Redactie - 24 december 2016

“Klantvraag zorgt voor versnelling van de digitale transformatie”

Eén van de sectoren die ingrijpend verandert door de digitale transformatie is de wereld van ontwerpers en ingenieurs. Trends als digitaal ontwerpen, real time uitwisseling van gegevens, 3D printing en inzetten van algoritmen om waarde te halen uit data veranderen het werk van de CIO en zijn team radicaal. Executive People sprak daarover met Eric Overvoorde, Corporate Director van Workplace Solutions (en CIO) van Royal HaskoningDHV.

De digitale transformatie is voor een ingenieursbureau als Royal HaskoningDHV een proces met diverse facetten. “Het eerste aspect waar we mee te maken hebben is de interne organisatie”, zegt CIO Eric Overvoorde. “We maken veel processen digitaal. Tegelijkertijd wordt extern de samenwerking met klanten mobieler en digitaler.”

De manier waarop consumenten met technologie omgaan heeft hierop duidelijk invloed: “Zowel onze medewerkers als klanten zijn van huis uit al gewend aan Dropbox-achtige oplossingen. Zo willen ze ook zakelijk gaan werken. We hebben al vroeg ingezet op cloud-achtige oplossingen voor de interne wereldwijde samenwerking en het heeft die samenwerking een enorme boost gegeven. Collega’s kunnen wereldwijd eenvoudig samenwerken door bestanden te delen, samen te werken aan grote designs, berichten uit te wisselen en intranet-achtige oplossingen waar ze expertise kunnen vinden en kennis met elkaar kunnen delen. Vandaag de dag allemaal gemeengoed en het is goed te zien dat onze medewerkers ook goed met deze middelen om kunnen gaan. We zien een grote toename van het aantal klanten op deze patforms en dat is een geode beweging.

“Daarnaast zijn we al enige tijd bezig om de oplossingen aan onze klanten digitaal te maken en hebben we een aantal zeer mooie voorbeelden, maar we zien nu echt een versnelling ontstaan en de klantvraag neemt toe.”

Digitale oplossingen

Dit betekent dat Royal HaskoningDHV praktische invulling geeft aan trends als smart building, smart water, intelligente verkeersoplossingen. Ook in een traditionele sector als de bouw heeft de digitale transformatie ingang gevonden.

Kennis delen

Maar wat betekent dit voor een organisatie, en de functie van de CIO? “De interne processen worden meer open”, zegt hij, “daarom komt er een moment dat de klant meekijkt. Je moet dus veel beter letten op de kwaliteit van je data. In het verleden stuurde je heel bewust uit wat je wilde delen, maar nu werk je samen in één omgeving, met meerdere partijen. Daar moet je rekening mee houden. Dat vraagt onder meer om een veel transparanter versiebeheer van documenten en een databeheer waarbij duidelijkheid blijft over wie voor welke data verantwoordelijk is.”

“Daarnaast ben ik als CIO steeds nauwer betroken bij de digitale services die we bieden aan onze klanten.

Dat legt een druk op de IT-organisatie, onder meer door meer vraag naar rekenkracht in combinatie met een groeiende vraag naar denkkracht van de mensen die het moeten doen. “Ik heb daarom een aantal consultants in mijn afdeling die intensief samenwerken met de business om te kijken hoe we tot digitale oplossingen kunnen komen. Andersom zijn verschillende mensen uit de business nu onderdeel van het IT-team. Zo krijg je een goede wisselwerking, en deel je door de hele organisatie kennis.”

Complexer

“De medewerkers in de nieuwe situatie hebben te maken met een wereld die digitaal complexer is. Ook voor klanten wordt het complexer door de uitwisseling van veel meer data. De vraag wordt zo voor beide zijden anders. We maken daarom ook bewust veel gebruik van de expertise van externe partijen. De klant wil meer dan we als IT-afdeling intern kunnen (en willen), dus bouwen we een netwerk van externe deskundigen. Bijvoorbeeld op het gebied van 3D-printing, het heeft geen zin om een geheel eigen 3D-printing afdeling op te zetten, we kunnen beter samenwerken met partijen die daar al alles vanaf weten.”

In verband met de digitale transformatie wordt vaak gesproken over Bimodal IT, een term die gemunt is door Gartner. “Dat is een interessant buzzword, vooral om organisaties alerter te maken bij de digitale transformatie. Ik geloof niet echt in een bimodal organisatie. Eigenlijk hebben we altijd al een deel service gehad voor de lopende zaken, en ontwikkelaars, project managers en consultants voor nieuwe oplossingen.”

“Je moet als IT vooral steeds sneller werken. Ik heb hier bijvoorbeeld het fenomeen Agile / Scrum ontwikkelen geïntroduceerd, en daarbij zie je dat ingenieurs van oudsher gewend zijn om in projecten eerst het design volledig af te maken. Die mindset zijn we aan het veranderen, en daar kan de term bimodal wel bij helpen.”

Algoritmes

“Wat goed is aan de theorie van Gartner is dat ze aangeven dat Big Data er nu gewoon is, dat is geen bijzondere trend meer. Waar het om gaat zijn de algoritmes om daar waarde uit te halen dat zien we zelf ook. Overal hebben we die algoritmes nodig om waarde te creëren met onze klanten, of het nu gaat om water, gebouwen of verkeer.”

De digitale transformatie verandert de markt ingrijpend. “We hebben steeds meer te maken met bedrijven die vanuit de IT-hoek komen en ons bellen met de vraag of wij ingenieurskennis kunnen inbrengen. Dat is een kenmerk van de digitale transformatie. Hiermee komen de virtuele en de fysieke wereld steeds meer bij elkaar, zowel in de vraag als in het aanbod. In landen als China zie je zelfs dat voor projecten prijsvragen worden uitgeschreven, dan concurreer je als bureau ook met studenten. Er zijn al proefprojecten waar printers daadwerkelijk gebouwen en bruggen printen.”

De CIO

Als CIO verandert zijn werk ook. “Wij zijn onlangs geïntegreerd met facilities, omdat we intern met een volledig serviceconcept willen werken. Tegelijk gaan we intern steeds meer naar cloud, om tijd vrij te maken voor verder digitalisering en veel meer flexibel te zijn. Zo wordt het hele designproces digitaal, virtueel en 3D. Klanten kunnen dan in een virtuele omgeving zien hoe iets wordt. We doen enorm veel projecten per jaar, en de bijbehorende werkomgevingen  willen we zoveel als mogelijk open zetten voor klanten en contractpartijen.”

“We werken dus met meer partijen en meer expertises. Mensen doen allemaal andere dingen, wat betekent dat het belangrijk is om de juiste mensen te vinden en kennis te delen. We hebben dus een aantal tracks opgezet met de business waarmee we anders gaan werken (knowledge management, engineering, project management). Dat heeft bijvoorbeeld geleid tot kamers waar we virtueel aan onze klanten kunnen laten zien hoe iets eruit komt te zien. In een aantal gevallen kunnen we wijzigingen ook direct doorvoeren en dat is natuurlijk heel effectief in een dialoog. Dat verandert ontwerpen en tekenen radicaal, het wordt veel interactiever en veel sneller.