Wouter Hoeffnagel - 01 januari 2017

Meer sollicitaties via mobiel in 2017

Solliciteren via mobiele apparaten neemt in 2017 een vlucht. Millennials (18-35 jarigen) vormen over een paar jaar het grootste deel van de werkende beroepsbevolking en zij verwachten dat zij alles via hun mobiel kunnen regelen. Dit vraagt om belangrijke aanpassingen in branding en werving door werkgevers. Millennials doen steeds meer op hun mobiele telefoon; van bankieren en shoppen tot aan daten en zelfs solliciteren. Wie hier als bedrijf nog niet voldoende op inspeelt, loopt het risico talent mis te lopen.

Dit voorspelt carrièreplatform Monsterboard. Werkzoekenden van nu willen veel meer zien dan alleen een vacature. 75% van de werkzoekenden doet gedegen onderzoek voordat ze solliciteren en meer dan 70% van deze groep besteedt zelfs minimaal een uur aan het zoeken naar informatie voordat ze overgaan tot solliciteren.* Kandidaten willen voordat ze solliciteren meer te weten komen over een bedrijf, de bedrijfscultuur, de waarden, de visie en de carrièremogelijkheden.

Werkgevers moeten zich online goed presenteren
Gian Zandonà, managing director Monsterboard: "Het is voor werkgevers daarom van groot belang dat zij zichzelf online goed presenteren en dat kandidaten meteen kunnen zien wat je als werkgever te bieden hebt. Je moet meebewegen met de markt waarin mobiel verkeer steeds meer de norm wordt, je werken bij-site optimaliseren voor mobiel en zichtbaar zijn op de platforms die jouw doelgroep dagelijks bezoekt. Zonder gedoe solliciteren via mobiel is belangrijk om ervoor te zorgen dat mensen niet direct weer afhaken."

Belangrijke trends in recruitment in 2017 zijn:

  • Millennial generatie dwingt werkgever om nog meer van zichzelf te laten zien online
  • Mobiel solliciteren wordt makkelijker en gangbaarder voor kandidaten en werkgevers 
  • Employer branding wordt onmisbaar onderdeel van de recruitmentstrategie 
  • Programmatic advertising verovert de recruitment markt en helpt werkgevers om talent te bereiken waar het zich ook maar bevindt.
  • De rol van de recruiter verschuift steeds meer naar die van recruitment marketeer

Mobile first voor millennials
Uit cijfers van Monsterboard blijkt dat 41,5% van het websiteverkeer van mobiele apparaten komt. "Gemiddeld checken we 150 keer per dag onze mobiele telefoon, maar tot nu toe blijft het aantal sollicitaties via mobiel nog achter op sollicitaties via desktop of laptop. Werkgevers die kandidaten bereiken daar waar ze hun online leven zich afspeelt en barrières om mobiel te solliciteren wegnemen, gaan het verschilmaken. Een trend die je als werkgever alleen maar kunt omarmen om op te vallen bij de millennial generatie en ze voor je te winnen. Zo verschuift de rol van de recruiter steeds meer naar die van een recruitment marketeer", aldus Zandonà.