Witold Kepinski - 24 mei 2017

Gebrek aan kennis staat omarming van VR, AR en Mixed Reality in de weg

Augmented, Virtual en Mixed Reality ontgroeit in rap tempo de entertainmentindustrie. Nederlandse bedrijven kijken vaker naar zakelijke toepassingen en geven prioriteit aan Virtual Reality, Augmented Reality en Mixed Reality om bij te blijven bij de snelle ontwikkelingen. Uit onderzoek van Avanade blijkt echter dat minder dan de helft (44,6%) van de bedrijven de benodigde capaciteiten en skills in huis heeft.

Het onderzoek van Avanade toont aan dat AR, VR en MR voor één op de vijf organisaties de hoogste prioriteit heeft in het komende jaar. De focus ligt op experimenteren en simpele toepassingen voor Virtual Reality (38,5%), Augmented Reality (32,9%) en Mixed Reality (26,2%) “Veel bedrijven zijn nog aan het experimenteren en hebben geen goed beeld wat er komt kijken bij de ontwikkeling en implementatie van VR, AR en MR,” aldus Rob Bakkers, VR/AR/MR Lead binnen Avanade Nederland.

Bedrijven zitten nog volledig in de beginfase van deze technologie die nu snel overgaat van entertainment naar business-oplossingen. De meerderheid van Nederlandse bedrijven is dan ook nog niet overtuigd de benodigde capaciteiten in huis te hebben, en voelt zich nog niet klaar om deze nieuwe technologieën te implementeren. Rob Bakkers: “Het is belangrijk dat bedrijven meer inzicht krijgen in de mogelijkheden in de markt. Men snapt de technische kant al wel, maar vindt het nog moeilijk om toepassingsgebieden voor te stellen.”

3D

Om succesvol te zijn bij het implementeren is voor vier op de tien (39,7%) bedrijven het gebrek aan kennis van mogelijkheden in de markt de grootste uitdaging. Andere grote uitdagingen zijn ervaring met implementeren (38,3%) en software ontwikkel mogelijkheden (35,1%). Bovendien is het moeilijk om de juiste mensen te vinden. Om toepassingen te ontwikkelen hebben bedrijven multidisciplinaire teams nodig; niet alleen technische skills zijn belangrijk, maar ook bijvoorbeeld 3D-designers. Zij richten zich vaak nog niet op dergelijke technologieën of willen niet in de branche werken. Bakkers licht toe: “Een ideale VR-ontwikkelaar heeft een achtergrond in 3D development of 3D content creatie, een vaardigheid die veel game-ontwikkelaars bezitten. Dit type ontwikkelaar is echter schaars buiten de game branche.”

De meerderheid (55,4%) van de respondenten geeft prioriteit aan Virtual Reality. Verder geeft iets meer dan de helft (53,3%) van de organisaties Mixed Reality en iets minder dan de helft (49,5%) Augmented Reality een prioriteit het komende jaar.

Ikea en Albert Heijn

Uit het onderzoek blijkt dat er een enorme gap zit tussen de verwachtingen en de resultaten. Bedrijven verwachten veelal nog voordeel richting externe partijen en klanten, zoals hogere klanttevredenheid. De meerderheid van de Nederlandse bedrijven past AR (63%), VR (62,3%) en MR (53,8%) toe gericht op de klant. Intern gerichte toepassingen zoals het richten op medewerkers (35,8%) en effectieve bedrijfsvoering (28%) komen op de tweede en derde plek. Desondanks is bij ruim vier op de tien bedrijven (42,6%) die al met deze technologieën bezig zijn, efficiënter werken wel het meest behaalde resultaat tot nu toe. Rob Bakkers voegt toe: “Bedrijven lijken bekender te zijn met toepassingen die als entertainment worden gezien of volledig op de consumenten is gericht. Ikea en Albert Heijn hebben hier mooie voorbeelden van, maar hierdoor verwachten bedrijven veelal resultaten en voordelen richting klanten, terwijl aan de andere kant van het spectrum juist de winst te behalen is.”

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024