Redactie - 21 december 2016

Praktische AI-toepassingen zorgen voor disruptie

Speed is the new currency, zegt Renzo Taal, Senior Vice President Northern Europe Region bij Salesforce tijdens een persbijeenkomst in The Edge in Amsterdam. En disruptie is onontkoombaar. Een van de belangrijkste factoren in die disruptie is de onstuitbare groei van artificial intelligence. Salesforce heeft dit jaar zelf AI in het volledige portfolio ingevoerd, en het aantal praktische toepassingen blijft groeien.

 

Salesforce is zeventien jaar geleden in de cloud gestart als disruptief bedrijf. “Nu zitten we in een fase van disruptie die niet meer te stoppen is zegt Renzo Taal. Volgens hem is het gevolg van de digitale disruptie die Salesforce in gang heeft gezet ook merkbaar in de Nederlands economie. “De impact van Salesforce in Nederland is 18.000 banen, met een impact van  1,5 miljard op het GDP.”

Dit effect komt onder meer voort uit consultancy-partijen die implementaties doen. Ook start ups die innovaties ontwikkelen op basis van Salesforce, bijvoorbeeld in de app exchange, dragen eraan bij. Grote bedrijven ontwikkelen eveneens apps op basis van Salesforce, zoals Coca-Cola heeft gedaan. Op dit moment zijn er al ongeveer 15 miljoen apps ontwikkeld, deels in de app store en deels voor intern gebruik.

Systems of intelligence

“We zitten in de transformatie van systems of record naar systems of engagement naar systems of intelligence. Dat laatste heeft alles te maken met machine learning en artificial intelligence. Dat embedden we in onze volledige Salesforce-omgeving. Dit betekent concreet dat we data in context kunnen plaatsen. Een systeem kan bijvoorbeeld leren hoe klanten reageren op marketinguitingen als commercials. Op basis daarvan kan worden aangegeven hoe bepaalde mensen benaderd moeten worden. Het systeem leert voortdurend, plaatst trends in context en komt op basis daarvan met suggesties. Dat wordt steeds nauwkeuriger.”

Daarnaast komen er steeds meer toepassingen in specifieke communities. Bijvoorbeeld op het gebied van de gezondheidszorg, zoals diabetespatiënten die adviezen krijgen over acties die ze moeten nemen. Een ander voorbeeld is het Nederlandse Suit Supply, dat veel klanten heeft onder de dertig. Die bellen niet meer, maar zoeken via Whatsapp en Snapchat contact. Suit Supply heeft daarop de communicatie met deze doelgroep aangepast. Met behulp van een aanvullende app uit de Salesforce app exchange wordt de bezorging van de bestelde pakken vervolgens geregeld. En dieselmotor-fabrikant Wärtsillä uit Finland werkt aan self learning mottoren op basis van Salesforce. En het gaat snel. “De ontwikkeling van dergelijke oplossingen duurt weken in plaats van jaren.”

Groei

Van de economische teruggang die nu ten einde loopt heeft Salesforce weinig gemerkt. “Juist in tijden van teruggang is het belangrijk om te innoveren. Dat we nu groeien komt doordat de noodzaak tot innoveren er al enige tijd is. De verklaring van onze groei is dus niet dat het nu economisch goed gaat, maar omdat er een aantal jaren geleden de noodzaak was. De eisen die aan IT-platformen worden gesteld zijn nu anders, mensen willen niet steeds upgraden. Een ziekenhuis bijvoorbeeld wil zorg bieden, niet datacenters bouwen en onderhouden. Gebruikers maakt het niet uit welk systeem er op de achtergrond draait, het gaat ze erom wat ze ermee kunnen.”

Salesforce EMEA is zo 27 procent gegroeid in het afgelopen kwartaal. “Nederland ligt daar ruim boven, we zijn een van de snelst groeiende regio’s ter wereld. Dat is groei vanuit een grote positie. In de regio zie je dat je niet meer kunt concurreren op prijs. Bedrijven willen het beter doen, toegevoegde waarde creëren, klanten beter bedienen. Daar wordt Salesforce veel voor gebruikt.” Volgend jaar hoopt Salesforce 10 miljard dollar omzet te halen, de ambitie is zelfs 20 miljard in 2020.

Disruptie

En de disruptie gaat door. “Juist in industrieën waar men denkt dat disruptie niet zal plaatsvinden heeft het uiteindelijk de meeste impact. Je wilt niet de pinguïn zijn op het de ijsschots die naar de evenaar drijft. Want die ijsschots kan nog zo groot zijn, uiteindelijk wordt hij heel klein. En het gaat snel. Speed is the new currency. Het zijn niet de grote bedrijven die winnen, het zijn de snelle bedrijven die winnen.”