Online marktplaatsen: vriend of vijand?

09-02-2017 | door: Blogger

Online marktplaatsen: vriend of vijand?

Online marktplaatsen zijn een mooi voorbeeld van een succesvolle B2C aanpak waar de B2B-wereld veel van kan leren. Kijk maar eens naar online marktplaats-reuzen Amazon en eBay. Zij claimden in 2015 in de VS maar liefst 29% van alle online verkopen binnen de detailhandel. Tel daarbij op dat Amazon in hetzelfde jaar goed was voor 24 cent van elke dollar omzetgroei binnen diezelfde markt. Zulke cijfers zijn onmogelijk te negeren.

B2B e-commerce groeit. Maar er wordt met een schuin oog gekeken naar het succes van B2C e-commerce. Er wordt gretig gekopieerd, met nadruk op de gebruikerservaringen van de B2C-webshops. Binnen de B2C wordt ook met veel interesse gekeken naar het groeipotentieel van de B2B-markt. Amazon Business en AliExpress van de Chinese e-commerce gigant Alibaba laten zien dat online marktplaatsen ook voor B2B werken. Interessant denkt u nu. Maar waarom zou ik op zo’n marktplaats gaan verkopen? Daar heb ik m’n eigen webshop toch voor? Wij zetten de voordelen op een rij.

De 3 voordelen van verkopen via een online marktplaats

Win eenvoudig nieuwe klanten
Een van de grootste voordelen van een online marktplaats is het gemak waarmee u nieuwe klanten kunt werven. Prospects die u met geen mogelijkheid had kunnen bereiken, komen uw producten tegen op hun favoriete plek om te shoppen. U maakt dus gebruik van de kanalen van de marktplaats en dat scheelt u veel marketingbudget.

Verbeter uw naamsbekendheid
Als u goed in de zoekresultaten van zo’n marktplaats scoort, geeft u dat veel naamsbekendheid. Natuurlijk is dat afhankelijk van uw prijs. En ook hoe goed u scoort bij de reviews ten opzichte van de concurrentie. Maar u laat in ieder geval zien dat u relevant bent. En dat is belangrijk.

Win aan vertrouwen
Veel kopers shoppen in de regel bij een aantal vertrouwde adresjes. Dan kan uw B2B-webshop er nog zo netjes uitzien – ze moeten eerst een drempel over. En niet iedereen heeft daar trek in. Maar als u op een online marktplaats verkoopt is die drempel er niet. En als de ervaring en het product goed is, dan zullen ze u eerder volgen naar uw eigen webshop.

Fantastisch denkt u nu. M’n webshop kan de deur uit! Niet zo snel. Alhoewel een online marktplaats heel lucratief kan zijn voor uw business moet u het echt zien als een aanjager – maar zeker niet uw belangrijkste kanaal. Dat is nog steeds uw B2B-webshop.

5 redenen waarom uw eigen webshop altijd uw #1 verkoopkanaal is

Persoonlijke service
In tegenstelling tot een online marktplaats van een andere partij, kunt u uw B2B-webshop helemaal personaliseren voor uw eigen klanten. Van productaanbevelingen tot het afhandelen van de orders. 

Betere vindbaarheid
Een geoptimaliseerde webshop scoort goed in de zoekresultaten. Belangrijker: u kunt beter optimaliseren dan met alleen een pagina op een online marktplaats. U kunt uw eigen landings- of indexpagina’s inrichten voor specifieke zoekwoorden. Iets wat slechts oppervlakkig gedaan kan worden op een online marktplaats.

Nieuwe producten aanbieden
Uw eigen webshop betekent ook meer controle over wat u aan kunt bieden. U zit nooit vast aan een bepaalde categorie. Dus als u besluit om een nieuwe markt of categorie te gaan veroveren dan bent u daar vrij in. Ook qua reviews komt u dan gunstiger uit. Op een Amazon of AliExpress zal de gemiddelde consument die u niet kent eerder voor een concurrent gaan die al langer in die categorie zit. Die hebben in de regel meer reviews.

Gepersonaliseerde verpakking
Bij een online marktplaats als Amazon krijgt de ontvanger van het pakje een nette doos van de Amerikanen. Niet die van u. Er zitten dan vaak ook restricties op welke promotiematerialen u toe mag voegen. Verre van ideaal dus.

In uw eigen webshop bepaalt u alles. Dus ook het verpakkingsmateriaal en wat er in de doos terecht komt. Zo kunt u alles naar hartelust personaliseren met kortingen, folders of welkomstgiften. Maar net wat wilt.

Omnichannel kansen
Dit is meer dan alleen maar een combinatie van alle bovenstaande voordelen. Uw klanten verwachten namelijk een volledige omnichannel ervaring. Ze willen uw product, maar met meer informatie, mogelijkheden en betere opties. De enige manier om die ervaring te geven is met uw eigen webshop. Een online marktplaats is daar niet de plaats voor.

Het beste van 2 werelden

Samengevat kunnen we stellen dat een combi van een online marktplaats en een eigen webshop de beste aanpak is.

Zet de online marktplaats in om naamsbekendheid te krijgen. Om meer prospects om te zetten in terugkerende klanten. Om meer vertrouwen te winnen met meer naamsbekendheid. Kortom als springplank naar uw eigen webshop.

Daar, in uw eigen webshop kunt u zelf alles bepalen. Daar kunt u uw eigen toegevoegde waarde bewijzen. Daar kunt u de klant echt vasthouden.

Bent u nieuw in de wereld van e-commerce? Lees dan de whitepaper How to Ensure Your Web Store Meets B2B Buyer Demands. Dat is een fantastische springplank naar uw eigen B2B-webshop. Download het vandaag nog.

Door: Michiel Schipperus, CEO Sana Commerce

Terug naar nieuws overzicht