Wouter Hoeffnagel - 20 januari 2017

Startupbootcamp E-commerce accelerator brengt vijf startups onder leiding van vrouwen voort

Tien E-commerce startups zijn op 18 januari in Utrecht na drie maanden van strenge coaching en training ‘geslaagd’ voor het Startupbootcamp E-commerce accelerator programma. De startups, geselecteerd uit meer dan 350 kandidaten van over de hele wereld, brachten overwegend in Nederland gevestigde bedrijven voort. Vijf startups worden door vrouwen geleid: Clevergig, Feli, Immidi, Ontrack en Shelf Sailor.

Aangezien er in 2025 naar verwachting meer dan 3 miljard mensen online zullen zijn, richt Startupbootcamp zich onder andere op innovatie van het E-commerce ecosysteem. Startupbootcamp doet dit door wereldwijd de meest beloftevolle startups te ondersteunen met een uitgebreid in Amsterdam gevestigd accelerator programma.

Demo Day
Gedurende de intensieve drie maanden van het accelerator programma worden tien geselecteerde startups uitgedaagd om samen met meer dan 150 mentoren, partners en investeerders producten van wereldklasse te bouwen. Het ultieme doel is uiteindelijk een toonaangevend bedrijf te worden voor de markt. Demo Day in het Rabobank hoofdkwartier in Utrecht was het einde van het programma en het moment waarop de startups hun ideeën presenteerden aan honderden investeerders, partners en mentoren. Naast de pitches van de 10 startups, sprak ook Pieter Zwart, CEO van Coolblue, over zijn eigen ondernemerservaringen.

Het was een onvergetelijke dag voor de bedrijven en het summum van alle geïnvesteerde uren om zichzelf te verbeteren. Kenmerkend aan deze Startupbootcamp klas was het aantal startups dat door vrouwen geleid werd. De laatste Female Entrepreneurship Index (2015) liet zien dat het aantal vrouwelijke ondernemers marktbreed weliswaar toeneemt, maar voor de techsector was een daling van 19 procent te zien. Dit laat zien dat er behoefte is aan programma’s als Startupbootcamp die zich richten op het helpen van startups en zich inzetten voor het succes van vrouwelijke startups.

‘Vrouwelijke ondernemers voelen zich thuis in technologie’
Volgens Marja Silvertant, CEO at Feli, is E-commerce een technologie terrein waar veel vrouwelijke ondernemers zich thuis voelen: “Het is een industrie waar business en creativiteit samenkomen. E-commerce gaat niet alleen om conversie en harde data, maar ook over het maken van geweldige gebruikerservaringen die echt verschil maken in het dagelijks leven van mensen. Vrouwen zijn doorgaans empathischer en denken meer aan gebruikersproblemen.”

“Amsterdam is een ideale plek voor E-commerce startups. De Nederlandse markt is perfect om innovaties te testen, zowel vanwege culturele als infrastructurele omstandigheden. De Nederlander is zeer ontvankelijk voor technologische vernieuwing en recht voor zijn raap met feedback. Daarnaast is er hoge connectiviteit, veel toegang tot kapitaal en een bevorderlijk juridisch en fiscaal klimaat. Allemaal eigenschappen die ondernemer- en onderneemsterschap ten goede komen,” aldus Marc Wesselink, managing director van Startupbootcamp E-commerce. Hij vervolgt: “Wat mij bij deze lichting met extra veel trots vervult is het feit dat de helft van de startups een vrouwelijke founder heeft. Dat bevestigt op zijn minst dat de mannelijke hegemonie in commerciële functies niet meer houdbaar is.”

Zichtbare groei
Patrick de Zeeuw, medeoprichter van Startupbootcamp: “We houden voor ieder jaar bij hoeveel vrouwen zich aanmelden voor onze programma’s. Toen we in 2010 begonnen was dat nog minder dan 5 procent en ondertussen is dat gestegen naar 12 procent. Het is nog steeds niet erg hoog, maar er is zeker groei zichtbaar.”

De deelnemende Startups:

  • clevergig helpt bedrijven mee te bewegen met de veranderende arbeidsmarkt, nu flexwerken steeds gebruikelijker wordt. Onze software zorgt ervoor dat ze gemakkelijker flexpersoneel kunnen aansturen.
  • Cymbra bouwt de zelfsturende supermarkt. Een supermarkt met oren en ogen die personeel vertelt wat ze moet doen. Een supermarkt met een zeer efficiënte bedrijfsvoering en een ongeëvenaarde klantervaring.
  • Feli helpt klanten producten online te vinden en kopen. Ze geloven dat de toekomst van e-commerce intelligent en volledig interactief is. Hun technologie is erop gericht de markt in richting te versnellen.
  • immidi is dé priority rij voor je zakelijke klanten. Ze versterken de rol van de accountmanager door het aantal persoonlijke interacties met klanten door een mix van conversational en mobile push-technieken te vergroten.
  • OnTrack helpt leiders en innovatiemanager de juiste mensen te identificeren, zodat ze succesvol innovaties kunnen uitvoeren.
  • PickThisUp: Overal en altijd kunnen leveren. Ze helpen klanten en webshops om spullen te leveren die niet in een doos passen. Ze verbinden daarvoor 8 miljoen bestuurders met leveringsverzoeken.
  • Salestack brengt de manier waarop bedrijven leads selecteren, kwalificeren en en opwarmen naar een nieuw tijdperk. Salestack verandert de aanpak van het vinden van nieuwe klanten met 180 graden door geïnteresseerde leads actief aan de klant te presenteren. Nooit meer koud bellen, nooit meer afgewezen worden.
  • SchedJoules helpt je lokale evenementen zoals en exposities te vinden in de apps die je iedere dag gebruikt, zoals Calendars, Maps en Messengers, gebaseerd op je locatie, beschikbaarheid en interesses.
  • Shelf Sailor is een marktplaats voor self storage in verstedelijkte gebieden. Ze verbinden mensen die opslagruimte tot hun beschikking hebben met mensen die geen ruimte zoeken.
  • WeSwitch is de next generation marktplaats voor tweedehands goederen. Gebruikers worden in staat gesteld met echte mensen te handelen in (lokale) gemeenschappen en geïnspireerd te raken door relevante reclamevrije feeds, allemaal vanuit één ononderbroken ervaring.
BW Dutch IT Partner Day tm 11-06-2024 CompTIA Community Benelux BW 7-31 mei
CompTIA Community Benelux BN 7-31 mei