Wouter Hoeffnagel - 21 april 2017

Tweede Kamer stemt in met opname digitale geletterdheid in curriculum

Een motie waarin VVD, CDA, D66 en GroenLinks de regering oproepen een aantal veranderingen in het onderwijs per 2018 in te voeren krijgt brede steun in de Tweede Kamer. Het gaat hierbij onder andere om het toevoegen van digitale geletterdheid aan het curriculum.

Digitale geletterdheid bestaat uit mediawijsheid, computational thinking, informatievaardigheden en basiskennis van ICT. Met name computational thinking is volgens branchevereniging voor de ICT-sector Nederland ICT een essentiële vaardigheid om leerlingen voor te bereiden op de digitale arbeidsmarkt van morgen. Computational thinking stelt kinderen in staat de mechanismen achter ICT te begrijpen, wat hen helpt digitale technologie later toe te passen op de werkvloer en in hun persoonlijk leven.

Nederland ICT stelt dat het demissionaire kabinet gelijk aan de slag moet met de motie. Hier is volgens de vereniging ruim voldoende draagvlak voor, aangezien de vier partijen die de motie hebben ingediend - VVD, CDA, D66 en GroenLinks - een meerderheid vormen in de Tweede Kamer. Daarnaast hebben ook de PvdA, ChristenUnie, de SP en 50 Plus voor de motie gestemd. Nederland ICT roept op deze nieuwe koers vast te leggen in het nieuwe regeerakkoord.

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024