19-04-2017 | door: Redactie

Digitale transformatie in de praktijk

Je kunt mensen in 3 categorieën indelen. De zwarte beren, zij hebben geen interesse in vernieuwing en denken dat verandering aan hen voorbij. Dan heb je de bruine beren die zéggen dat ze vernieuwend zijn, maar dat eigenlijk niet echt zijn. Tot slot zijn er de witte beren, die altijd op zoek zijn naar verbetering en innovatie. Tot welke groep behoort u?

Deze vraag vuurde futurist Richard van Hooijdonk af op de bezoekers van CoolUp ’17, het klanten- en relatie-evenement van IT-dienstverlener CoolProfs. Het event vond plaats in de Veerensmederij in Amersfoort. “Een uitstekende locatie hiervoor”, vertelde CoolProfs-directeur Eric ten Harkel in zijn openingswoord. “Een eeuw geleden werden hier locomotieven gemaakt, maar toen daar geen vraag meer naar was, is de fabriek omgebouwd tot hippe eventlocatie. In feite zijn wij daar als CoolProfs, en u – onze klanten – daar ook iedere dag mee bezig: verouderde erfenissen uit het verleden omtoveren tot iets nieuws dat weer relevant is en waarde toevoegt. En dat is volledig in lijn met het thema van vandaag: digitale transformatie.”

Van Hooijdonk verzorgde de key-note. De futurist houdt trends niet alleen in de gaten, hij wil ze ook ondergaan en tilde het begrip early adoptor naar een nieuw niveau door een RFID-chip onder de huid van zijn hand te laten implanteren. “Ik ben nu onderdeel van het Internet of Things”, vertelde Van Hooijdonk. “Als ik in de buurt kom van mijn voordeur of van mijn Tesla, gaat die automatisch voor me open. Ik hoop binnenkort ook een betaalchip te kunnen implanteren zodat ik bij de supermarkt zonder pinpas kan betalen.” Volgens Van Hooijdonk ontkomt geen enkele branche aan disruptie. Alle sectoren worden overgenomen en verandering is de enige constante. Dit vraagt om een nieuwe manier van zakendoen en bedrijfsvoering. “Veertig procent van de huidige banen zal verdwijnen en 60 procent van de banen van de toekomst bestaan nu nog niet eens. Daarom is het hoog tijd dat bedrijven gaan investeren in disruptiemanagement en een Chief Disruption Manager aanstellen.”

Rapid: hoe manage je snelheid?

CoolUp was gevuld met praktische en inspirerende sessies en presentaties, die in lijn waren met de nieuwe pay-off van CoolProfs: Rapid. Development. Partner. CoolProfs-partner H-IT Agile Right vertelde de aanwezigen over het belang van product ownership en prikkelde hen met de stelling dat IT-projecten 70 procent te duur zijn. Dit zorgde voor een levendige en opbouwende discussie in de zaal. KPMG was aanwezig en vertelde over de voordelen van de Continuous Delivery manier van software ontwikkelen en opleveren. Deze nieuwe manier van werken bezorgt bedrijven continue transformatie, maar hoe leid je deze extreme versnelling in goede banen? De derde sessie onder het kopje ‘rapid’ kwam van CoolProfs zelf en ging over continuous learning. Om bij te blijven moeten ontwikkelaars ook hun eigen vaardigheden blijven doorontwikkelen. Alleen op die manier ben je als bedrijf altijd bij de tijd. Niet iedereen leert echter op dezelfde manier, dus hoe stel je je medewerkers in de gelegenheid altijd en overal hun kennis bij te spijkeren?

Development: van design tot testen

Overheden kiezen bij voorkeur voor standaard IT-oplossingen, maar wanneer de behoeften van gebruikers veranderen, of wanneer wet- en regelgeving drastisch wijzigt, volstaan deze niet meer. Gemeente Den Haag liep hier tegenaan toen de Decentralisatie Jeugdzorg van kracht werd, en besloot samen met CoolProfs een maatwerk oplossing te ontwikkelen. De nieuwe applicatie BReGJe (Bronregistratie Gezin Jeugd) wordt onder andere gebruikt voor het koppelen met gezinscoaches en voor rapportagedoeleinden. Tijdens CoolUp vertelde Esther Dol van de Gemeente Den Haag over de voordelen van de Agile/Scrum werkwijze en het voordeel van maatwerk. “Als gemeente passen we liever de IT-processen aan de praktijk aan, in plaats van andersom.”

Okapion, een partner van CoolProfs, verzorgde tijdens CoolUp een presentatie over het belang van goede gebruiksvriendelijkheid, oftewel UX. Dit gaat verder dan een mooi design, vertelde Eelco de Vaal van Okapion. Een slechte UX kan zelfs reden zijn voor klanten om bij je weg te lopen. Investeren in UX levert meetbare voordelen op door hogere conversie, minder support- en trainingskosten en een hogere productiviteit. En daarnaast zorgt het voor een grotere klantloyaliteit en concurrentiekracht.

Het ontwikkelen van IT-systemen gaat tegenwoordig razendsnel, maar wat doe je als je niet de capaciteit hebt om de gebouwde software net zo snel te testen? Dan blijft die nieuwe app alsnog op de plank liggen zonder waarde op te leveren. Zonde, vindt Rob van der Pouw Kraan van Venor Groep. Tijden CoolUp vertelde hij over de voordelen van geautomatiseerd testen, en vooral wat je wel en niet moet testen. Want door geavanceerde test-tools kun je duizenden, zelfs miljoenen scenario’s doorlopen, met als gevolg dat je nooit echt helemaal klaar bent.

Partner: samen gaat het beter

Tijdens CoolUp was er ook volop aandacht voor partnerschap. Drie klanten gaven presentaties over hun samenwerking met CoolProfs. UTZ – het certificeringsbedrijf dat de duurzame landbouw voor onder andere cacao, koffie, thee en noten waarborgt – stapte in 2016 onder begeleiding van CoolProfs over op de Agile werkwijze voor de ontwikkeling van een nieuwe applicatie en voor de projecten die de komende jaren nog worden uitgerold. Daan de Vries van UTZ drukte zijn toehoorders op het hart vooral tijd en capaciteit vrij te maken om de rest van de organisatie te betrekken bij het veranderproces. “Agile is eigenlijk een werkwijze die in het hele bedrijf moet worden ingebed en begrepen.”

Astrid Weijs en Bas Koerhuis van WoningNet gaven een presentatie over de zeer intensieve samenwerking tussen WoningNet en CoolProfs. De twee organisaties hadden gezamenlijke doelen opgesteld over tijdspanne, budget, kwaliteit, kanttevredenheid, opleiding en productiviteit. Daar gingen heel wat gesprekken aan vooraf: hoe meet je klanttevredenheid, en hoe kun je daar je toeleverancier medeverantwoordelijk voor maken? Samen bouwden ze een nieuw beheersysteem voor huurwoningen, en er staan meer ontwikkelingen op stapel.

Het internationale logistiekbedrijf Samskip onderging ook een digitale transformatie. “Wij zijn niet het enige bedrijf dat zich bezig houdt met het verschepen van goederen van A naar B. We moeten dus slim zijn om ons te onderscheiden”, vertelde Jean Pierre van der Waal. Het bedrijf besloot voor de ontwikkeling van een nieuw digitaal systeem met OutSystems te werken vanwege het gemak van en de snelheid waarmee gebouwd kan worden, en de integratiemogelijkheden met andere applicaties. CoolProfs werd aangetrokken als ontwikkelpartner vanwege zijn status als ‘Elite partner’ van OutSystems, zijn bewezen track record en praktische aanpak. Voor de UX werd ook Okapion ingeschakeld, “ons doel is dat gebruikers ermee wíllen werken, in plaats van dat ze ermee móeten werken.”

Free consultancy

Tijdens de klanten- en partnerpresentaties was er volop ruimte voor discussie, en de aanwezigen deelden hun kennis en ervaring met elkaar. “Het wordt ook een dag van free consultancy”, zei Eric ten Harkel bij de start van het evenement. Dat kwam naar voren in de demonstraties die OutSystems gaf over zijn nieuwste platform OutSystems 10. Ook was er een EHBO (Eerste Hulp Bij OutSystems)-post ingericht waar aanwezigen terecht konden met prangende vragen en voor advies. Zodoende was het dus niet alleen een inspirerende dag, maar ook een praktijkgerichte bijeenkomst waar bezoekers echt wat van op staken.

Bekijk hier de video-impressie van de dag.

Terug naar video overzicht
Digitale Transformatie