Wouter Hoeffnagel - 07 maart 2017

Zeeuwse ondernemers bundelen data in big data-project

Vijftig ondernemers uit de Zeeuwse plaatsen Renesse, Goes en Oostkapelle nemen deel aan het big data-project PROFIT (PROfessional Framework for Innovation in Tourism). De partijen bundelen en delen hun data, om meer kennis op te doen over de wensen en verwachtingen van toeristen in de regio.

Dit meldt Omroep Zeeland. De betrokken ondernemers variëren van campinghouders tot supermarkteigenaren. Allen beschikken zij over data over hun bezoekers en klanten, zoals e-mailadressen en producten die in het afgelopen jaar zijn aangeschaft. Door dit soort data te bundelen en met elkaar te delen moet een beter beeld ontstaan van wat toeristen in Zeeland zoeken.

Waardevol voor iedere ondernemer
Diana Korteweg Maris van het Kustcentrum voor Toerisme zegt tegenover Omroep Zeeland dat de data waardevol is voor iedere ondernemer, ongeacht omvang. "Het draait uiteindelijk om het draaien van meer omzet, dat wil iedere ondernemer. En wij denken dat dat kan als je klant beter kent."

PROFIT staat onder leiding van de HZ University of Applied Sciences en Impuls Zeeland. Het project wordt gefinancierd uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkelingen. Daarnaast dragen ook de provincie Zeeland en de gemeenten Goes, Schouwen-Duiveland en Veere bij aan de financiering van het project.