Wouter Hoeffnagel - 27 februari 2017

Managers zien IoT als een belangrijke drijver voor digitale transformatie

Managers zien het Internet of Things (IoT) als een belangrijke drijver voor digitale transformatie. Het IoT stelt organisaties in staat nieuwe producten, diensten, interne processen en business modellen te creëren. De meerderheid van de managers stelt dat het volgen van een technologisch pad rond het Internet of Things noodzakelijk is voor het succes van hun onderneming op de lange termijn.

Dit blijkt uit onderzoek van Economist Intelligence Unit (ETU) in opdracht van ARM en IBM. In het onderzoek geeft een vijfde van de managers aan dat het IoT op dit moment al een grote impact heeft op de sector waarin hun onderneming actief is. 30% verwacht in de nabije toekomst een significante impact te zien.

Golf van innovatie
Een kwart (25%) van de organisaties stelt dat het gebruik van IoT een nieuwe golf van innovatie te weeg heeft gebracht. Dit is vooral te danken aan de beschikbaarheid van nieuwe data die betere inzichten geeft. 22% stelt nieuwe omzetmogelijkheden te hebben gecreëerd uit bestaande producten en diensten dankzij het IoT, terwijl 15% aangeeft zijn kosten te hebben verlaagd. Een op de vijf (20%) geeft aan dat IoT bestaande business modellen or strategieën heeft veranderd, terwijl 16% stelt dat het IoT hen in staat heeft gesteld nieuwe markten aan te boren.

Ruim één op de vijf managers (21%) stelt dat het IoT al een grote impact heeft gehad op hun organisatie. 32% noemt de huidige impact beperkt, maar verwacht in de nabije toekomst dat de impact fors zal toenemen. Bijna zes op de tien (56%) managers geeft echter ook aan dat hun voortgang met het IoT minder snel gaat als verwacht. Vooral praktische belemmeringen staan de implementatie van het IoT in de weg. Zo geeft 29% van de managers aan de hoge kosten van investeringen in IoT-infrastructuur te zien als een belangrijke belemmering. 26% noemt vooral zorgen over security en privacy.

Rapport
Meer informatie over het onderzoek van ETU is te vinden in het onderzoeksrapport.