Redactie - 06 juni 2017

'Technologie transformeert de werkplek'

'Technologie transformeert de werkplek' image

Wat is de toekomst van de werkplek? Deze vraag stond centraal tijdens Citrix Synergy 2017, eind mei in het Orange County Convention Center in Orlando, Florida. Voor de snel groeiende groep van digital natives is de werplek niet meer een fysieke plaats, maar virtueel en digitaal. "Wij willen dat ieder bedrijf opereert als digital frontier company", zegt CEO Kirill Tatarinov.

Het evenement opende met een Nederlands tintje, toen de als innovatiepartner aangekondigde Max Verstappen de aanwezigen welkom heette vanaf een videoscherm. Citrix is één van de hoofdsponsoren van het Red Bull raceteam. Citrix CEO Kirill Tatarinov begon zijn betoog dan ook met de overeenkomsten tussen topsport en business. Vooral de Formule 1 representeert volgens hem de overeenkomsten tussen competitie en technologie.

Om dit te onderstrepen werd vervolgens een live verbinding gemaakt met Christian Horner, CEO van Citrix Red Bull Racing in Monaco, waar het Red Bull Racing Team zich voorbereidt op de race van het daaropvolgende weekend. Citrix levert onder meer de technologie die het mogelijk maakt de data die tijdens een race wordt gebruikt bij de juiste personen te brengen. Horner noemde drie aspecten waar Citrix een rol speelt in de Formule 1 race: real time analytics, always on infrastructuur en real time car telemetrie.

Digitaal en virtueel
De helft van alle mensen op de wereld is momenteel verbonden met het internet. In korte tijd zal dat aantal fors hoger worden. Naar verwachting zullen er een paar miljard connected mensen bijkomen in de komende jaren. "Wij willen uw bedrijf helpen om die groeiende wereldcommunity in de armen te sluiten. Vijftig procent van de mensen beschouwt zichzelf nu als Digital Native. In 2020 zal dat 75 procent geworden zijn. Voor die mensen is 'werk' niet langer een locatie. Ze nemen het mee naar iedere plek, waar ze ook maar zijn. Die werkplaats is digitaal en virtueel, en volgt ze overal waar ze gaan."

Volgens Tatarinov is in dat verband de door Gartner geïntroduceerde term digital dexterity van belang. "Dat zijn de mensen die de digitale transformatie mogelijk maken. En op technologisch vlak wordt dit allemaal weer mogelijk gemaakt door de cloud. In het komende jaar zullen we een punt bereiken waarop alle bedrijven op de en of andere manier gebruik maken van publieke cloud."

Intelligenter
"Op dit moment werkt 59 procent van alle organisaties al met een hybride model. De wereld is mobiel en connected. De combinatie van mobiel en IoT zal de wereld nog verder radicaal veranderen. In 2025 zal IoT een economische impact hebben van 11,1 biljoen dollar. Hiermee wordt de wereld steeds intelligenter."

Wat volgens Tatarinov de wereld echt zal veranderen is Artifical Intelligence. "Dat is zonder twijfel de volgende frontier." Bedrijven die AI strategisch inzetten zullen in 2020 een marktvoordeel hebben van 1,2 biljoen dollar, zo hebben analisten berekend. Tatrinov: "En wat maakt AI mogelijk? Dat is data. De echte Digital Frontier-bedrijven weten optimaal gebruik te maken van die data."

Business enabler
Deze visie wordt samengevat in vier hoofdpunten. Het eerste is te geloven dat IT een agile business enabler is. "Dat zeggen we natuurlijk al twintig jaar, maar het is nog steeds net zo relevant. Omarm vervolgens de digitale werkplekken, om de productiviteit te verhogen en ervoor te zorgen dat de mensen die in contact staan met klanten excellent werk kunnen leveren. Maak daarna digital dexterity mogelijk. Zorg dus dat iedereen digitaal geletterd is. En baseer tenslotte beslissingen op data. Transformeren tot een data driven company maakt een bedrijf daadwerkelijk tot een digital frontier company."

Eén element is hierin cruciaal: security. Daarop zet Tatarinov zwaar in, met grote woorden: "De wereld is under attack. Fysiek, maar ook digitaal, De Derde Wereldoorlog is eigenlijk al begonnen, in de vorm van een cyberoorlog. Maar veel mensen beseffen dat niet. Want als je de vijand niet ziet denk je dat er niets aan de hand is. Daar is bewustwording voor nodig."

Investeringen
"Wat daarom nodig is zijn stevige investeringen in cybersecurity." Die investeringen lijken er ook te komen. "In 2021 zal 1 biljoen dollar worden uitgegeven aan cybersecurity. En net zo belangrijk, het vraagt om samenwerking. Laten we mobiliseren, en samenwerken om onze bedrijven te beschermen tegen cybercrime."

Waar het uiteindelijk met die veilige, datagedreven werkplek om gaat is end user productivity. Dit streven staat  dan ook centraal in de strategie van de Secure Digital Workspace die Citrix wil leveren aan zijn klanten. "Hoe ziet die werkplek eruit? Hij is opgebouwd uit een breed scala aan verschillende clouds: Azure, Amazon, IBM, Google, Office 365. En die moeten allemaal bereikbaar zijn vanaf één device, en de IT-afdeling moet dat kunnen managen."

Complexiteit overwinnen
"Dàt is waar wij bij willen helpen, om bedrijven te helpen de complexiteit te overwinnen met een software defined perimeter." Die software defined perimeter is een soort digitale omheining waarbinnen alle relevante cloudoplossingen bij elkaar worden gehouden. "Zo krijgen medewerkers, waar ter wereld ze zich ook bevinden, toegang tot alle toepassingen en data die ze nodig hebben om hun werk te doen."

Wat dit volgens hem voor de eindgebruiker oplevert is een unified ervaring, Dat is het belangrijkste. Op die manier krijgen ze overal toegang tot hun werkplek. Dat is wat we hier aankondigen: de Citrix Workspace Service, waarmee mensen verbinding kunnen maken met alle apps en data die ze nodig hebben. Alle apps zijn bereikbaar vanuit de Citrix Workspace. Dit zorgt voor volledige zichtbaarheid van apps, data en workflows. "Deze software defined perimeter wordt mogelijk gemaakt door de al langer bestaande Netscaler, in een toepassing die tot nu toe weinig aandacht heeft gekregen.

Analytics
Zonder meer de belangrijkste aankondiging tijdens Citrix Synergy is die van Citrix Analytics Service. Ook Citrix gaat zich volop storten op ontwikkelingen als analytics, artificial intelligence en machine learning. "Er zijn natuurlijk al veel spelers die zich bezighouden met analytics. Onze unieke invalshoek is dat de data komt uit allerlei hoeken en lagen die we bereiken met onze tools. Dat geeft ons een unieke voorsprong in analytics."

"We zijn al 28 jaar bezig om de omgeving van onze klanten te begrijpen, waardoor wij nu de beste algoritmen hebben om slimme inzichten te halen uit die data, waarmee medewerkers van onze klanten hun voordel kunnen doen, en waardoor bedrijven veiliger zijn. Dat laatste is een essentieel onderdeel van onze strategie. 66 procent van de klanten ziet Citrix nu al als een cruciaal onderdeel van de beveiliging van de IT-omgeving." Hij besluit: "De werklek is dus onverminderd belangrijk, evenals menselijke interactie. Investeren in virtueel en digitaal is investeren in slimme werkplekken." 

Door: Marco van der Hoeven