Wouter Hoeffnagel - 26 mei 2017

‘Vertrouwen weegt zwaarder dan prijs bij zakelijke beslissingen’

Voor bedrijven is ´vertrouwen´ zó belangrijk, dat het de overeenkomst kan maken of breken. De grote meerderheid van de onderzochte zakelijke leiders het vertrouwen van klanten (91%) en van partners (88%) op zijn minst ´waardevol´ vindt. Bij de eindbeslissing weegt vertrouwen zelfs zwaarder dan de prijs, voor de 95% die aangeeft ´vertrouwen bij zakelijke beslissingen´ op zijn minst ´belangrijk´ te vinden.

Dit blijkt uit onderzoek door informatiemanagementbedrijf Iron Mountain. Een datalek blijkt een belangrijke factor te zijn waardoor het vertrouwen kan eroderen, blijkt uit het onderzoek. Van de bijna 3.000 ondervraagde zakelijk leiders, zegt meer dan drie kwart (77%) het vertrouwen te verliezen in organisaties die te kampen hebben gehad met een datalek.

Definitieve schade

Is het vertrouwen beschaamd en de reputatie beschadigd, dan is het lastig de reputatie te herstellen. Schade kan ´amper´ of zelfs ´zelden´ worden hersteld, stelt 78% van de ondervraagden. Een enkeling (2%) is van mening dat geschonden vertrouwen zelfs nooit meer kan worden hersteld.
De reputatie is erg belangrijk in de afwegingen van de meeste ondervraagden. Een ruime meerderheid hecht grote waarde aan:

  • de bescherming van intellectueel eigendom (92%)
  • het aanzien van de persoonlijkheden in het hoger management (89%)
  • de kracht van het merk (88%)
  • de veiligheid van bedrijfskritieke informatie, zoals klantbestanden (87%)
  • positieve media-aandacht (86%)

Dat onderstreept volgens Iron Mountain het belang van het veilige beheer van essentiële informatie, om het risico van een datalek en reputatieschade te minimaliseren, en de goede verstandhouding met leveranciers en klanten te bewaren.

Gids over AVG

Iron Mountain stelt een gids beschikbaar met praktische adviezen van deskundigen voor informatiemanagers over de bescherming van vertrouwelijkheden volgens de GDPR / AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).