Redactie - 17 mei 2017

Facebook past privacyvoorwaarden aan onder druk van Europese overheden

Facebook gaat zijn privacyregels aanpassen. Dit doet het bedrijf onder druk van Europese overheden, die steeds meer kritiek uiten op de privacyvoorwaarden van het bedrijf.

Onder druk van de Nederlandse overheid zal Facebook stoppen met zijn gebruikers advertenties voor te schotelen op basis van hun seksuele voorkeur. De Nederlandse privacycommissie meldt dat die tactiek in strijd was met de wet. Door de aanpassing ontloopt Facebook alvast een strengere maatregel, maar de advertentiepraktijken van de techgigant lijken ook in de rest van Europa onder druk te staan.

Franse boete

Ondertussen heeft bijvoorbeeld ook de Franse dataregulator CNIL het bedrijf een boete opgelegd. Facebook krijgt in Frankrijk de maximumstraf voor een privacy-inbreuk, 150.000 euro. Het bedrijf krijgt de boete opgelegd omdat het gebruikersdata heeft ingezet om doelgerichte advertenties te tonen en omdat het tracking cookies gebruikte om uit te vinden wat gebruikers op en buiten de site doen.

"Consumenten weten niet op welke manier Facebook erg persoonlijke informatie, zoals hun seksuele voorkeur, inzet om hen targeted advertenties te sturen," vertelt Agustin Reyna, hoofd van het team digitale rechten van de Europese consumentenorganisatie BEUC aan nieuwsorganisatie Bloomberg. Het sociale netwerk krijgt nu te maken met onderzoeken naar privacy-inbreuken in verschillende Europese landen, waaronder Spanje, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en België. De onderzoeken zijn opgezet nadat Facebook besloot om data van zijn WhatsApp berichtendienst samen te voegen met die van het sociale netwerk Facebook.

Nieuwe regelgeving

Op dit moment hebben de boetes van de verschillende privacyregulatoren nog weinig effect op een groot bedrijf als Facebook, maar erg lang zal dat niet meer duren. In 2018 gaan namelijk nieuwe regels van start binnen de EU, die privacycommissies meer macht geven en boetes beloven tot 4 procent van het inkomen van een bedrijf.

In samenwerking met Datanews