Wouter Hoeffnagel - 02 maart 2017

Gebruik van mobiele apps daalt in Europa

Hoewel traffic naar websites afkomstig van smartphones in Europa meer dan verdubbeld is tussen 2014 en 2016. Als het echter gaat om het nieuw en herhaaldelijk gebruik van mobiele applicaties lijkt in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk het plafond bereikt.

Dit blijkt uit het recente Adobe Digital Insights onderzoek. Europa lijkt de trend in de Verenigde Staten te volgen waarbij het aantal mobiele apps dat geïnstalleerd wordt, met 38% is afgenomen sinds 2014. Het gebruik van apps is gedaald met 28%. In Europa vlakt de groei van het aantal installaties van apps duidelijk af met een daling van 5% in dezelfde periode. Wel is er een lichte stijging van 4% te zien van het aantal geopende apps. West-Europese landen zoals het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk verwachten de komende jaren een vergelijkbare daling als in de Verenigde Staten.

Wereldwijd is er een groei van traffic vanaf mobiel en apps van 9% in januari. Dit komt onder andere door de verkoop van mobiele devices rond Kerst. Deze piek in traffic wordt in februari direct tenietgedaan en herstelt de rest van het jaar niet meer.

Van apps naar Accelerated Mobile Pages (AMP)
Ondanks dat het gebruik van apps over het algemeen afneemt, hebben Google’s Accelerated Mobile Pages (AMP) wel de toekomst. Sinds april 2016 is het aantal page hits van Google AMP bijna vervijfvoudigd en is nu verantwoordelijk voor 7% van alle clicks op nieuwsartikelen wereldwijd. In november was er een traffic-piek en steeg het Google AMP-gebruik met 896%. De belangrijkste reden hiervoor was het nieuws rond de presidentsverkiezingen in de VS.

John Watton, EMEA Marketing Director bij Adobe stelt: “Zo’n 50% van de apps wordt nog altijd meer dan tien keer gebruikt na download. Dit toont aan dat merken gebruik kunnen maken van de kansen die er zijn, omdat er nog steeds een grote, geïnteresseerde groep mobiele gebruikers bestaat. Als marketeers mobiele apps op de juiste manier inzetten, kan dit leiden tot meer herhaalbezoeken en loyalere klanten. Vanuit dit perspectief is het cruciaal dat merken op zoek gaan naar manieren om de app- en browse-ervaring aantrekkelijker en relevanter te maken voor de consument. Of het nu gaat om meer gepersonaliseerde ervaringen of integratie van nieuwe technologieën zoals de mobile wallet of beacons op locatie.”

Wereldwijde ontwikkelingen
Uit het onderzoek blijkt dat de smartphone-adoptie in ontwikkelingslanden zo’n 34% sneller gaat dan in welvarende landen. Hoewel de groei van het internetgebruik in Europa en de Verenigde Staten verzadigd is, is de sterke groei van het aantal verkochte smartphones in India, China en Brazilië exclusief verantwoordelijk voor de stijging van het aantal nieuwe internetgebruikers in deze landen.

Zuid-Amerikaanse landen groeien het snelst in smartphone-adoptie. In landen als Brazilië en Argentinië stijgt het aandeel van smartphone traffic gemiddeld met 43% in vergelijking met het voorgaande jaar. Tegelijkertijd is het aandeel van traffic via tablet in alle geanalyseerde landen afgenomen in 2016 of gelijk gebleven. In de Verenigde Staten nam het aandeel van traffic via tablet af met 19%, waarmee het aandeel is gedaald van 10% in 2014 naar 8% in 2016. In het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland is de traffic afkomstig van tablets gemiddeld met 2% afgenomen tussen 2014 en 2016. Van alle online bezoeken is in Europa slechts 10% afkomstig van tablets.