Data is bedrijfskapitaal en rendeert het beste in de cloud

Data is bedrijfskapitaal en rendeert het beste in de cloud

Data is bedrijfskapitaal en rendeert het beste in de cloud

Data is bedrijfskapitaal en rendeert het beste in de cloud

04-04-2017 | door: Witold Kepinski

Data is bedrijfskapitaal en rendeert het beste in de cloud

Oracle heeft een strateeg die zich volledig toelegt op de mogelijkheden van big data: Paul Sonderegger. De Amerikaan hamert op het belang van data als aanjager voor de productiviteitsgroei in bedrijven. “Nog te weinig bedrijven beseffen dat alleen cloud computing de flexibiliteit geeft om optimaal van alle beschikbare data te kunnen profiteren”, vertelt Sonderegger over de 'belofte' van cloud.

Er is een 'datarevolutie' gaande in vrijwel alle economische segmenten, maar de productiviteitsgroei als gevolg daarvan blijft volgens Sonderegger beperkt tot een relatief klein aantal ondernemingen. “Volgens de OECD gaat de verspreiding van technologie over landsgrenzen heen sneller dan ooit en dat geldt ook voor de adoptie van nieuwe technologieën door 's werelds meest productieve bedrijven, ongeacht in welk land die zich bevinden”, vertelt hij. “Maar de penetratie van nieuwe technologieën binnen een specifiek land of zelfs binnen één industrieel segment daarin, gaat juist langzamer. De toekomst van productiviteit is aangebroken, blijkt uit de OECD-studie The Future of Productivity, alleen is de gemiddelde groei in productiviteit niet gelijkmatig verdeeld. Er is een kleine groep bedrijven met hoofdkwartieren overal ter wereld die dezelfde practices en technologieën adopteren, en die als gevolg een heel hoge jaarlijkse productiviteitsgroei realiseren. Maar de rest van de bedrijven blijft achter; diezelfde technologieën worden lang niet zo snel geadopteerd door andere bedrijven in hetzelfde land of dezelfde industrie.”

Cloud

Waarom lopen slechts een paar bedrijven voorop? Volgens Sonderegger beseffen vooral grotere bedrijven dat computing door cloud toepassingen niet alleen goedkoper wordt. “Natuurlijk, je hebt in de cloud gemakkelijker toegang tot een container met data dan in een on-premises omgeving en daardoor is het opstarten van een database in de cloud een stuk goedkoper. Maar het échte voordeel van cloud is flexibiliteit. Ook voor kleinere bedrijven zit daar de werkelijke belofte. Net als grotere ondernemingen moeten ook zij inzien dat cloud de adoptie van nieuwe technologieën veel eenvoudiger en sneller maakt.”

Afrika

Cloud geeft bedrijven met een gebrek aan skills de mogelijkheid om tóch snel te innoveren, vindt Sonderegger, die het Keniaanse Smart Applications International als voorbeeld noemt. “In sommige delen van de wereld zijn mensen met de juiste vaardigheden eenvoudigweg niet voorhanden. Smart Applications maakt biometrische kaarten met gegevens van mensen, die kunnen worden uitgelezen door zo'n 2500 medische instellingen in Oost-Afrika. Het is een klein bedrijf dat voor het beheer en analyses van deze data Oracle's Database Cloud Service en Business Intelligence Cloud Service gebruikt. Ze hebben geen eigen IT-afdeling, maar maken gebruik van de beste IT-afdeling ter wereld: die van Oracle.”

Levensader

Volgens Sonderegger is dit een heel groot deel van de 'belofte' van cloud. “Cloud helpt enorm om de achterstand van bedrijven in productiviteitsgroei te overbruggen. Steeds meer CIO's begrijpen dat data de levensader van hun bedrijf is en dat je die data alleen met cloud toepassingen snel op tafel krijgt. Daarom moeten en willen CIO's een grotere rol spelen in discussies over strategieën; CFO's en CEO's doen er verstandig aan goed naar de CIO te luisteren. Data is het ruwe materiaal voor nieuwe producten en services, dus werk nauw samen om nieuwe waarde te creëren. Partners als IT-resellers en system integrators kunnen daarbij helpen, als een soort trusted advisor. Zij hebben vaak nieuwe ideeën over de combinatie van data die nooit eerder bij elkaar zijn gestopt, zoals financiële data met operationele data. Daarnaast zijn er natuurlijk enorm veel data buiten de eigen bedrijfsmuren die je met innovatieve cloud toepassingen kunt ophalen, zoals informatie over het koopgedrag van consumenten.”

Door: Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Cloud