Redactie - 14 februari 2017

Artificial Intelligence is absoluut noodzakelijk

Artificial Intelligence is absoluut noodzakelijk image

De twee woorden Artificial Intelligence (A.I.) roepen veel reacties op. Volgens Joseph Reger van Fujitsu is A.I. absoluut noodzakelijk om bepaalde problemen op te lossen. Ook ziet hij kansen voor resellers en dienstverleners.

Joseph Reger is Fujitsu Fellow (een belangrijke en zeldzame eretitel binnen het Japanse bedrijf) en CTO voor de regio EMEIA. A.I. is één van zijn aandachtsgebieden en ook een onderwerp waar hij graag en vaak over praat. Al gebruikt hij niet altijd die twee woorden. “Want ze zorgen voor misverstanden, want er wordt al snel gedacht aan het vervangen van het menselijk denken, maar dat is niet waar de industrie zich nu mee bezig houdt. We focussen ons op een onderdeel van A.I., namelijk ‘machine learning’.”

Machine learning definieert hij als het ontwikkelen van software waarvan de mogelijkheden niet vanaf het begin vaststaan en die ook niet allemaal door programmeren in het systeem worden gestopt. “In plaats daarvan leert het systeem in de loop der tijd, op verschillende manieren, zaken waarvan je wilt dat het ze leert. Systemen die evolueren, dus.”

Noodzakelijk

Het is een belangrijke trend, vindt Reger. “We leven in een wereld die hyperconnected is. Na de komst van het internet kwam daarna mobiel internet en de laatste twee tot drie jaar is er het Internet of Things. Er zijn miljarden devices en andere apparaten met elkaar verbonden. Bij een groei van het aantal verbonden apparaten neemt de complexiteit van het netwerk ongeveer kwadratisch toe. Als het gaat om het beheersen van die complexiteit, maar ook het beveiligen en verdedigen van zulke complexe systemen, zijn machine learning en A.I. nodig.”

“De trends van internet, mobility en Internet of Things zijn nuttig gebleken”, vervolgt hij. “Ik zal niet beweren dat A.I. net zo nuttig is, maar het is absoluut noodzakelijk omdat we anders niet overweg kunnen met de complexe uitdagingen op het gebied van security.” Hij geeft een voorbeeld. “Systemen moeten op termijn zo slim worden dat ze compleet nieuwe aanvallen kunnen herkennen en tegenhouden. Het is enorm belangrijk dat we daarover gaan nadenken. Maar behalve dat het naar mijn mening absoluut nodig is, is er ook een financiële business case voor A.I.. Want het helpt de digitale transformatie vooruit. Het kan de productiviteit verhogen en ook nieuwe en onbekende mogelijkheden ontdekken.”

Kleinere bedrijven

Reger denkt er in de toekomst ook voor kleinere bedrijven, waaronder IT-dienstverleners en -resellers, kansen liggen met A.I.. “Het onderzoek gebeurt bij grote bedrijven zoals Fujitsu, of bij gespecialiseerde startups. Maar op het moment dat er iets nieuws is ontwikkeld, wordt het voor veel andere bedrijven interessant. Ik denk dat in de toekomst steeds meer producten, niet alleen in de industrie maar ook in ons privéleven, een hoeveelheid machine learning gaan bevatten. In auto’s, in televisies, in koelkasten… In het toepassen van de applicaties en vooral in de diensten eromheen zit business voor iedereen, zelfs voor de kleinste resellers. Bij industriële toepassingen zal vraag zijn naar partijen die toegevoegde waarde kunnen leveren en daar komen de VAR’s om de hoek kijken. Ik denk dat er over een jaar of vijf een interessant aanbod van machine learning bestaat, verstopt in bepaalde producten, die ons leven makkelijker maken. Er zijn dan bedrijven nodig die zich met de implementatie bezig gaan houden.”

Discussie voeren

Artificial Intelligence roept ook zorgen op. Zelfs progressieve denkers als Elon Musk van Tesla en natuurkundige Stephen Hawking zien het als een mogelijk gevaarlijke ontwikkeling. Reger is zich daarvan bewust. “Ten eerste heb je juridische problemen als het gaat om verantwoordelijkheid. Bij de traditionele manier van programmeren is het duidelijk dat de makers van de software verantwoordelijk zijn. Maar als het systeem zelf iets heeft geleerd, wie is er dan verantwoordelijk? Bijvoorbeeld als het systeem zelf een onderscheid ontwikkelt op basis van ras of religie.”

A.I. is in meerdere fases te onderscheiden, legt Reger uit. “Als het gaat om machine learning, automatisering en het verbeteren van productiviteit, dan hoeven we ons niet veel zorgen te maken. Dan praat je over ‘narrow intelligence’, computers die mensen op sommige gebieden verslaan. Met backgammon, schaken en sinds kort ook ‘go’ is dat al het geval. Het volgende niveau is general intelligence, systemen die mensen gaan verslaan op een groot aantal vlakken. Maar dat is nog heel ver weg. Hoe ver? Het duurt zeker nog twintig tot dertig jaar voordat we een beetje gaan proeven aan general intelligence. Daarna komt pas de laatste stap, superintelligence. Die houdt in dat mensen echt op elk gebied worden verslagen door de computer.”

“Volgens een aantal experts, die er op een filosofische manier tegenaan kijken, is dat niet mogelijk. Maar we moeten er wel vanuit gaan dat we ooit zo ver gaan komen, en er nu al over nadenken. Onder andere over hoe we werk zien in de toekomst. Zoals altijd in de geschiedenis van de mensheid moet je bij een grote revolutie een debat voeren en consensus bereiken. Iemand als Stephen Hawking kijkt naar de fase van superintelligence en vraagt zich af of we zo’n samenleving moeten willen. Een interessante discussie waar ik geen antwoord op heb. Maar ik ben er wel voorstander van dat we die discussie nu al beginnen.”

Strategie

Voor Fujitsu is A.I. hoe dan ook een belangrijke pijler. “Het is onderdeel van onze strategie. We zijn een ICT-bedrijf dat klanten wil helpen om een business transformatie te maken. Dat doen we vaak door middel van co-creatie, waarbij de zakelijke ideeën van onze klanten komen en de technologische implementatie van ons. Als Fujitsu houden we ons bezig met security en ‘cloud computing as a platform’. En, daarop gebaseerd, doen we projecten die onder andere te maken hebben met het Internet of Things, met Business Analytics en met Artificial Intelligence. We hebben bijvoorbeeld Zinrai: een framework voor verschillende Artificial-Intelligence-oplossingen zoals spraakherkenning, real-time beantwoording en het herkennen van afbeeldingen. Het is een cloudoplossing, een laag bovenop onze clouddienst K5. Daarbovenop heb je MetaArc, de servicelaag. We bieden A.I., hoe technisch het ook is, namelijk aan als dienst. Want het is van cruciaal belang dat het wordt geïntegreerd met de bestaande systemen bij bedrijven. Daar ligt de grootste uitdaging.”

Door: Johan van Leeuwen