Wouter Hoeffnagel - 28 maart 2017

Google steunt scholingsprogramma van VHTO rond Computational Thinking

Google steunt scholingsprogramma van VHTO rond Computational Thinking image

VHTO lanceert DigiLeerKracht, een gratis scholings- en supportprogramma op het gebied van Computational Thinking voor basisschoolleerkrachten. Het project wordt gesteund door Google, dat 500.000 euro beschikbaar stelt.

VHTO, een landelijke expertisebureau dat zich inzet om de participatie van meisjes en vrouwen in bèta, techniek en ICT te vergroten, noemt het belang kinderen voor te bereiden op een digitale toekomst, iets waarmee op de basisschool begonnen wordt. Over tien jaar betreden leerlingen die nu in groep 7 zitten een volledig andere arbeidsmarkt dan nu, waarin beroepen bestaan die wij nu nog niet kennen. VHTO noemt het daarom van belang kinderen de kennis en vaardigheden mee te geven die hen voorbereiden op deze nieuwe digitale wereld.

DigiLeerKracht
Leerkrachten spelen hierbij een cruciale rol. Zijleren kinderen digitale vaardigheden aan, waaronder Computational Thinking: het creatief nadenken over de inzet van digitale tools om een probleem op te lossen. VHTO wil leerkrachten hierbij ondersteunen met het gratis scholings- en supportprogramma DigiLeerKracht.

Google steunt DigiLeerKracht met een donatie van 500.000 euro. Leah Postma, Public Policy Manager bij Google: “Het pad naar de toekomst is digitaal. Nederland is een van de digitale koplopers wereldwijd, maar om aan kop te blijven is investeren in de digitale vaardigheden van de toekomst cruciaal. Slechts 2 op de 10 Nederlandse studenten kiest voor een technische studie na de middelbare school, terwijl de vraag op de arbeidsmarkt voor technici vier op de tien is. Google wil deze kloof helpen overbruggen door initiatieven zoals DigiLeerKracht, die bijdragen aan het vergroten van digitale vaardigheden bij jongeren in het onderwijs, te steunen.”

Constantijn van Oranje Special Envoy StartupDelta: “Een geweldig initiatief van VHTO en Google om leraren de kans te geven zich digitale vaardigheden eigen te maken.”

Scholing voor leerkrachten
2.000 geselecteerde scholing krijgen een uitnodiging om per school één leerkracht deel te laten nemen aan ene gratis meerdaagse scholing. Tijdens deze scholing worden leerkrachten getraind op diverse aspecten van Computational Thinking. Tijdens het scholingsprogramma maakt elke leerkracht een 10-punten plan om Computational Thinking een plek te geven binnen hun school. De leerkracht wordt hierbij ondersteund door een vrouwelijke IT-professional of informaticastudente. Samen vormen leerkrachten een regionaal netwerk om lesmateriaal, tips en ervaringen uit te wisselen.

DigiLeerKracht gaat in het schooljaar 2017-2018 van start en loopt twee schooljaren.