Redactie - 27 februari 2017

Big Data analyse, uw klik telt!

Big Data analyse en verkiezingen? Twee onderwerpen die niets met elkaar te maken hebben, denk je wellicht. Nederland mag op 15 maart weer naar de stembus. Het beloven de spannendste verkiezingen van de afgelopen jaren te worden. Gelukkig leven we in een land waarbij we ervan uit kunnen gaan dat de verkiezingen eerlijk verlopen en niet gemanipuleerd kunnen worden…. of ligt dat iets genuanceerder? Bij de verkiezingen in de Verenigde Staten bleek Big Data analyse in elk geval een belangrijke rol te spelen.

Hoe Big Data analyse Trump hielp
Onlangs struikelde ik over een artikel op MOTHERBOARD met de titel: The Data That Turned the World Upside Down. In dit artikel zet de auteur uiteen hoe Big Data analyse in combinatie met psychologie Trump het Witte Huis in heeft geholpen.

Hoe werkt dit?
De karaktereigenschappen van mensen kun je grofweg bepalen aan de hand van vijf vragen:

  • sta je open voor nieuwe dingen?
  • ben je perfectionistisch?
  • hoe sociaal ben je?
  • in hoeverre ben je attent en coöperatief?
  • kun je goed tegen kritiek?

Op basis van de antwoorden kun je redelijk nauwkeurig vaststellen met wat voor persoon je te maken hebt. En wat blijkt nu? Die vragen beantwoorden we uit ons zelf de hele dag online!

Onze eigen “Big Data” delen
Met elke comment of like op Facebook, met elke search die we doen in Google, met elke check-in die we doen, met elke online aankoop, met elke tweet, echt met alles wat we op het internet doen beantwoorden we deze vijf vragen. En niet een keer maar continu, over een lange periode, publiekelijk beschikbaar. Niemand dwingt je hiertoe, we doen het allemaal zelf.

Profiling
Als je in staat bent al deze informatie “te vangen”, dan kun je tot op de persoon nagenoeg alles vaststellen. Met wie heb je te maken (profiling)? Waar is iemand gevoelig voor? En behoort die persoon tot jouw potentiële electoraat? Zo kun je realtime bepalen hoe die persoon op jouw boodschap reageert, of de boodschap aanpassen aan het profiel van die persoon.

voiss-trump.jpg

Dat is exact wat het het campagneteam van Trump, met behulp van het Britse Cambridge Analytica, deed. Deze organisatie beschikt over tot wel 5.000 actuele records van het online gedrag van 220 miljoen Amerikanen, verrijkt met data over het stemgedrag van de afgelopen jaren.

Communicatie gericht op het individu
Zij hielpen Trump op basis van deze informatie heel nauwkeurig met het communiceren van een passende boodschap aan precies die mensen waarvan het het meest waarschijnlijk was dat ze op hem zouden gaan stemmen. Dus niet gericht op de groep, zoals we “gisteren” deden, maar gericht op het individu. Hoe dit werkt is in deze video te zien.

Big Data analyse en technologie
De inzichten zorgden er bovendien voor dat het Trump-team zich niet langer hoefde te bekommeren om de groep die toch nooit op hem zou stemmen. Niet alleen waar het gaat om het besteden van campagnegelden en tijd, maar ook als het draait om de boodschap die je verkondigt (hoe controversieel die boodschap ook mag zijn). Met behulp van technologie en Big Data analyse vond alleen communicatie plaats met de voor de campagne relevante personen (tweet, reacties meten, tweet eroverheen).

De machine wint het van de mens
Het had zeer waarschijnlijk een doorslaggevende invloed op het stemgedrag en de einduitslag van de verkiezingen. Het was een troefkaart die de tegenstander niet in handen had. Uiteindelijk werden zij niet verslagen door een mens, maar door een machine.

Democratie en onze verkiezingen
We leven in Nederland in een democratie; in de westerse wereld de dominante bestuursvorm. Het woord democratie komt van “demos” (volk) en “krateo” (heersen/regeren), oftewel het volk regeert of het volk heerst. Dit bereiken we door periodiek onze volksvertegenwoordigers te kiezen die wetten maken, beleid bedenken en de boel besturen.
Door Big Data, psychologie, rekenkracht en een paar hele slimme data scientists samen in een blender te doen is het nu bewezen dat je de verkiezingen kunt winnen. Sterker nog, dat je vooraf accuraat kunt voorspellen hoe deze gaan verlopen. Echt een zogenaamde “game changer”.

Conclusie
Met de verkiezingen voor de boeg, niet alleen in Nederland, maar ook in Frankrijk en Duitsland kan Big Data analyse van doorslaggevend belang zijn. Voor de uitslag, en in een groter verband uiteindelijk ook voor het voortbestaan van de Europese Unie. En wie geen toegang heeft tot deze technologie en informatie staat direct met 2-0 achter. Dan mag je je gerust afvragen of je de verkiezingen nog een democratisch proces mag noemen.

En Trump? Hij gaat ondertussen door waar hij gebleven is, hij blijft direct communiceren met zijn achterban en blijft met elke klik die zij doen feilloos op de hoogte.

Door: Tijs Huetink, partner bij VOISS

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024