21-01-2017 | door: Marco van der Hoeven

Case: De cloud geeft Priva ruimte voor de menselijke factor

Priva, leverancier van klimaatbeheersing- en gebouwmanagementoplossingen, is de digitale transformatie begonnen om van IT een enabler te maken. Automatisering gaf vervolgens ruimte aan de menselijke factor, waarbij interne en externe samenwerking de focus kreeg. Zo zitten in het nieuwe Digital Marketing Team naast marketeers ook IT’ers en is het eerste product dat uit samenwerking tussen partners, eindklanten en Priva is ontstaan, een feit.

 

‘De digitale transformatie is voor ons geen loze kreet’, begint Paul Ossewold, VP Digital Operations bij het familiebedrijf Priva. ‘Het is een concrete case. De beweging naar de cloud en eigenlijk de hele digitale transformatie is ontstaan vanuit pijn. We wilden heel veel, maar IT kon daar niet aan tegemoet komen.’ En dat voor een bedrijf dat voor hun klanten innovatieve klimaatbeheersing- en gebouwmanagementoplossingen ontwikkelt en in de markt zet. ‘Het werd tijd to drink our own champaign’, zoals Ossewold het elegant uitdrukt.

De drie principes

Eerst werd een stap terug gedaan, voordat de organisatie aan de digitale reis kon beginnen. Vanuit strategisch oogpunt werden business en IT bij elkaar gebracht om mee te denken over de ambities van de organisatie. Daaruit ontstond het business informatieplan. ‘De initiële focus lag op de interne infrastructuur en organisatie, maar daar hebben we al snel de relaties met onze partners en eindklanten aan toegevoegd.’

Er werden drie principes ontwikkeld, waarop vandaag de dag nog steeds alles wordt afgestemd:

  1. Automatiseren om de menselijke factor, zoals empathie, creativiteit en passie, terug te brengen in de organisatie;
  2. Werk als een netwerk;
  3. We werken toe naar één digital cloudplatform.

De reis naar de cloud

Onderdeel van het eerste principe was de reis naar de cloud, zoals Ossewold het omschrijft: ‘Het begin was vrij technisch gedreven, waarbij we een oplossing zochten voor het feit dat we wel internationaal, maar niet in overheadkosten wilden groeien. De cloud bleek het simpele antwoord. Overigens: als we de cloud alleen hadden bekeken vanuit een kostenoogpunt, dan zaten we nu nog te twijfelen.’

Eén van de gebieden waar IT een echte showstopper bleek, was de internationale samenwerking. ‘Door de komst van Office365, SharePoint Online voor ons intranet, Yammer en Skype for Business, allen clouddiensten, betekende dat die samenwerking als vanzelf werd opgepakt’, vertelt Ossewold. Inmiddels draait tachtig procent van productontwikkeling, applicaties en infrastructuur in Microsoft Azure. Voor het selecteren van de juiste licenties kregen ze hulp van hun partner COMPAREX, die eveneens het gebruik monitort om de cloud zo optimaal mogelijk in te zetten.

Werk als een netwerk

Waar in de eerste stappen van de digitale transformatie van Priva vooral gingen over IT, is er later ruimte gekomen voor de menselijke factor, met als doel de samenwerking tussen medewerkers, afdelingen, klanten, partners en toeleveranciers te verbeteren. Daar komt dan ook het tweede principe vandaan: werk als een netwerk. Dit adagium geldt dus niet alleen intern maar ook extern.

Een eenvoudig voorbeeld is te zien in het hoofdkantoor van Priva: de twee kantoorgebouwen zijn daar verbonden met een overdekte binnenplaats. ‘Tot een jaar geleden zat hier nooit iemand. Iedereen bleef achter zijn eigen bureau en op zijn eigen afdeling. Interne samenwerking en elkaar ontmoeten is gestimuleerd en dat zie je hier terug: inmiddels worden hier regelmatig meetings gehouden en ontmoeten mensen elkaar.’

De grens- en afdelingsoverschrijdende samenwerking is ook terug te zien in het nieuwe Digital Marketing Team van collega Arnold Vleeskens, Digital Marketing Manager. In het team zitten drie marketeers en voor de rest IT’ers. Het budget voor de digital marketing activiteiten komt dan ook van zowel marketing als IT. Samen werken zij aan het derde principe: het meebouwen aan het nieuwe digital cloudplatform.

Meer aandacht voor de klant

Het netwerk stopt niet bij de muren van het bedrijf, maar loopt door naar toeleveranciers, partners en klanten. De digitale transformatie heeft er voor gezorgd dat er meer aandacht is gekomen voor de klant, vertelt Vleeskens: ‘We zijn aan het veranderen van een technisch gedreven productorganisatie naar een klant gedreven organisatie.’

Het digital cloudplatform moet de vernieuwde klantfocus kracht bijzetten. Uiteindelijk worden verschillende front- en backoffice systemen daar geïntegreerd, van CMS, CRM tot ERP en e-commerce. Partners spelen daar een belangrijke rol in, voor hen verzamelen we daar leads en daar kunnen zij straks de applicaties bekijken en afnemen. ‘Het belang van de partners moet soms extra benadrukt worden, want zonder hen kan het platform niet functioneren’, vertelt Vleeskens.

De hechtere samenwerking met partners en eindklanten heeft zijn waarde al bewezen tijdens de ontwikkeling van BI Metrics. De oplossing, die op basis van cloudalgoritmes berekeningen maakt, is ontwikkeld samen met een eindklant, een adviseur én een partner. De applicatie zal geïntegreerd worden in het cloudplatform, waar eindklanten oplossingen eenvoudig aan en uit kunnen zetten. Partners zorgen ervoor dat de oplossing op de juiste manier wordt ingezet.

Lessen om te leren

De drie principes hebben er toe geleid dat de relaties met partners en eindklanten veranderen en dat andere ondersteuning nodig is. Daarin leert Priva veel van COMPAREX, die zelf ook in een digitale transformatie zit, en Microsoft, die met Azure een hele nieuwe kant op is gegaan. Ossewold: ‘We leren van hen lessen die wij kunnen gebruiken bij onze eindklanten. Hoe je bijvoorbeeld praat over cloudveiligheid en beschikbaarheid. We bieden nu een dienst aan, dus dan gaat het er ook om hoe die dienst gebruikt gaat worden.

Het einde van de ontwikkelingen is zeker nog niet in zicht, vertelt Vleeskens: ‘We hebben al veel gedaan, maar ik heb het idee dat we nog aan het begin staan.’ Ossewold vult aan: ‘We hebben een stevige basis gelegd, maar we hebben wel gezien dat deze transitie niet stopt. De digitale transformatie is de realiteit en het maakt ons sneller en wendbaarder. Nieuwe applicaties hebben een kortere time-to-market. Samenwerken wordt eenvoudiger. Ik zou niet meer terug wíllen.’

‘Het digital cloudplatform moet de vernieuwde klantfocus kracht bijzetten. Uiteindelijk worden verschillende front- en backoffice systemen daar geïntegreerd, van CMS, CRM tot ERP en e-commerce.’

Tekst: Anne van den Berg

Terug naar video overzicht

Tags

Cloud, cases
Cloud