Redactie - 22 december 2016

“HCM gaat bijna volledig naar de cloud”

Bijna aansluitend op Gartner Symposium/ITXpo vond in dezelfde venue, het CCIB in Barcelona, Workday Rising plaats, het Europese klantenevenement van Workday. 1.200 mensen lieten zich informeren over de ontwikkeling van HR en finance-oplossingen in de cloud. Aan bod kwamen onder meer het toevoegen van social learning en het streven naar zero downtime.

Het doel van Workday Rising was tweeledig, zegt directeur Hette Mollema:  “We willen onze potentiële klanten een beeld geven van Workday, en onze bestaande klanten proberen we vooral inhoud te brengen over de ontwikkeling van ons aanbod. Zo halen ze het meeste uit ons product. We proberen een commercieel verhaal te vermijden door vooral onze klanten te laten vertellen hoe ze onze software inzetten.”

“Zo kunnen mensen leren van wat andere wel en niet goed hebben gedaan. Wat goed is aan die best practices is dat we heel veel kunnen, maar wanneer je dat als leverancier zegt zijn mensen snel geneigd dat met een korreltje zout te nemen. Als ze dat van gebruikers horen komt dat heel anders over.”

Bevestiging

Het evenement was met een verdubbeling van het aantal bezoekers tot 1.200 man groter dan ooit. “Naast de bestaande klanten  zien we dat twee soorten potentiële klanten ons evenement bezoeken. Aan de ene kant partijen die al heel ver zijn in het traject, en eigenlijk vooral de bevestiging zoeken dat Workday de juiste keuze is. Aan de andere kant zijn het bedrijven die helemaal aan het begin van het traject staan, en zich oriënteren op de markt. Voor beide groepen is de klantsessie ideaal. Vooral grotere bedrijven zien we vaak met en heel team naar het event afreizen.”

Gemene deler is dat alle bezoekers serieus bezig zijn met cloud. De oplossing van Workday draait volledig in de cloud, een strategische keuze die door Gartner tijdens Symposium/ITXpo bevestigd is met de voorspelling dat in 2020 98 procent van alle bedrijven een HCM-oplossing in de cloud heeft. Financials loopt daar iets achteraan, omdat die markt, ten onrechte, nog wat terughoudender is. Juist die bedrijven, waaronder ook beursgenoteerde bedrijven, hebben volgens Mollema nog steeds veel vragen over de cloud. “Dan helpt het als je andere bedrijven tegenkomt die er al mee werken, en die aangeven dat alles onderbouwd en geborgd is. Een van die bedrijven die een presentatie gaf tijdens Workday Rising was bijvoorbeeld ING.”

Social learning

Uiteraard werden in Barcelona ook nieuwe ontwikkelingen gepresenteerd. Mollema: “Nieuw is dat we in onze enterprise cloud voor HR en Finance e-learning en social learning hebben toegevoegd. Ook workforce- en financial planning maakt nu deel uit van de oplossing. Wat voorheen op losse Excel-sheets gebeurde, kan nu met dezelfde flexibiliteit in de Workday-omgeving. Je hoeft dus niet meer gegevens tussen twee losse omgevingen heen en weer schuiven, met alle kansen op fouten. Dat zijn allemaal ontwikkelingen die we hebben gedaan op basis van vragen van onze klanten.”

Social learning bijvoorbeeld komt sterk voort uit de manier waarop nieuwe, jongere medewerkers omgaan met het delen van  kennis en ervaring, onder meer via videolearning. Dat is duidelijk voortgekomen uit de behoefte van onze klanten. “Ooit hebben we overwogen om voor die functionaliteit bestaande oplossingen te kopen, maar uiteindelijk hebben we besloten het zelf te bouwen. Zo doen we iets anders dan onze concurrenten, en houden we vast aan onze strategie van een single codeline.”

Snel upgraden

Een bijkomend voordeel is dat upgrades snel kunnen plaatsvinden. In tegenstelling tot andere oplossingen, die bestaan uit verschillende componenten die later zijn samengevoegd, is geen lange downtime nodig voor onderhoud. Bij een van onze concurrenten kan dat oplopen tot 14 uur per week. In die tijd zijn altijd delen van de applicatie offline. Wij zijn op weg naar zero downtime, dat hebben we op Workday Rising ook gezegd. Dat kan dankzij de single code line, waardoor we ook voortdurend verbeteringen kunnen doorvoeren zonder dat de gebruikers het merken.”

ING

Een van de Workday-klanten die in Barcelona presenteerde was ING Bank. Brendan Donovan, CTO en Head of IT Infrastucture vertelde de aanwezigen daar over de digitale transformatie die zijn organisatie heeft doorgemaakt. Om uit de bankencrisis van 2008 te komen heeft ING een ingrijpende reorganisatie doorgevoerd, waarbij het aantal medewerkers is teruggebracht van 110.000 tot 52.000. De facto is ING daarbij getransformeerd van klassieke bank naar Fintech-bedrijf.

Een cruciaal onderdeel van de nieuwe bedrijfsvoering in het nieuwe ING is dus ICT. Voor de HRM-omgeving heeft ING gekozen voor Workday. Een van de HRM-vernieuwingen is dat ING-bankiers in het kader van 'performance management' nu veel minder beoordeeld worden op financiële doelstellingen, en meer op 'softere' criteria. Over de hele linie is data-analyse voor ING steeds belangrijker geworden. Over de transformatie zei CEO Ralph Hamers: “Wij zijn straks een digitale speler, maar nog wel een met een balans.” Dankzij de digitale efficiencyslag kon ING als eerste grote bak de staatssteun van 10 miljard euro terugbetalen.