Redactie - 10 januari 2017

De digitale ontwikkelingen van 2017

Wat zijn de digitale voorspellingen voor 2017? Frank Lansink, CEO IPsoft Europa beschrijft wat er zal gebeuren in 2017.

De dag dat de chatbot stierf

In een ver verleden was de chatbot een innovatieve uitvinding. Inmiddels is het 2017 en zal dit stagnerende stukje technologie ofwel verdwijnen in alledaagsheid, of zodanig verbeteren dat het niet langer een 'bot' genoemd kan worden door steeds meer de vorm aan te nemen van kunstmatige intelligentie (AI).

Hoewel tools als chatbots voordelen bieden, zijn het uiteindelijk beperkte pakketten van vooraf ingestelde opties voor een conversatie. In plaats van daadwerkelijk een gesprek te voeren of context te begrijpen, leunen chatbots op duizenden opgeslagen antwoorden in de hoop dat een vraag hiermee overeenkomt.

Dit veroorzaakt frustraties, omdat gebruikers herhaaldelijk oplopen tegen "Het spijt me, ik heb uw vraag niet begrepen". AI begrijpt natuurlijke gesprekken en antwoordt op natuurlijke wijze – ver voorbij de mogelijkheden van een bot. Dit is waarom de chatbot ofwel drastisch zal veranderen, of achter wordt gelaten in de race naar AI.

De (virtuele) medewerker van de maand

Waarom zou een virtuele agent geen medewerker van de maand kunnen zijn, nu kunstmatige inteligentie steeds verder wordt geïntegreerd in het bedrijfsleven en daarbij ook echt waarde toevoegt?

Als in 2016 het bouwen van een fundering voor AI centraal stond, is 2017 het jaar waarin AI werkelijkheid wordt. Van Enfield Borough Council in het Verenigd Koninkrijk tot SEB Group in Scandinavië. Steeds meer organisaties zien het potentieel van AI en ontdekken dat zij hun bedrijfsvoering kunnen optimaliseren door de technologie zij-aan-zij met menselijke collega's te laten werken. Hierdoor krijgen menselijke arbeidskrachten de vrijheid om zich bijvoorbeeld te focussen op meer essentiële of innovatieve werkzaamheden.

Sceptici zullen een prijs voor een machine waarschijnlijk in twijfel trekken, maar wat is een betere onderscheiding dan een die erkent hoe belangrijk het is om positieve reacties van klanten te krijgen? Virtuele agenten bieden klanten service wanneer ze maar willen in een aangenaam en persoonlijk dialoog dat resultaat levert zonder fouten. Het transformeren van de klantervaring is de ultieme manier om aan te tonen welke virtuele agenten echte impact bieden.

Wat er moet gebeuren in 2017?

Educatie

De komst van kunstmatige intelligentie is onvermijdelijk in 2017, en het potentieel ervan is enorm. Maar om een succes te worden is het niet de vraag 'wanneer' bedrijven AI introduceren, maar 'hoe' ze dit doen.

Bij IPsoft zijn we van mening dat bedrijven zich eraan moeten toewijden om ervoor te zorgen dat AI een soepele transitie maakt naar onze werkplekken en de bredere samenleving. Het is daarom van belang dat dit binnen een educatief kader gebeurt, om stakeholders, regelgevers en het gehele personeel structureel voor te bereiden.

Als dit op de juiste wijze wordt uitgevoerd, zullen mensen samen met AI werken om tot betere resultaten te komen. Het is cruciaal dat er een doordachte en goed opgebouwde visie is op de toepassing van AI-technologie. Leidinggevenden moeten nu handelen door in kaart te brengen waar intelligente technologieën creatieve menselijke vaardigheden kunnen aanvullen, met het oog op een uiteindelijk hyper productief personeelsbestand. Het maken van een roadmap met toekomstig benodigde vaardigheden en het invoeren van trainingen en sourcing programma’s om aan de vraag naar ander of nieuw talent te voldoen, zal doorslaggevend zijn.

Het toekomstbestendig maken van de workforce

Veel bedrijven lopen het risico achter te blijven omdat ze hun bedrijf en werknemers niet toekomstbestendig maken in 2017. Daarom moeten bedrijven zich voorbereiden op de onvermijdelijkheid van kunstmatige intelligentie, zodat zij en hun personeel volledig profiteren van de eindeloze mogelijkheden die het biedt.

Zij kunnen zich voorbereiden door de rollen binnen het bedrijf te structureren en organiseren, zodat werknemers de ruimte krijgen om snel door te groeien in hun taken en verantwoordelijkheden, wat uiteindelijk resulteert in een hyper productieve workforce. Organisaties moeten ervoor zorgen dat mensen de banen krijgen die bij hun vaardigheden en ambities passen, en bereid zijn om alledaagse repetitieve taken aan slimme technologieën over te laten. Zij die de komst van AI niet erkennen, riskeren niet alleen de productiviteit van hun werknemers maar ook zichzelf. Het risico wordt steeds groter dat ze achterblijven op de rest.

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024