Redactie - 26 april 2017

‘Het ruimteschip dat organisaties verder brengt in de digitale transformatie’

Digitale transformatie, het daadwerkelijk ontwikkelen van nieuwe businessmodellen op basis van cutting edge technologie, vraagt om een optimaal werkende onderliggende infrastructuur. Het onderhoud van die infrastructuur en de daarop draaiende applicaties vereist echter nogal wat mensen en middelen. Basefarm is gespecialiseerd in het ondersteunen van die infrastructuur, zodat de klanten zich kunnen richten op innovatie. Executive People sprak hierover met Stefan Månsby, VP Innovation bij Basefarm.

Het van oorsprong Noorse Basefarm is vanaf 2000 actief als beheerder van kritische IT-systemen. Vanuit de kantoren in Amsterdam, Oslo en Stockholm zorgen de ongeveer 400 medewerkers voor de beschikbaarheid van applicaties en de onderliggende IT-infrastructuur bij bedrijven als D-reizen, Funda, Norwegian Airlines, Spotify en Ziggo.

Omdat klanten vragen om de garantie dat hun systemen nooit uit de lucht zijn is deze dienstverlening gecertificeerd volgens ISO 27001, en gekoppeld aan ITIL-processen. Bovendien beschikt het bedrijf over een PCI DSS level 1 gecertificeerde infrastructuur, waarmee het voldoet aan de zwaarste beveiligingseisen voor online betaaltransacties. Dit speelt in op de wens naar compliance, met name bij financiële instellingen.

Nieuwe diensten

Basefarm is gericht op het bieden van applicatiemanagement voor bedrijfskitische platformen. “Wat dit in praktijk betekent is dat de meeste bedrijven zich moeten richten op hun vermogen om nieuwe dienstenen producten te bieden in de digitale transformatie die aan de gang is”, zegt Stefan Månsby, VP Innovation bij Basefarm. “Dit vraagt echter om geavanceerde technologische capaciteiten en competenties”.

Maar het genereren van omzet op basis van online activiteiten vraagt om een IT-operatie die 24x7 draait. Hier is weer een redelijk uitgebreide IT-afdeling voor nodig, om die infrastructuur draaiende te houden. “Wat wij doen is onze klanten die verantwoordelijkheid uit handen nemen, zodat zij zich kunnen richten op het ontwikkelen van nieuwe diensten voor hun klanten. Wij hebben de mensen en de middelen om die infrastructuur 24x7 draaiende te houden.”

Compliant

De belangrijkste vraag waar de klanten van Basefarm mee zitten is dat ze hun bedrijfskritische infrastructuur draaiende willen houden. “Dat is waar we op inspelen. Wij zijn niet de juiste partij wanneer je alleen maar wil dat de mail blijft werken, of dat je homepage wordt bijgehouden. Dan heb je, om een vergelijking te gebruiken, op zoek naar een truck, terwijl wij een ruimteschip zijn.”

Klanten willen echt geholpen worden met hun bedrijfskritische systemen, die nooit uit de lucht mogen gaan. “Daar zijn wij voor, wij beheren dat voor ze. In deze interessante niche zijn we al enkele jaren actief, en we hebben er een enorme expertise in gekregen, onder meer op het gebied van security.”

Daarom wenden organisaties als luchtvaartmaatschappijen en banken zich tot Basefarm. “Wij zorgen ervoor dat ze compliant zijn volgens de gangbare wet- en regelgeving. Onze financiële klanten zijn daardoor onder meer in staat gewest om slimmere manieren van het verwerken van betalingen te ontwikkelen.”

Uitdaging

De belangrijkste uitdaging voor zijn klanten hangt sterk af van de sector waarin ze actief in zijn. “In de financiële sector willen banken en verzekeraars vooral voldoen aan wet- en regelgeving. Ze willen garanderen dat alles helemaal veilig is, en dat de databases correct zijn. Wij helpen dergelijke organisaties bijvoorbeeld om internationaal te groeien, in landen met andere wetten en regels. Bij die expansie hoeven zij niet te investeren in middelen om de infrastructuur compliant te maken, daar zorgen wij voor.”

“In de mediasector draait alles om time to market. Wij zorgen er bijvoorbeeld voor dat ontwikkelaars met één coderegel een volledige deployment activeren. Op het gebeid van e-commerce willen bedrijven zoveel mogelijk gebruik maken van de cloud, maar ze willen er zeker van zijn dat het veilig is en kostenefficiënt. En ze willen voldoende schaalbaarheid hebben, zodat ze ook op piekmomenten altijd in de lucht zijn en hun klanten kunnen helpen.”

Voorop lopen

Basefarm is flink actief in Nederland, wat volgens hem een interessante markt is voor een dienstverlener in IT. “De Nederlandse markt loopt ver voorop in cloud adoptie op veel andere Europese landen. Veel dienstverlening vindt plaats in de cloud, zodat organisaties erg agile zijn en ruimte hebben voor innovatie. De digitale transformatie is hier echt aan de gang. Ook de bankensector is hier sterk vertegenwoordigd, en er zitten veel reisorganisaties die ontzettend spannende dingen doen online, en ver voorop lopen in zaken als online marketing.”

Hij verwacht voor de nabije toekomst dat Basefarm het secure operations-aanbod verder zal uitbouwen, en het nog gebruiksvriendelijker zal maken zodat klanten zich echt kunnen richten op het ontwikkelen van hun eigen diensten. “Wij zorgen er wel voor dat die diensten veilig zijn. Ook zullen we onze expertise in grote cloudmigraties uitbreiden en meer gaan doen met big data services. Want onder meer in Nederland zijn veel bedrijven op zoek naar manieren om toegevoegde waarde te halen uit big data. Dat is een interessant traject.”

“Onze interactie met klanten verloopt op twee manieren, in lijn met de bi modal theorie van Gartner.” Volgens die theorie zijn er twee ‘soorten’ IT: de traditionele bedrijfssystemen, die rock solid moeten zijn, en de snelle en wendbare IT waar innovatie uit voortkomt. “De meeste klanten zijn nog in mode 1, waarin ze hun IT sourcen. Die interactie vindt dan meestal op executive level plaats. Maar wanneer je te maken hebt met klanten die zich in mode 2 bewegen, heb je ook vaak te maken met technische medewerkers die dit vorm geven. Dat leidt tot bijzondere projecten. Het zijn spannende tijden.”