Witold Kepinski - 10 april 2017

Silicon Valley denkt dat ze God is maar moet rekening houden met Trump

Richard Jonker (foto), vice president product line management MKB bij NETGEAR, werkt al een paar jaar in Silicon Valley, waar hij alle innovaties nauw volgt. Onlangs was Jonker weer in Nederland tijdens NETGEAR's vision Networking of Tomorrow event in Bunnik. Daar kregen resellers een update over trends en businesskansen in de MKB markt, onder andere op het gebied van networking, wireless, storage en security. Dutch IT-channel sprak met Richard Jonker over de tech trends en business ontwikkelingen in Silicon Valley waar men nu te maken heeft met de grillen van een nieuwe president.

Jonker ziet veel succesbedrijven in Silicon Valley, maar er is ook veel ‘gebakken lucht’. “Al jaren klotst het geld tegen de plinten in Silicon Valley, dat is nu alleen maar erger geworden” zegt Jonker. “Dit leidt ertoe dat er geld wordt geïnvesteerd in belachelijke bedrijven. Je kan sommige investeerders vergelijken met gokverslaafden; die verliezen als ze aan het gokken zijn, maar blijven uitgeven met de gedachte dat ze ooit wat gaan winnen. Dit kan het begin zijn van een nieuwe bubbel, waarbij steeds weer nieuw geld wordt ingepompt. Het zijn vooral startups die overgewaardeerd worden. Maar je hebt ook hele slimme startups, zoals Snapchat, die een overnamebod van Facebook heeft afgeslagen. Dat was een heel slimme beslissing, want Snapchat gaat nu veel meer verdienen met zijn beursgang.”

Hipsterbaard

Jonker ziet dat er meer dollars rollen naar social media en cloud bedrijven. “Steeds meer advertentie dollars wordt besteed bij Facebook. Zo zag je tijdens de presidentsverkiezingen in de VS veel marketing dollars naar sociale platformen gaan.” Jonker ziet tijdens zijn zakenreizen dat de markt verandert. “Als ik tussen Europa en de VS aan het reizen ben, zit het hele vliegtuig vol met cloud specialisten zoals die van Salesforce. Vroeger zag je meer Cisco mensen. Ik ontmoet ook steeds meer BI, analytics, machine learning en developers tijdens het reizen. Ook Nederlandse developers met een hipsterbaard en een Apple Mac.”

Workloads

De technologie- en investeringsmogelijkheden leiden ertoe dat nieuwe innovatieve tech bedrijven in rap tempo opstaan. “Silicon Valley democratiseert. Je kan bij wijze van spreken in de ochtend een startup beginnen door software te gaan ontwikkelen. In de middag zet je de software in een AWS cloud. In de avond met ben je in business. Je ziet ook steeds meer workloads naar de cloud gaan. De grootste cloud aanbieders komen uit Seattle: AWS en Microsoft Azure. Maar ze hebben allemaal afdelingen met slimme developers in Silicon Valley. Ze kopen ook vaak bedrijven uit Silicon Valley op. Zo heeft Microsoft vorig jaar LinkedIn overgenomen, dat is een echt Silicon Valley bedrijf.”

AI

Artificial Intelligence (AI) is op dit moment de trendsetter in Silicon Valley zegt Jonker. “Amazon, Apple, Google, en Microsoft vechten allemaal om de beste AI mensen. Ze willen die mensen inzetten voor allerlei toepassingen, zoals zelfrijdende auto’s. Of om artificial intelligence (AI), machine learning en abstractie van management van diensten naar de cloud te brengen. NETGEAR doet dat ook en heeft al producten met AI ontwikkeld, onder andere met motion detection bij cloud verbonden Arlo camera’s. De volgende stap bij AI is nog meer intelligentie toevoegen die zaken opmerkt. Dat heeft NETGEAR gedaan bij zijn nieuwe babycamera.”

Arlo Baby

Steeds meer producten worden software defined zegt Jonker. “De software en hardware wordt vaker van elkaar gescheiden. NETGEAR speelt daarop ook in met software defined networking, zowel in de zakelijke als de consumentenmarkt. Consumenten hebben vaker in of om het huis een IP-camera die beelden opslaat in de cloud en analyseert met data intelligence. Je beheert de camera, zoals een NETGEAR Arlo, die ook een baby versie heeft, vanuit een smartphone of tablet, dus niet vanuit een desktop.” Kunst is voor leveranciers om de beste user experience (ux) aan klanten te bieden, aldus Jonker. “Aan de achterkant van een product en/of cloud worden de zaken complexer, maar aan de voorkant moet het simpel in gebruik zijn. Dat doe je met goede software. Van de 1200 mensen die bij NETGEAR in het hoofdkantoor werken, zijn er 400 mensen software engineers. We boeken ook steeds meer omzet met software. Dat zie je ook bij andere partijen die vroeger veel focus hadden op hardware. Bijvoorbeeld bij CDW, een grote reseller in de VS, met een omzet van 13 miljard dollar. CDW verkoopt steeds meer software. Ze verkopen een oplossing met licenties en krijgen daardoor een recurring omzet.”

Cold storage en archiving

NETGEAR levert storage oplossingen aan het MKB. Ook die markt is in beweging door innovaties uit Silicon Valley. “Zo is er meer vraag naar cold storage, omdat archieven van 8-10 jaar oud weer online komen. Die data werd vroeger vaak gearchiveerd in tape libraries, maar dat is over. Organisaties willen nu hun data , en liefst in real-time, bereiken. Je ziet daarom meer investeringen in storage apparatuur voor archivering met netwerkopslag voor cold storage en archivering. Data moet benaderbaar, gestructureerd en veilig zijn. Dat kan je bijvoorbeeld met Blockchain doen, een goede toepassing voor het beveiligen van bestanden.”

Object en flash storage

Door de sterke groei van (big) data is object storage meer in trek aldus Jonker. “Meta data en bulk kan je verder gescheiden houden met object storage. Flash storage leveranciers schrikken zich kapot door deze ontwikkeling. Sommige Flash storage leveranciers zoals Pure Storage doen het goed, maar Violin Memory heeft het niet gered. Nimble Storage is inmiddels overgenomen door HPE. Flash storage alleen is dus niet genoeg. Je moet een goed aanbod hebben zoals met tiered, storage waarbij alle lagen storage aan elkaar kunnen worden geknoopt. Maar voor het MKB is dit soort oplossingen nog te duur. Een flash apparaat dat naar beneden kan schalen, blijft een duurt product voor het MKB. Flash storage blijft dus vooral iets voor de enterprise markt. Bij NETGEAR tweaken we conventionele storage technologie met een goed vermogen, zodat het MKB snelle storage krijgt met snelle processoren, meer geheugen en slimmere software dan bij traditionele storage het geval is. Dan haal je 20 GB per seconde in een NETGEAR storage box. Dat gaat lekker snel! Storage wordt dan niet meer gebruikt als file opslag, maar is dan onderdeel van het serverpark.”

Retail, Amazon, Coolblue

Jonker ziet snelle veranderingen in het retailkanaal door het veranderende gedrag van de consument, die steeds meer online koopt. “NETGEAR  groeide afgelopen tijd snel met retail en e-commerce partners zoals Amazon en in Nederland met Coolblue. Amazon is een hele grote reseller en nu groter dan bijvoorbeeld Best Buy. De e-commerce omzet in de VS is inmiddels groter dan retail. Producten, waarbij je geen hulp nodig hebt bij installatie, koop je bij Amazon vanwege het betaalgemak en levergemak. Amazon heeft 80 miljoen klanten in de VS. Amazon is slim bezig, onder andere door de voorraadkosten laag te houden.”

Social Sales

Partijen zoals Amazon zorgen voor disruptie en vernieuwing vindt Jonker. “Elke tien jaar staat een nieuwe kanaalvorm op. In de jaren tachtig kreeg je pc-resellers. In de jaren negentig kwamen de catalogus-resellers op zoals Misco. Daarna kreeg je de periode van e-commerce. Dat wordt nu mobile commerce waarbij social mediaplatformen een grote rol spelen. Consumenten bestellen dan via een meta applicatie zoals een social app. Chinezen doen dat bijvoorbeeld met WeChat, waarmee je van alles kan doen. Vooral op de smartphones. Veel online aankopen zie je nu via verschillende apps. Amazon verkoopt ook meer via zijn apps dan via zijn desktopwebsite. Mensen zijn altijd, thuis en onderweg, op zoek naar een goede deal op prijsvergelijking sites. Dat werkt naar nieuwe businessmodellen, dan ga je kijken waar je je product het makkelijkst kan bestellen en waar het snelst wordt geleverd. Amazon wordt een grote concurrent voor online resellers zoals Misco, Centralpoint, Insight, etc. Deze partijen moeten dus innoveren en dat doen ze overigens ook. Ze kunnen dat ook, omdat ze kleiner zijn en daardoor snel kunnen veranderen. De kleine partners kunnen zich snel aanpassen, de grote, logge partijen minder.”

Cloud

Cloud is een sterke groeimarkt maar niet altijd zaligmakend, vindt Jonker. Zo lag laatst de AWS storage cloud een paar uur plat. Dat geldt ook voor Microsoft met zijn Azure en Office 365 cloud dienst. “Je bent dan teveel afhankelijk als je alles in de public cloud zet. De meeste organisaties kiezen daarom voor een hybride cloud. Dat is een mix van on-premises, hybrid en public cloud. Hierbij kan de reseller de belangrijkste adviseur worden door klanten te helpen wat er precies in on-premises en public cloud omgevingen moet gebeuren. De vraag is waar ga je de applicaties runnen? En hoe hou je grip op de kosten? Alles zomaar in de public cloud zetten, zoals grote cloud leveranciers opperen, is bijna te omschrijven als ‘fake news’. In Nederland zijn we wat nuchterder en kijken we de kat uit de boom. De beste strategie is om niet afhankelijk te worden van public cloud providers. Zorg altijd voor een goede onderhandelingspositie. Software as service wordt gezien als operational expense. Maar de prijsstijgingen die cloud aanbieders door kunnen voeren zijn niet mis. Dan heb je toch te maken met een capital expense. Het is verschuiven van mensen van een on-premises omgeving naar een cloud dienst, waar weer andere mensen zitten.”

Rappers en fotomodellen

Veel cloud leveranciers zijn succesvol beaamt Jonker. “De grootste glimmende gebouwen in Silicon Valley zijn van grote cloud partijen als Oracle, Salesforce en SAP Successfactors.” Salesforce, waar NETGEAR overigens ook gebruik van maakt, bouwt een hoog kantoorgebouw in San Francisco. “Zodra er nieuwe glimmende torens gebouwd worden en de feestjes druk worden bezocht door fotomodellen of rappers in plaats van engineers, dan is er sprake van een bubbel.”

Waakhond

De reseller kan in het cloud tijdperk als waakhond optreden voor elk MKB-bedrijf, vindt Jonker. “De reseller zorgt dan voor cloud portability en is cloud agnostisch. Hierbij is technologie in de markt die MKB-resellers kan helpen, zoals de cloudbeheer van RightScale. RightScale kan voor eindgebruikers en klanten beter inzicht geven in de cloud instance types en prijzen. Met de technologie van RightScale kan een reseller voor zijn klant een server park ontwarren en workloads van de ene cloud naar de andere cloud verhuizen. Dan kan je beter onderhandelen met partijen zoals AWS en Microsoft Azure. Je kan dan ook sneller van cloud dienstverlener veranderen. Je kan dus als MKB-reseller een bedrijfsadvocaat worden voor klanten, waarbij je bijvoorbeeld zorgt voor goede licentievoorwaarden. Of security issues kan schetsen en oplossen.”

Immigratie

Naast de tech business is de politieke situatie in de VS een hot topic sinds Donald Trump aan het roer staat. Jonker: “In Silicon Valley worden niet meer zomaar de schouders opgehaald sinds de verkiezing van president Donald Trump. Tech bedrijven willen graag een president die meedenkt met Silicon Valley. Alle retoriek over migranten en reisbeperkingen voor mensen uit verboden landen werkt niet. Deze stappen beïnvloeden direct de manier hoe we talent kunnen aantrekken. Silicon Valley speelt eigenlijk al jaren de vermoorde onschuld door lonen laag te houden en meer immigranten te binden. Officieel zeggen de tech bedrijven dat niet, maar dat is wel een beetje zo. Maar een gemiddelde engineer uit India of Iran die bij Apple of Facebook mag gaan werken verdient gemiddeld 135.000 dollar per jaar. Dat zijn geen onderbetaalde banen. In Silicon Valley heb je nou eenmaal goede mensen nodig en daar heb je er nooit genoeg van. Als alle Amerikanen dat konden, dan waren ze wel aangetrokken. Iran en India hebben goede mensen, door goed onderwijs in klassieke wiskunde. Met die kennis kan je bijvoorbeeld wifi-technologie verder ontwikkelen. Goed opgeleide mensen uit landen zoals Iran en India weten dat ze waardevol zijn. In Silicon Valley heb je veel succesvolle migranten die topondernemers zijn geworden. Bijvoorbeeld NETGEAR ceo Patrick Lo die China verliet en naar de VS vertrok. Je hoeft dus niet uit Amerika te komen om een top-ceo te worden, maar je moet wel slim zijn.”

Winsten

Een discussie die in Silicon Valley en door Trump wordt gevoerd is het stallen van winsten in het buitenland. Dat is de laatste jaren door tal van top tech bedrijven gedaan. Trump wil dat de winst van bedrijven weer meer in de VS wordt geïnvesteerd om meer banen te creëren. Jonker: “Veel geld van Amerikaanse tech bedrijven zit op banken in Luxemburg. Trump wil die winst en investeringen terugzien in de VS. Andere presidenten wilden dit ook, maar die liepen vast tegen argumenten van grote tech ondernemers zoals Steve Jobs en Larry Elisson. Maar Trump is anders. De ceo’s zien nu in dat ze niet alle winsten zomaar buiten kunnen stallen. Als ze winst vaker in de VS houden, dan zal de discussie over visa voor buitenlandse werknemers misschien verdwijnen.”

New Deal anno 2017

Trump regeert aan de voorkant lawaaierig, maar aan de achterkant is hij zakelijk, vindt Jonker. “Het Trump kabinet bestaat uit rijke, geslaagde mensen. Je moet retoriek scheiden van de praktijk. De praktijk is dat Apple is gevraagd om meer in de VS te gaan produceren. Dat zal leiden tot hogere productiekosten. Dat prijsverschil moet door iemand worden betaald. Waarschijnlijk gaat dan een rekening naar de Amerikaanse belastingbetaler. Eigenlijk wil Trump een soort banenplan, zoals de New Deal tijdens de Amerikaanse crisisjaren voor de Tweede Wereldoorlog, of het Project Amsterdamse Bos dat in 1934 begon om Nederlandse werklozen aan het werk te helpen. In de VS is de werkloosheid anno 2017 in bepaalde gebieden en extreem hoog. Met name bij bepaalde bevolkingsgroepen zoals in Californië bij Hispanics die vaak geen studie hebben gevolgd. Dat is onrechtmatig aan het systeem. Trump vraagt dan aan Silicon Valley: ‘wat ga je aan die werkloosheid doen? Elk jaar 85.000 mensen in te vliegen uit andere landen met HB1 visa?’ Dat is geen goede oplossing. Dat is de reden dat Trump bij de presidentsverkiezingen van 2016 veel stemmen heeft gekregen. De Amerikaanse stemmer heeft gesproken en heeft gezegd ‘dit is de kant die we op willen’. Silicon Valley kan wel denken dat ze God is, maar moet met Trump rekening houden en zich gewoon aan de wet te houden. De nieuwe president is niet bang. Dat is leuk om te zien. Alle Silicon Valley ceo’s gaan door alle fases van rouwverwerking heen. Eerst is er ontkenning, gevolgd door woede, verdriet en nu tenslotte acceptatie. Het vraagstuk van 2017 in Silicon Valley en de rest van de VS is het oplossen van het tekort aan goede mensen en het creëren van gelijke kansen voor mensen, ongeacht hun afkomst.”

Europa

Jonker woont al een tijdje in de VS. Hoe kijkt Silicon Valley naar Europa? “Ze hopen dat Europa één land is, wat het niet is. De Europese economie moet weer gang komen. De Brexit en het huidig monetair beleid helpt daar niet bij. De meeste Amerikanen begrijpen niet waarom het allemaal zo moeilijk is. Dan moet je ze uitleggen dat Europa uit tientallen verschillende landen bestaat. Die landen willen niet het mes zetten in sociale zekerheden. Europese investeringen worden teruggeschroefd. Het maakt ze niet uit waar hun hoofdkantoor precies zit in Europa. Dat laten ze aan hun belastingadvocaten over. Zodra er geen fiscale steun meer is, dan kunnen Amerikaanse bedrijven zomaar een kantoor opgeven. Nu eist de Europese Commissie van Apple een miljard aan belastingen en rente die moet worden terugbetaald aan Ierland, terwijl er eerst niks aan de hand was. Bedrijven zullen aarzelen om te investeren in Europa. De keuze om bepaalde wereldwijde operaties in Europa te vestigen is nihil. Zelfs Hong Kong is stabieler, daar is minder gedoe dan in de EU. Toch zie je weer meer nieuwe Amerikaanse software en cloud bedrijven zich nestelen in Europa, zoals bij Dublin. Er ontstaat daar in een soort mini Silicon Valley met heel slecht weer. Ha ha ha (lacht)!"

Bekijk het video interview met Richard Jonker over NETGEAR innovaties en tech trends

Door: Witold Kepinski