Wouter Hoeffnagel - 17 mei 2017

Midden- en kleinbedrijf (mkb) blijft gevoelig voor cyberaanvallen

Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) blijft waarschuwen voor mogelijke ransomware-aanvallen in de komende week, waarbij ook het mkb slachtoffer kan zijn. Afgelopen vrijdag waren organisaties wereldwijd het slachtoffer van de WannaCry-ransomware.

In Nederland is de schade vooralsnog overzichtelijk. Tot nu toe werd alleen parkeerbedrijf Q-Park getroffen door de aanval waardoor betalen bij diverse parkeergarages niet mogelijk was. Uit het rapport: Cyber Security Beeld Nederland 2016 (CSBN) van het NCSC blijkt onder andere dat cybercriminelen steeds professioneler worden en langdurige, vaak succesvolle aanvallen uitvoeren. Besmettingen met ransomware zijn aan de orde van de dag

'Ook kleinere bedrijven lopen risico'

“De WannaCry-aanval haalde vooral grote krantenkoppen door de schade die de Engelse gezondheidszorg leed. Maar die aanvallen zijn slechts een deel van het verhaal. Ook kleinere bedrijven lopen het risico getroffen te worden door deze worm en eventuele varianten. Het gevaar voor hen is dat zij niet beschikken over de mensen en middelen om hun netwerk op te schonen nadat ze het slachtoffer zijn geworden van een aanval”, zegt Andrew Stuart, managing director EMEA bij Datto, over de aanval.

“Kleinere bedrijven moeten nu drie stappen nemen: zorg ervoor dat al je Windows-apparatuur volledig geüpdatet is, zorg voor de laatste antivirusupdates op alle systemen en zorg voor een goede back-up van je data.”

Back-ups vormen een cruciale verdedigingslinie

“Data-back-up is een cruciale verdedigingslinie tegen aanvallen door ransomware. Met een goede back-up ben je zelfs in het geval van een geslaagde aanval snel weer up-and-running door je back-ups terug te zetten. Je verliest al met al weinig tijd en bent niet gedwongen te betalen aan cybercriminelen om maar te kunnen werken”, aldus Stuart.
 
Eigen research van Datto laat zien dat ransomware een blijvend en actueel gevaar is. Vorig najaar gaf 87 procent van de ondervraagde Europese IT-serviceproviderpartners aan dat hun klanten in de twaalf maanden voorafgaand aan het onderzoek het slachtoffer waren geweest van ransomware. 62 procent liet weten dat de aanval had geleid tot downtime die de bedrijfsvoering serieus in gevaar had gebracht.