Redactie - 23 december 2016

‘Wij zijn geen prijsvechter, wij willen die netwerkinnovator zijn!’

NETGEAR, wereldwijd leverancier van netwerkproducten voor consumenten, bedrijven en serviceproviders, vierde in 2016 zijn twintigjarig bestaan. Arend Karssies (Regional Director Benelux & Other EMEA) had aansluitend ook een jubileum te vieren. Hij werkte eind 2016 op de kop af tien jaar bij het bedrijf. Wat is er in die tien jaar zoal veranderd? En wat voor tips heeft hij voor de reseller die ook in 2017 weer relevant voor zijn klant wil zijn?

Wat er de afgelopen tien jaar vooral veranderd is, is de rol van internet, opent Karssies ons gesprek. De markt staat daardoor enorm onder druk. Als een klant tien jaar geleden in zee ging met een reseller, had hij bij een offerte geen flauw idee of de prijs die hij moest betalen, goed was of niet. Hij ging daarvan uit op basis van vertrouwen. Vandaag de dag barst het internet van prijsvergelijkers, reviews en opiniestukken. “Er is dus een enorme hoeveelheid aan informatie bijgekomen, ook voor eindgebruikers”, constateert hij. “En daar komt nog bij dat de technologische ontwikkelingen steeds sneller gaan.”

“Het is tegenwoordig of links of rechts”, vervolgt hij even later. “Vroeger kon je nog gewoon in het midden zitten. Er was een bepaalde nuance in alles. Maar nu is het: of je bent een prijsvechter, of je bent innovatief. Iets daar tussenin bestaat niet meer. NETGEAR is allesbehalve een prijsvechter. Wij kiezen voor die consumenten en bedrijven die oog hebben voor toegevoegde waarde en bereid zijn daarvoor iets extra’s te betalen.”

Reputatie

Innovatie staat dus voorop bij NETGEAR. “En dat is al twintig jaar zo”, zegt Karssies. “Connect to Innovate, zo luidt ons motto.” Dat zijn bedrijf wat dat aangaat ook een reputatie in de markt heeft weten op te bouwen, mag blijken uit het winnen van de door Dutch IT-channel in het leven geroepen ‘Networking Innovator of the Year Award’ over 2015, terwijl het bedrijf over 2016 daarvoor opnieuw is genomineerd. Karssies is er zeer op gebrand die Award opnieuw binnen te slepen. Vooral vanwege de gekozen titel ‘Networking Innovator of the Year’, zegt hij. “Want wij willen boven alles die netwerkinnovator zijn.”

Innovatief in 2016

Wat heeft NETGEAR in 2016 zoal voor innovatiefs in de markt gezet? Karssies: “Wij proberen altijd net even verder te kijken dan onze horizon: wat gebeurt er daarachter! En daarachter gebeurde voor ons in de consumentenmarkt heel veel op gebied van IP-camera’s. Daarop hebben we nooit eerder ons vizier gericht. Met onze slimme Arlo-beveiligingscamera’s hebben we dat in 2016 recht gezet. Dat is met ons 100% Wire-Free-concept heel goed gelukt. Met de Arlo Pro, uitgerust met tweeweg-audio, een verbeterde lens voor nog beter nachtzicht, en een battery pack dat oplaadbaar is, doen we daar nu nog een schepje bovenop. En met de Arlo Go die we ergens in 2017 in Europa op de markt willen brengen, komen we met een innovatieve versie die via een 3G- of 4G-simkaart verbinding kan maken met internet, zodat je die camera op een willekeurige plek in de buitenlucht kunt ophangen op plekken waar geen wifi is.”

Ook heel innovatief in de consumentenmarkt, en extreem goed ontvangen in Nederland, aldus Karssies, is NETGEAR’s wifisysteem Orbi. Daarmee bereik je een hoge internetsnelheid door je hele huis. “Lees de reviews er nog maar eens op na”, raadt hij aan. “Gebruikers komen superlatieven te kort om te beschrijven hoe eenvoudig het is, hoe mooi het eruit ziet, en hoe snel en stabiel hun internet nu is.”

Ook in de zakelijke markt, geeft Karssies aan, heeft NETGEAR grote stappen gemaakt. “Wij waren bijvoorbeeld de eerste met multi-gigabit voor het MKB. Dat hebben we nu zo’n driekwart jaar op de markt en loopt goed in de context van de verkoop van 802.11ac Wave 2 draadloze oplossingen.”

Tips voor resellers

Tot slot wil Karssies nog wel een drietal raadgevingen kwijt waarmee resellers komend jaar wellicht hun voordeel kunnen doen. De eerste is: blijf jezelf, maar wees wel onderscheidend door het leveren van toegevoegde waarde. Want hetzelfde doen als je buren, daar overleef je niet mee.

De tweede is: klanten doen steeds meer over hun netwerk, waardoor dat netwerk steeds bedrijfskritischer wordt. Dus denk goed na over wat de impact is als dat netwerk down gaat. Wat kost dat die klant dan en wat is het hem eventueel waard om zijn netwerk redundant te maken met behulp van nieuwe technologieën.

En ten derde: zet je oogkleppen af. Iets wat je tien jaar geleden deed, of misschien nog vorig jaar, is niet per definitie wat je volgend jaar ook weer moet doen. “Want de markt verandert razendsnel. Dus blijf bij met je kennis, informeer je over nieuwe technologieën, maar laat je wel informeren door partijen die je vertrouwt!”

Door: Dick Schievels