Wouter Hoeffnagel - 24 mei 2017

Krux wordt Salesforce DMP

Salesforce kondigt aan de naam van Krux te wijzigen in Salesforce DMP. Krux werd eind 2016 door Salesforce toegevoegd aan Salesforce Ohana. Daarnaast kondigt het bedrijf Salesforce DMP Einstein Segmentation.

Krux is een platform waar merken alle data van online interacties op alle devices kunnen verzamelen, wat hen een beter beeld geeft van hun klanten. Dit inzicht helpt gebruikers betere shop-ervaringen te creëren. In eerste instantie was Krux vooral gericht op CMS-publishers, die de data die hun business drijft zelf beheren. “Toen was third-party data (vooral uit cookies) nog het ‘je van het’. Wij wisten echter al dat first-party data (de e-mailadressen en aankoopgeschiedenis van klanten) in de toekomst belangrijk zou worden, dus hebben we onze pijlen daarop gericht”, schrijft Joris Schoonis, Area Vice President EMEA Salesforce Marketing Cloud, in een blogpost.

‘DMP wordt voor meer dan alleen marketing gebruikt’

“Naast het feit dat we een brede kijk hebben op hoe je verschillende soorten data het beste kunt managen, weten we ook hoe belangrijk data ownership is voor de B2C-marketeer die veelal zelf geen direct contact heeft met zijn klanten (denk aan FMCG’s). Coca-Cola en andere grote merken zetten vaak in op one-to-many advertenties zoals commercials tijdens de Superbowl”, aldus Schoonis. “Daarnaast wisten we dat het DMP voor meer gebruikt zou worden dan alleen marketing. Het moest onderdeel worden van een laag die betere en meer gepersonaliseerde experiences op elk kanaal zou verzorgen.”

Schoonis verwacht dat DMP’s compleet op zullen gaan in de digitale omgeving van merken, waardoor een datamanagement-laag voor zowel bekende als onbekende data ontstaat. Deze laag bestaat uit een geïntegreerd informatiesysteem en stelt zeker dat de juiste content aan de juiste persoon wordt aangeboden.

Meer dan 200 miljard gepersonaliseerde winkelervaringen

Salesforce heeft nu dus de naam van Krux veranderd in Salesforce DMP. “Salesforce DMP heeft elke maand contact met meer dan 3 miljard browsers en devices, ondersteunt ruim 200 miljard momenten waarop gegevens worden verzameld, verwerkt meer dan 5 miljard CRM-profielen en maakt meer dan 200 miljard gepersonaliseerde winkelervaringen mogelijk”, meldt Schoonis.

Daarnaast kondigt het bedrijf Salesforce DMP Einstein Segmentation aan. Hiermee wil Salesforce marketeers helpen machine learning in te zetten om de verschillende persona’s waaruit hun doelgroep bestaat in kaart te brengen. “Bovenop de data die we verzamelen van first- en third-party bronnen, gebruiken we Einstein AI om met behulp van een algoritme de verschillende persona’s te bepalen die de doelgroep van een merk het beste weergeven. Hiermee kunnen bedrijven hun marketingboodschappen personaliseren en afstemmen op specifieke ontvangers zodat de boodschap niet verloren gaat, maar aanhaakt op de specifieke behoefte en situatie van de ontvangers. Dus vanaf nu geen one-size-fits-all mailings meer naar iedereen die toevallig op een landingspagina is beland”, aldus Schoonis.

Meer informatie is te vinden in het blog van Joris schoonis.