Redactie - 22 maart 2017

Visie: Connectiviteit zonder concessies aan beheersbaarheid en veiligheid

Enterprise Managed Mobility wint aan populariteit in corporate ICT-management, als gevolg van de toenemende complexiteit van de mobiele werkplek. Om deze in goede banen te leiden en bedrijfsdoelen te ondersteunen, zijn oog voor de eindgebruiker en sponsoring vanuit het management cruciale succesfactoren.

Sinds de lancering van de iPhone in 2007 is de ontwikkeling van mobiele apparaten en het mobiele internet in een stroomversnelling geraakt. Bedrijven worstelen de laatste jaren steeds meer met de uitdaging om alle connectiviteitsopties die er zijn beschikbaar te maken voor hun werknemers zonder dat beheersbaarheid en veiligheid in het geding komen. Behalve de wens om complexiteit te managen, speelt er de uitdaging van de veranderende werkplek. Deze is in toenemende mate niet meer een fysieke werkplek met stoel en bureau in een kantoor, maar virtueel. Mobiele apparaten zijn effectieve werkinstrumenten geworden die volledige toegang vereisen tot alle informatie die op bedrijfsnetwerken beschikbaar is.

Enterprise Managed Mobility (EMM) is een term die aan populariteit wint in corporate ICT-omgevingen. Maar wat is het? Omdat het een overkoepelende familienaam is, wordt deze vaak in de verkeerde context toegepast. De meest gangbare definitie is die van Gartner, dat EMM ziet als combinatie van een drietal diensten: Mobile Device Management (MDM), Mobile Application Management (MAM) en Mobile Content Management MCM). Daarmee brengen de analisten onderscheid aan tussen het beheer van de apparaten, de applicaties en de data. Met dit onderscheid is snel duidelijk dat het om veel meer gaat dan het toestel zelf, maar ook om wat de werknemer ermee doet en wat er gebeurt met alle data.

Controle op gebruikers, apparaten en apps

Ongeveer 40 procent van de grote bedrijven heeft momenteel een MDM-oplossing. De verwachting van Orange Business Services is dat dit percentage aan het einde van 2017 gestegen is naar 70 procent. In de Verenigde Staten gaat men al zo ver dat de staat Californië bedrijven verplicht zo'n oplossing te implementeren, om zo een minimaal niveau van veiligheid te garanderen. Dit gaat veel verder dan het beveiligen van traditionele e-mailsystemen. Gebruikers, apparaten en applicaties moeten geautoriseerd worden wanneer zij inloggen op bedrijfssystemen. Wanneer een organisatie hier controle op heeft, is er een zekere mate van veiligheid.

De vraag is hoe men dit inricht, zodanig dat het gebruiksgemak van de werknemer er niet onder leidt. Immers: zonder gebruiksvriendelijke oplossing gaan medewerkers omwegen zoeken en ontstaat 'shadow IT', waarin zij naar eigen inzicht wegen gaan zoeken (en apps gaan downloaden) om de beperkingen te omzeilen. Certificaten zijn een manier om het toch gebruiksvriendelijk in te richten. Deze bevatten complexe, versleutelde codes waarmee medewerkers zich op een eenduidige manier identificeren op het netwerk, zonder dat zij additionele handelingen hoeven uit te voeren.

Succesvolle digitale transformatie

Ieder bedrijf zit feitelijk in een bepaald stadium van de digitale transformatie. Sommigen zijn al redelijk ver gevorderd, maar tegelijk is het zo dat in de praktijk ongeveer de helft van de bedrijven geen duidelijke digitale strategie heeft. Zij blijven verzanden in losse implementaties. Bijvoorbeeld wél een MDM-oplossing, maar niet geïntegreerd in het bedrijfsnetwerk. Wat zij missen, is een globale visie over hoe hun ICT-landschap er in de toekomst uit moet zien. Wat maakt de implementatie van zo'n digitale roadmap tot een succes? Uit onderzoek door Orange blijkt dat hier drie succesfactoren voor zijn.

Ten eerste moet de top van het bedrijf de roadmap, of de strategie, ondersteunen. Puur gedefinieerd als ICT-project zal de digitale transformatie vastlopen door gebrek aan sponsorship van het management, omdat het nu eenmaal hele moeilijk is om iets organisatiebreed uit te rollen. Een tweede factor is het bekijken van de uitrol vanuit het standpunt van de eindgebruiker. Dit is de End User Experience (EUX). De eindgebruiker moet voordeel vinden in het gebruik van digitale tools. Als het project puur op security is gericht, zonder oog voor de EUX, gaat het geheid mis. De derde succesfactor tenslotte is een digitale expert - dit kan een interne specialist zijn of een externe consultant - die de uitrol kan begeleiden. Het uitvoeren van een transformatieproject op basis van trial & error zal niet leiden tot een veilige en gebruiksvriendelijke oplossing en doordat de impact van digitale transformatie in grote organisaties enorm is, is er meestal geen tweede kans om een dergelijk traject uit te rollen.

Twee werelden komen samen

Waar gaat de ontwikkeling van EMM naartoe? EMM spitst zich op dit moment vooral toe op het beheer van mobiele toestellen, maar de verwachting is dat Unified Endpoint Management (EUM) belangrijker gaat worden. Dit betekent dat organisaties elk apparaat waarmee de eindgebruiker werkt, gaan managen. Hier valt ook het beheer onder van desk- en laptops onder. Nu nog valt dit bij bedrijven uiteen in een wereld voor pc’s en één voor mobiele apparaten. Dit betekent dubbele support-groepen met bijvoorbeeld twee helpdesks. Het is logisch dat men dit meer wil convergeren tot één beheerplatform om beheerkosten te verlagen. Een platform als Windows 10 functioneert al volgens dit principe, maar het zal nog zeker enkele jaren duren voordat beheer volledig volgens dit principe is geïndustrialiseerd.  Ondertussen krijgt ook de integratie van veiligheid van IoT-objecten de aandacht, met een groei van 6 naar 20 miljard IoT-devices wereldwijd tussen 2016 en 2021 (cijfers Gartner). Met andere woorden: het inregelen van connectiviteit is de komende jaren een thema van zeer groot belang.

Stefaan van Aken is Sales & Solution Partner voor Orange Mobile Enterprise