Hollandse bedrijven presenteren zich in BarcelonaHollandse bedrijven presenteren zich in Barcelona
17-03-2017 | door: Marco van der Hoeven

Hollandse bedrijven presenteren zich in Barcelona

Voor het eerst stond dit jaar een Holland Paviljoen op het Mobile World Congress (MWC). Na enkele jaren voorwerk kunnen Nederlandse bedrijven zich nu samen presenteren aan de mobility-wereld, die massaal richting Barcelona zal gaan. Dit is een logische voortzetting van de succesvolle Dutch Mobile Community (DMC), waar Nederlandse deelnemers elkaar kunnen ontmoeten, onder meer op de succesvolle Nederlandse netwerkavond in Club Shoko. We spraken hierover Danny Frietman, initiatiefnemer van DMC en het Holland Paviljoen.

Danny Frietman is initiatiefnemer van het Holland Paviljoen op het Mobile World Congress in Barcelona. Hij is de drijvende kracht en vertelt hoe het allemaal begon: “Als ik even terugga naar hoe het ongeveer vier jaar geleden is begonnen, dan is dat eigenlijk met continu lobbyen richting Buitenlandse Zaken en de ambassadeur. Om te kijken of wij de ambassadeur ook warm konden krijgen, zodat we gezamenlijk richting de markt, maar ook richting GSMA en de overheid een vuist konden maken: kunnen we met een Holland Paviljoen naar Barcelona?”

De weg er naar toe

Er zijn twee aspecten die hebben geholpen in de realisatie van dit paviljoen, vindt Frietman. “Ten eerste de daadkracht, maar ook het ondernemerschap van Ingrid van Engelshoven (wethouder Den Haag). Zij besloot vorig jaar ook om een subonderdeel van de GSMA naar Den Haag te halen, namelijk Mobile 360. De meeting die plaatsvond in het Mauritshuis was een mooi moment, waarin het Van Engelshoven was, die bevlogen ervoor pleitte dat Nederland weer terug moest komen op het paviljoen.”

“Vervolgens heb ik een brief opgesteld, samen met Matthijs van Bonzel (Nederlandse Ambassadeur in Spanje) en Van Engelshoven, waarin we hebben gezegd tegen de markt en overheid: “jongens, laten we elkaar nou verenigen.” Dat heeft ertoe geleid dat uiteindelijk via Van Bonzel een aanvraag is uitgestuurd. Die aanvraag is goedgekeurd. Vervolgens is er een bedrag gegund, wat een derde van de kosten van Barcelona dekte. Den Haag heeft toen aangegeven dat ze voor een deel meedoen. Voor de rest moest ik, als ondernemer, zelf garant staan om het uit de markt te halen.”

De Nederlandse bedrijven

“Doordat we al zolang zijn weggeweest, hebben een aantal grote Nederlandse bedrijven een eigen strategie ontwikkeld, vervolgt hij. “Je ziet dat de grote bedrijven niet zomaar op het paviljoen willen. Bijvoorbeeld bedrijven als NXP, CM Telecom, Fairphone, die hebben eigen paviljoens. Dat is begrijpelijk en historisch zo gegroeid.  Wat je ook merkt is dat dit zonder steun van de overheid niet zomaar van de grond komt. Het paviljoen heeft drie speerpunten: clouds, security en telecom. Wat ik gedaan heb, is kijken welke bedrijven uit de Haagse regio en daaromheen natuurlijk groot Den Haag en Nederland, onder die vlag mee konden naar Barcelona.” 

Primeur

Frietman heeft een primeur: samen met Van Bonzel, Eelco Blok (CEO KPN) en de opvolgster van Van Engelshoven, Saskia Bruines, opent hij het paviljoen. Hij zegt over de link met Den Haag: “omdat de Mobile 306 in juni naar Den Haag komt, komt de GSMA ook naar het paviljoen om daar iets over te zeggen. Zo zie je dat daardoor weer de link met Den Haag wordt verstevigd. Er is zelfs een lobby gaande, dat de GSMA een klein kantoor zou openen in Den Haag. Of dat gaat lukken weten we niet, dat zou waanzinnig zijn.”

Waarom deze bedrijven op het paviljoen?

“Ik denk dat ze internationale zichtbaarheid eruit willen halen. Met name de groei naar buiten toe” legt Frietman uit. “De tweede reden is het versterken van relaties met de aanwezige Nederlandse partners, dan wel eindgebruikers. Er lopen veel banken rond, de overheid reist weer mee. Zij zijn ook altijd op zoek naar innovatie uit Nederland. Ik denk dat die combinatie goed is. Daarnaast gewoon nieuwe contacten opdoen. Of dat nu met Nederland is, of internationaal. Aanvullend creëert het hebben van een eigen plek op het paviljoen ook een thuisbasis voor veel bedrijven.”

Het World Congress heeft minder primeurs dan Frietman had gehoopt. Maar, zo geeft hij aan: “het is nog wel de beurs waar de meest toonaangevende bedrijven staan die iets nieuws te vertellen hebben. Het is minder een telecom beurs, maar meer een mobile beurs geworden. Dat is een belangrijke verschuiving. Het type publiek is meer naar business verschoven. Ik denk dat het de beurs alleen maar interessanter maakt voor de toekomst.”

De Nederlandse Ambassadeur Matthijs van Bonzel, zegt over het Holland Paviljoen: “Een van de beurzen waar veel Nederlanders deel van uitmaken, is het Mobile World Congress. Dit is een groot evenement op het gebied van telecom, maar ook steeds meer op IT.  Dit keer hebben we een Holland Paviljoen en we hopen daar de grote, de gemiddelde en de kleine ondernemer gezamenlijk bij elkaar te krijgen. Dit samen met de gemeente Den Haag en de nationale overheid. Met zijn allen willen we daar een beeld geven van wat Nederland kan laten zien op het gebied van mobile technology en IT.”

South by Southwest

Frietman is ook betrokken bij de “New Dutch Wave” op South by Southwest, het festival in Austin. Over South by Southwest zegt hij: “Ik denk dat de nuance van South by Southwest is, dat wij ons georganiseerd hebben om ook iets voor de Nederlanders te organiseren. Met name met een internationale blik vooruit. Dat is een belangrijk verschil. Dat we juist verbinding willen zoeken met de internationale venture-captains en start-ups die er rondlopen. In South by Southwest reist Prins Constatijn mee. Hij opent daar het paviljoen en het “Take Over House”. Vier dagen lang zijn er allerlei activiteiten. Dit is zo’n invloedrijk festival. Vorig jaar is het door Obama geopend. Ik zie met name hoe A.I. wordt toegepast en Virtual Reality. Dus meer in de toepassingen-sfeer in plaats van de teckniek-sfeer. Dat is, denk ik, heel leuk. Het is voor veel CEO’s een inspiratiereis. Ik bof dat ik die opdracht binnen heb mogen halen. Het is een totaal andere beurs, maar ontzettend leuk!”

Door: Marco van der Hoeven 

Terug naar nieuws overzicht

Tags

dmc