Witold Kepinski - 06 januari 2017

Haperende synchronisatie tussen servers verkeersleidingsysteem veroorzaakt metrostoring bij GVB

Afgelopen maandagmiddag 2 januari 2017 zijn metroreizigers van GVB Amsterdam getroffen door een omvangrijke en langdurige storing. Tussen circa 14.00 en 17.00 uur was er geen metroverkeer mogelijk in Amsterdam. Dit was het gevolg van een reeks van storingen in de stroomvoorziening, ook de noodstroomvoorziening van GVB was hierdoor tijdelijk niet beschikbaar. Dit blijkt na intern onderzoek van GVB. Ook vanochtend stond het metroverkeer vanaf 8.15 uur ruim twee uur stil door een storing in het computersysteem van de verkeersleiding. De achtergrond van deze storing is inmiddels bekend en het probleem is aangepakt. Het probleem was een haperende synchronisatie tussen twee servers van het verkeersleidingsysteem. Of er een verband is met de storing van afgelopen maandag is nog niet bekend. Dit wordt onderzocht door GVB.

Alexandra van Huffelen, algemeen directeur van GVB, spreekt van ‘een dramatische OV-week in Amsterdam’. ‘Dit is ontzettend vervelend voor onze reizigers en mag niet voorkomen. We willen exact weten hoe deze storingen zijn ontstaan, of er een verband is tussen de verschillende storingen zodat we deze ellende in de toekomst kunnen voorkomen.’

Aansturing

Bij het repareren van een storing in de stroomvoorziening van het metrosysteem afgelopen maandag functioneerde de gebruikelijke ‘bypass’ niet door een defect reserveonderdeel. Bij onderhoud- en / of reparatiewerkzaamheden wordt de stroom tijdelijk omgeleid via een ander systeem. Mocht dit onverhoopt niet goed gaan dan kan er worden teruggevallen op een noodstroomvoorziening. Ook deze ‘fall back’ voorziening werkte niet. Hierdoor vielen de computers van de verkeersleiding van GVB Metro uit. Aansturing van de metro’s door de verkeersleiding werd hierdoor tijdelijk onmogelijk. Omwille van de veiligheid van reizigers werd al het metroverkeer onmiddellijk stilgelegd, conform het zogeheten safe haven’ principe. Dit betekent dat alle metro’s doorrijden naar het eerstvolgende station om daar reizigers in de gelegenheid te stellen het voertuig veilig te verlaten.

Safe haven

Het safe haven principe heeft beide dagen goed gewerkt; er kwamen bijvoorbeeld geen reizigers vast te zitten in de tunnel tussen de stations Amstel en Centraal. Wel kwam op maandag één voertuig van lijn 51 op ongelukkige wijze tot stilstand ter hoogte van De Boelelaan. Reizigers in dit voertuig hebben ongeveer een uur in het voertuig moeten wachten alvorens zij, met hulp van de politie, onder begeleiding veilig konden uitstappen. Het opnieuw opstarten van het metroverkeer na een storing kost enige tijd, omdat een totale herstart van het systeem dan noodzakelijk is.

Maatregelen

Alle reserveonderdelen voor de stroomvoorziening bij zowel Metro als Tram worden deze week extra gecontroleerd vanwege de storing. Overigens worden deze onderdelen standaard getest tijdens het reguliere onderhoud.

Compensatie

Reizigers die deze week zijn gedupeerd door de storingen en extra kosten hebben moeten maken doordat zij met tram, bus of trein moesten reizen, worden gecompenseerd door GVB. Zij kunnen zich aanmelden via: www.gvb.nl waar precies wordt uitgelegd hoe zij de compensatie kunnen claimen.