Facebook, Twitter en Google+ moeten binnen maand aan Europese regels voldoen
17-03-2017 | door: Wouter Hoeffnagel - redacteur Dutch IT-channel en Executive-People

Facebook, Twitter en Google+ moeten binnen maand aan Europese regels voldoen

De sociale netwerken Facebook, Twitter en Google+ moeten consumenten meer rechten geven en fraude beter aanpakken. De netwerken krijgen een maand de tijd hun voorwaarden voor Europese gebruikers aan te passen. De Europese Commissie dreigt boetes op te leggen indien dit termijn wordt overschreden.

Dit heeft Eurocommissaris Vera Jourová van Justitie bekend gemaakt. “Social media is onderdeel geworden van ons dagelijks leven en de meerderheid van de Europeanen gebruikt het regelmatig. Gezien het groeiende belang van online sociale netwerken is het tijd zeker te stellen dat onze sterke Europese regelgeving, die bestaat om consumenten te beschermen tegen oneerlijke praktijken, wordt nageleefd in deze sector”, aldus Jourová.

Binnen een maand voldoen aan Europese regels
“Het is niet acceptabel dat Europese consumenten alleen bij een rechtbank in Californië terecht kunnen met een dispuut. Ook kunnen wij niet accepteren dat gebruikers van hun rechten worden beroofd af te zien van online aankopen. Social media bedrijven moeten daarnaast meer verantwoordelijkheid nemen in de aanpak van scams en fraude die op hun platformen plaatsvind. Ik wil de Europese toezichthouders die in de afgelopen maanden met de Commissie hebben samengewerkt aan dit belangrijke onderwerp bedanken. Vanaf vandaag krijgen social media bedrijven een maand de tijd met oplossingen te komen om te voldoen aan de Europese regelgeving.”

Jourová geeft hierbij een aantal richtlijnen:

  • Sociale netwerken moeten consumenten niet van hun recht ontdoen in hun eigen land naar de rechter te stappen.
  • Sociale netwerken mogen consumenten niet verplichten rechten af te staan, zoals hun recht af te zien van een online aankoop.
  • De algemene voorwaarden van een dienst mogen de verantwoordelijkheid van sociale netwerken rond de prestaties van hun netwerk niet beperken of uitsluiten. 
  • Gesponsorde content mag niet worden verborgen en moet als dusdanig herkenbaar zijn.
  • Sociale netwerken mogen de algemene voorwaarden niet wijzigen zonder consumenten hiervoor duidelijk te informeren en hen de mogelijkheid te bieden bestaande overeenkomsten te ontbinden.
  • Algemene voorwaarden mogen sociale netwerken geen onbeperkte macht geven om content te verwijderen. 
  • Het ontbinden van een contract door een sociaal netwerk moet gebonden zijn aan duidelijke regels, waar niet zonder reden van afgeweken mag worden.

Meer informatie is hier beschikbaar.

Terug naar nieuws overzicht