Redactie - 11 mei 2017

Wat te doen met al die data?

Vanavond zullen dertig CIO’s met elkaar van gedachten wisselen over de rol van data in de wereld van bi modal IT. Waar data groeit, explodeert de complexiteit, is het thema van de avond. “Je wilt snel de juiste data uit die verouderde technologieën halen om de front end systemen te voeden, om je agility te garanderen” zegt Jurriaan Krielaart, directeur Noord-Europa bij MarkLogic. Hij is als partner van CIONET betrokken bij de organisatie van het event, waar onder meer uit de doeken zal worden gedaan hoe in Afrika met behulp van dataverwerking stropers worden gevangen.

“Organisaties die bij ons komen hebben een dataprobleem”, zegt Jurriaan Krielaart. “Ze hebben een concrete kennisbehoefte waar ze iets mee willen doen.” Een recent voorbeeld, dat ook onlangs in de prijzen is gevallen, is het tracking & tracing-systeem van DHL “Zo’n systeem op zich is niets nieuws,”, zegt Krielaart, “Maar de invulling hiervan wel. In de activiteiten van DHL is het aandeel van pakketbezorging door de explosieve groei van online retailverkoop fors toegenomen. Daarbij hebben ze ook nog eens te maken met een periodieke piekbelasting die enorm groot kan zijn, bijvoorbeeld rond de feestdagen of als de winkels gesloten zijn. Daarbij neemt ook het aantal retouren toe.”

Piekbelasting

Die piekbelasting was niet te verwerken in de legacy-systemen waar ze mee te maken hadden. Het negatieve gevolg daarvan was dus dat de performance daar onder leed. Dat hebben ze met de software van MarkLogic opgelost, omdat dit een scale out-technologie is die op- of af kan schakelen al naar gelang de behoefte, zonder dat de overall performance daaronder te lijden heeft.”

Binnen zes weken

De gemiddelde reponsetijd voor klanten die de status van hun pakketbezorging willen bekijken ligt momenteel onder de 200 milliseconden, ruim binnen de DHL Parcel SLA (Service Level Agreement). De korte omlooptijd voor het in productie gaan heeft DHL Parcel een veel snellere ROI (Return On Investment) gegeven dan mogelijk zou zijn geweest met een traditionele database. DHL Parcel Benelux verzendt ongeveer 150.000 pakketten per dag namens online retailers. “Dit hebben we bij DHL binnen zes weken neergezet”, zegt Krielaart.

Bi modal

De bijeenkomst vanavond is bedoeld om te spreken over de relatie met bi modal. “Aan de bestaan heel veel mogelijkheden om innovatieve en agile applicaties te ontwikkelen, waarmee je snel nieuwe functionaliteit krijgt. Maar bij veel bedrijven bestaat de andere kant van de IT nog steeds uit zware mainframe en legacy waarmee het operationele systeem draait. Dat is geen  goede match. Want je wilt snel de juiste data uit die verouderde technologieën halen om de front end systemen te voeden, om je agility te garanderen.”

Risicoprofiel

“We zijn nu concreet bezig met de eerste klanten die dit willen oplossen. Een van die klanten is ABN-AMRO, waar we de trade store aan het bouwen zijn om de volledige derivatenhandel van de bank in onder te brengen. Zo zijn ze helemaal compliant, met een oplossing die snel en effectief data integreert uit diverse upstream operationele systemen, dus de verschillende handelsplatforms voor de derivaatproducten. Tegelijkertijd is het risicoprofiel van de consument altijd volledig bijgewerkt, zodat de bank met de toetsing ervan altijd aan de wettelijk vastgestelde zorgplicht voldoet.”

Stropers

Vanavond zal tijdens de bijeenkomst met CIONET een bijzondere toepassing van deze software worden besproken, namelijk Sensing Clues. Op basis van een breed scala aan gegevens, van satellietdata tot kuddegedrag, assisteert deze organisatie Afrikaanse parkrangers bij het opsporen van stropers in wildparken waarvan het gebied zo groot kan zijn als heel Frankrijk. Hiermee wordt met deze technologie een bijdrage geleverd aan het daadwerkelijk beschermen van bedreigde diersoorten.

Vanavond zal het team van Executive People aanwezig zijn voor het maken van een videoreportage