Redactie - 15 februari 2017

De data achter daten

Miljoenen mensen over de hele wereld maken gebruik van datingwebsites en apps om naar “de ware” te zoeken. Neem het voorbeeld van de dating app Tinder: het heeft over de hele wereld al ongeveer 10 miljard ‘matches’ gemaakt en het is de meest gedownloade datingapp in Nederland. Het principe is eenvoudig: veeg naar links als de foto je niet bevalt, en naar rechts als dit wel het geval is. Als twee mensen elkaar selecteren, is er sprake van een ‘match’ of resultaat en kunnen ze met elkaar in contact komen. Volgens een studie van Domo waren er in 2016 in één minuut 972.222 ‘swipes’ op Tinder.

Er is geen twijfel dat de moderne wereld en de sociale normen zijn verschoven, zodanig dat online en in-app-algoritmen nu een acceptabele – en een vaak aangemoedigde – manier zijn om een toekomstige partner te ontmoeten. Het zijn de gegevens van de gebruiker die het succes van deze resultaten aanjagen en helpen om die ideale partner te vinden. Deze gegevens hebben een echte verschuiving in de moderne datinggewoonten veroorzaakt. Hoe kunnen deze datingsites ervoor zorgen dat ze deze gegevens op de best mogelijke manier beheren en gebruiken, evenals ervoor zorgen dat ze goed worden beschermd? Tot slot, wat betekent de waardevolle valuta van persoonsgegevens voor sociale normen, nu en in de toekomst?

Elke online en app-gebaseerde datingservice probeert zich van de concurrentie te onderscheiden om een lucratieve markt aan te boren. Of de service nu gericht is op de jongeren, ouderen, de professionele elite of een bepaalde religie, er is één ding dat elke dienst gemeenschappelijk heeft. Ze gebruiken allemaal een reeks van algoritmen om de gegevens van elke gebruiker te analyseren en om de best mogelijke resultaten te geven op basis van demografische gegevens en gedeelde interesses.

Veiligheid staat voorop tijdens een zoektocht naar de liefde

Beveiliging van gegevens moet ook worden overwogen bij datingsites. Het goede nieuws is dat er wettelijke afspraken zijn die regelen hoe bedrijven omgaan met gegevens van gebruikers. Bedrijven die gegevens verzamelen en verwerken, moeten technische en organisatorische maatregelen nemen om een veiligheidsniveau te waarborgen dat geschikt is voor de risico’s die de verwerking en de aard van de betreffende gegevens met zich meebrengen.

Deze regelingen zullen binnenkort strenger worden met de “De richtlijn betreffende de veiligheid van netwerk- en informatiesystemen”, ook wel de NIS-richtlijn genoemd. Dit is het eerste stuk van de EU-wetgeving over cyberveiligheid en verstrekt juridische maatregelen om het algehele niveau van cybersecurity te verhogen. Het werd door het Europees Parlement op 6 juli 2016 aangenomen – om volgend jaar te worden ingevoerd. NetApp heeft beveiligingsoplossingen voor opslag die helpen om onbevoegde wijziging of openbaarmaking van opgeslagen gegevens te voorkomen, die in dit scenario ideaal zouden zijn.

De chemie van naleving

Voor datingsites wordt het van vitaal belang om ervoor te zorgen dat op de juiste manier voor hun gebruikersgegevens zorgen. De sancties zouden onzinnig zijn en iets dat bedrijven ten koste van alles moeten vermijden. Voor datingapps en -websites – net als voor elk ander bedrijf – betekent dit dat een effectief programma voor dataprivacy en praktijken voor gegevensbeheer aanwezig moeten zijn.

Ongeacht of bedrijven de gegevens van gebruikers opslaan op locatie of met een externe privé of publieke cloudprovider, ze moeten er voor zorgen, en klanten geruststellen, dat de gegevens verzameld, verwerkt, geraadpleegd, gedeeld, opgeslagen, overgedragen en beveiligd worden in overeenstemming met alle wetten en voorschriften. Daarnaast dienen bedrijven zorg te dragen dat de gegevens veilig bewaard worden en dat gebruikers ze kunnen verwijderen op het einde van hun online datingdagen. Het NetApp ONTAP besturingssysteem voor opslag is hier een voorbeeld van. Het kan worden gebruikt in de cloud en in lokale infrastructuur met een gegevensstructuur die als één systeem optreedt, waardoor gegevens eenvoudiger worden beheerd en geregeld.

Datingsites en apps helpen singles in hun zoektocht naar een partner. Maar, kunnen ze echt helpen om “de ware” te vinden? Voor alle mensen die u vertellen dat online en app-gebaseerde dating tijdverspilling is, zijn er net zoveel die zullen vertellen dat ze als resultaat ervan nu een gelukkig relatie hebben of getrouwd zijn.

Dankzij een uitgekiende mix van psychologische karakterisering, gegevens, algoritmen en marketing, is de online dating-industrie ongelooflijk populair, niet alleen in Nederland maar over de hele wereld. Zolang alle gegevens goed kunnen worden beheerd en beveiligd, is er geen reden waarom de dating-industrie niet net zo succesvol kan doorgaan met het faciliteren van manieren om ware liefdes bij elkaar te brengen.

Door: Sven Schoenaerts, Managing Director Benelux bij NetApp