Redactie - 20 maart 2017

De Wondere Wereld van IT: Fabeltjes

In deze column wil ik het graag hebben over rimpelcrème, biologische producten en vitamine C. Een logische combinatie lijkt me, toch? Ze hebben echter meer met elkaar gemeen dan je denkt. 

Alle drie zijn ze namelijk fabeltjes.  En deze fabeltjes zijn van het ergste soort. Ze zijn hardnekkig, worden geloofd door grote groepen mensen en hebben flink wat impact op consumentengedrag. Over rimpelcrème heb ik al eerder geschreven en kan ik kort zijn. Die werken niet! Ik zal het nog een keer herhalen: ze werken niet. Gewoon niet kopen. Heeft geen enkele zin. Is al meerdere keren wetenschappelijk aangetoond. Ik hoor u denken: er staat dat het klinisch is getest. Ja, dat klopt. Alleen vermelden ze de uitslag van de test niet. Laat ik die even delen: de crème werkte niet!

Over biologische producten is ook veel te doen. Het zou gezonder zijn, lekkerder zijn en goed voor het milieu. Allemaal lariekoek. Dit is uitvoerig onderzocht en is simpelweg niet waar. Sterker nog, sommige biologische producten zijn zelfs slechter voor het milieu. Wel is in sommige gevallen het dierenleed minder. En als laatste: vitamine C. Sinds de jaren 70 het middel om je weerstand te verhogen en helpend tegen verkoudheid. Wat blijkt: gewoon niet waar. Stop maar met die verse jus (is alleen een suikerbom).

In de wondere wereld van IT hebben we ook fabeltjes. Een bekend fabeltje is dat een applicatie op een bepaald moment wel een keer klaar is. Dat is gewoon niet zo. Een applicatie is nooit klaar. Geloof ook mensen niet die beweren dat je even snel een simpel software pakket kan implementeren. Want tja, die is toch immers in de cloud beschikbaar. De benodigde integratie inspanning prikt deze fabel keihard door. En dan heb je  nog de outsource belofte. Lekker veel besparen met outsourcen. Daar komt echt wat meer bij kijken dan het opzoeken van schaalvoordelen of lagere uurtarieven. 

Fabeltjes zijn gevaarlijk. Ze hebben een grote invloed op gedrag en besluitvorming. Het vraagt daarmee om besluitvormers die even een stap verder kijken, die even de tijd nemen om echt te begrijpen hoe iets werkt. Die ook vertrouwen op professionals. Als ik zo om me heen kijk, verwonder ik mijzelf  nog wel eens over hoeveel werk daar nog te doen is.

Arnoud Klerkx is Chief Business Technology Officer en lid van de Raad van Bestuur van Sanoma Learning

Reageer via WWvanIT@gmail.com