Redactie - 23 mei 2017

Het einde van de CIO

Het einde van de CIO image

De CIO gaat op den duur verdwijnen. Of beter gezegd, is zelfs aan het verdwijnen. Allemaal omdat IT steeds minder complex wordt. En dat heeft gevolgen voor de aanwas van nieuw talent. Ik zal uitleggen wat ik bedoel.

Even terug in de tijd om te zien waar we vandaan komen. In 1996 ging ik bij Nationale Nederlanden als administratief medewerker aan de slag. In het hoogste kantoorgebouw van Nederland maakte ik kennis met IT. Voor mij betekende dit werken met een AS400 (wie kent hem nog?) en een berg aan handboeken. En dat allemaal in een ITIL-omgeving om de processen te regelen. De tijd dat een medewerker op de afdeling verantwoordelijk was voor de gehele IT, omdat hij toevallig een PC thuis had, was toen al lang voorbij. Maar het was er niet minder complex op geworden. Enkel om een pensioen te beheren?

Wat vroeger zo ingewikkeld was, lijkt nu steeds makkelijker te worden. IT wordt steeds meer geautomatiseerd, gaat de Cloud in of wordt uitbesteed aan IT-dienstverleners. Inmiddels zijn we zo ver dat zowel marketeers, fabrieksarbeiders als logistiek managers inmiddels alles van IT weten. De complexiteit neemt af en de medewerkers van nu gaan veel makkelijker met IT om dan voorheen. Waar in het verleden de IT-afdeling werd gezien als log en een showstopper voor de business, is IT nu verweven in de gehele organisatie en dient het veel sneller in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. Het is dan ook niet voor niets dat de Rabobank het ICT-organisatiemodel met de CIO aan het hoofd heeft losgelaten. In de nieuwe organisatie van de Rabobank is de IT opgesplitst in verschillende bedrijfsonderdelen die rechtstreeks onder de operationeel directeur vallen.

En zo zijn er meer voorbeelden die wijzen op het uitsterven van de CIO. Bij Schiphol Group is de CIO ‘gepromoveerd’ tot Chief Digital Officer en een jong online bedrijf als Catawiki heeft zelfs nog nooit een CIO gehad. Centric is het eerste IT-bedrijf dat de markt van pensioenuitvoering betreedt als concurrent van pensioenuitvoerders als Nationale Nederlanden en Syntrus Achmea. Je ziet, de grens tussen business en IT vervaagt en over vijf jaar zal bij veel bedrijven een aparte IT-afdeling niet meer bestaan.

Als de centrale IT-afdeling verdwijnt, verdwijnt niet alleen de CIO. Ook de ICT-manager zal verdwijnen. Wat betekent dit voor de nieuwe generatie managers? In het verleden zag je techneuten doorgroeien naar de positie van manager. Want ‘oh, wat is die IT complex’. Daar moest zeker iemand met technische vaardigheden de leiding hebben. Nu IT veel minder complex is en de kennis hiervan in de hele organisatie aanwezig is, gaat het management weer om, inderdaad: management. Communicatieve- en managementvaardigheden gaan weer centraal staan. En dat is goed nieuws voor een pas afgestudeerd filosoof. Want die zou zomaar de ICT-manager van morgen kunnen worden, of beter gezegd: de manager van morgen kunnen worden.

Wat hebben we het al die tijd toch moeilijker gemaakt dan het eigenlijk was.

Door: Karel van Gool

Karel van Gool is oprichter en eigenaar van EVG Start, een ICT-management traineeship programma. EVG Start organiseert 15 juni een ‘EVG Café over het thema ‘het einde van de CIO’