moderniseren en klaar te stomen voor de cloud. Het laat zien hoe ze hun infrastructuur inzetten om de meeste waarde uit de transformatie te behalen.’

Voorlopers en achterblijvers

In de zakelijke wereld bestaat een duidelijke scheiding tussen voorlopers en achterblijvers, ziet VanWagoner. Tot die laatste categorie behoren volgens hem ondernemingen die niet veel met data doen, zoals de zware industrie. ‘Toch gaat de digitale transformatie uiteindelijk ook bij hen spelen. Wellicht besluiten ze op termijn iets met IoT te gaan doen, bijvoorbeeld productietools die via sensoren allerlei data genereren en doorsturen. Om die gegevens snel en betrouwbaar om te zetten in bruikbare informatie, zullen de ondernemingen hun IT-infrastructuur moeten moderniseren. Ik zie het toenemend gebruik van sensoren dan ook als aanjager van cloud computing.’

Voorbeelden kan Van Wagoner ook geven. Zo vertelt hij over een agro-industriële onderneming die inmiddels volop in transitie is. De IT stond geparkeerd in een hoek van het enorme complex en speelde vrijwel geen rol van betekenis. Totdat de fabrikant onderdelen van het productieproces voorzag van sensoren, in de hoop daarmee de business betere inzichten en grotere opbrengsten te bezorgen. Voor de IT-afdeling betekende de inzet van sensoren vooral veel extra werk en veranderde prioriteiten. Om de medewerkers te ontlasten en meer grip op de data te krijgen, besloot het bedrijf zijn IT-infrastructuur om te gooien en te kiezen voor een centrale datamanagementtool. Hierdoor kunnen sensordata sneller worden uitgelezen, geanalyseerd en omgezet in waardevolle informatie.

Early adopters

Er zijn ook sectoren die opvallend vooroplopen in de digitale transformatie. ‘Het verste zijn organisaties die zich richten op de consumentenmarkt, zoals retailers en marketingbedrijven’, meent de Chief Strategy Officer. ‘Je vindt er veel early adopters op het gebied van mobile, social media en cloud computing. Ze moeten wel. De markt dwingt ze. Consumenten zijn gewend dat ze via nieuwe kanalen producten bestellen, informatie opvragen of contact leggen.’

Om dezelfde reden zijn, zeker in de Verenigde Staten, ook veel zorginstellingen en overheden al vergevorderd met de digitale transformatie. ‘Customer intimacy, de hechte relatie met de klant, wordt ook daar steeds belangrijker. Ze bouwen portals voor klanten of patiënten en beveiligde omgevingen waar mensen hun eigen informatie kunnen inzien en aanpassen, waarop ze gemakkelijk afspraken inplannen. Transparantie en digitale privacy spelen er een grote rol.’

Europa vs Verenigde Staten

Wat dat betreft lopen Europese organisaties volgens VanWagoner achter bij hun Amerikaanse collega’s. ‘Hier werken sommige overheden wel samen in de vorm van shared service centers. Het is een eerste stap in de digitale transformatie, maar daar blijft het dan wel bij. Het grote verschil tussen Europa en de VS is de diversiteit van de markt. In Amerika kunnen organisaties aan de ene kant van het land eenvoudig gebruikmaken van dienstverleners aan de andere kant. In Europa ligt dit nog steeds anders. Een Nederlandse organisatie mag geen persoonlijke gegevens opslaan op servers in bijvoorbeeld Bulgarije. Daardoor is er minder keuze en minder marktwerking. Dit gaat veranderen zodra meer cloud-aanbieders hun diensten in specifieke geo-locaties beschikbaar stellen.’

Daarnaast speelt in Europa de aanstaande Algemene Verordening voor de bescherming van persoonsgegevens (GDPR of AVG) een beperkende rol, zegt VanWagoner. ‘GDPR betekent meer regels over waar, hoe en hoelang bedrijven persoonsgegevens mogen bewaren. Het maakt het er niet gemakkelijker op. Bedrijven zullen te allen tijde grip op alle data moeten hebben, ongeacht waar deze staan.’

Ook vanuit dit oogpunt komt een datamanagement-oplossing zoals die van Commvault goed van pas, aldus VanWagoner. ‘Zulke tools helpen je aan het broodnodige inzicht in jouw datasets. Als je de inhoud van je data niet kent, kun je de gegevens niet managen. Het Commvault-platform helpt bovendien om verschillende databronnen virtueel samen te brengen, te indexeren en te verplaatsen. Het maakt daarbij niet uit of de gegevens gestructureerd, ongestructureerd, virtueel of vanuit de cloud beschikbaar zijn.’

Overtuigen door resellers

Resellers van Commvault kunnen hun klanten voorzien van onderbouwde adviezen over integraal beheer van versnipperde IT-infrastructuur en de productiedata daarop, besluit VanWagoner. Het hoeft volgens hem niet veel moeite te kosten om organisaties te overtuigen.

Door het modulaire karakter van het datamanagementplatform hoeven organisaties namelijk niet direct de volledige functionaliteit af te nemen, maar alleen de onderdelen die ze nodig achten. Zo kunnen ze beginnen met back-up en dit later uitbreiden met archivering, endpoint protection en/of infrastructuurbeheer.

De losse modules van Commvault sluiten naadloos op elkaar aan. In tegenstelling tot de meeste andere oplossingen voor datamanagement is het platform van Commvault namelijk organisch ontwikkeld, dus zonder acquisitie. Alle onderdelen zijn vanuit dezelfde gedachte en met dezelfde code geschreven.

Door: Diederik Toet

Terug naar nieuws overzicht