Redactie - 21 december 2016

High available storage-omgeving maximaliseert databeschikbaarheid voor softwarespecialist

High available storage-omgeving maximaliseert databeschikbaarheid voor softwarespecialist image

Softwarespecialist Info Support wilde de storage-omgeving vernieuwen, met als belangrijkste voorwaarden kwaliteit en beschikbaarheid. HPE Platinum Converged Infrastructure Partner AXEZ zorgde voor een implementatie van de nieuwe oplossing, met als resultaat vereenvoudigd management en maximale databeschikbaarheid. 

Datacenters
Info Support uit Veenendaal bouwt software voor grote bedrijven en overheden. Willem Jan Vastenholt (recht op de foto) werkt al twintig jaar bij Info Support. Als Manager Datacenters is hij verantwoordelijk voor alle hardware in de datacenters van Info Support. “Alle software die wij bouwen en die niet bij onze klanten in hun datacenters draait, kan bij ons in een datacenter draaien. Networking, storage, compute power, firewalls en virtualisatie zijn de hoofdtaken van onze afdeling. Het beheer van de 1.400 virtuele machines die wij draaien, wordt gedaan door een andere afdeling. Wij zorgen puur voor het fundament met de hardware.” Nu nog heeft Info Support vijf datacenters, maar in de zomer van 2016 zullen dat er nog twee zijn.

Optimaal support
De reden om het aantal datacenters te consolideren is dat Info Support op zoek is naar betere performance en beschikbaarheid. Willem Jan Vastenholt: “Op de twee overgebleven datacenters willen we kunnen vertrouwen. Niet alleen qua hardware, maar zeker ook qua service. Met deze partijen hebben we hetzelfde soepele contact als met AXEZ. Alles komt neer op support. Als er iets is, dan kun je gewoon bellen. Er neemt dan iemand op die weet waar je het over hebt en die de verantwoordelijkheid heeft om beslissingen te nemen. Daar schakelen wij heel makkelijk mee. Al vanaf het moment dat we sinds 2012 met AXEZ zaken zijn gaan doen. Sindsdien hebben we in onze datacenters niets anders meer dan HPE hardware en dat bevalt ons prima. Een perfect voorbeeld van de support die HPE biedt, kwam tot stand toen er een minieme foutmelding ontstond bij een stack. Er brandde een rood lampje, terwijl er niets aan de hand was. Toen kregen we heel snel bericht terug dat het een bekend probleem was, dat er een fix voor gemaakt werd en wanneer die fix in productie zou gaan. Dat is de manier waarop je geholpen wilt worden.”

Kostenbesparend
In één van de twee overgebleven datacenters waren de servers aan vernieuwing toe. De schaalbare oplossing waarvoor werd gekozen bestaat uit HPE 3PAR storage en Blade servers, onderdeel van HPE Converged Systems. Willem Jan Vastenholt: “Op basis van onze wensen zijn we met AXEZ gaan brainstormen over de beste oplossing. Daarbij namen we door wat we precies wilden en hoeveel IOPS we nodig hadden. Uiteindelijk kwamen we uit op all-flash in plaats van spinning discs en 512GB geheugen per server. De gekozen oplossing bespaart ons heel veel kosten op het gebied van stroom en management. Bovendien zijn de nieuwe servers supersnel. Het booten ervan is echt secondewerk.” Na het akkoord op de hardware volgde de implementatie, vertelt Willem Jan Vastenholt: “Een deel daarvan kunnen we zelf. In het geval van 3PAR komt er altijd een gecertificeerde engineer van AXEZ mee, want dat mogen wij niet zelf doen.”

Hetzelfde niveau
Arend Verbeek (links op de foto) werkte tien jaar bij HPE voordat hij bij AXEZ begon als accountmanager en business developer. Hij vertelt waarom Info Support en AXEZ zo goed bij elkaar passen: “AXEZ is een heel technische partij met veel kennis, net als Info Support. We kunnen op hetzelfde niveau praten over heel veel onderwerpen. Als er iets moet gebeuren, dan stemmen we heel snel af wat, hoe en wie dat gaat doen. Er is geen ruis op de lijn.” Willem Jan Vastenholt bevestigt dit: “Er zijn korte lijnen, dus de communicatie verloopt soepel. Dat is ook nodig, want wij hebben ongeveer 450 medewerkers bij Info Support plus daarnaast nog enkele zusterorganisaties. Voor alle software die hier vandaan komt, wordt application lifecycle management uitgevoerd. Vanaf het beginstadium van een applicatie totdat hij ophoudt te draaien zorgen wij dat alles goed verloopt volgens de afgesproken SLA’s.”

HPE Proactive Care
De geleverde oplossing is inclusief HPE’s Proactive Care. Arend Verbeek: “Daardoor worden er al proactief meldingen gemaakt van eventuele hardwareproblemen die kunnen optreden. Ook wordt er direct actie ondernomen op zulke meldingen, zonder dat Info Support daar iets aan hoeft te doen. Dat gaat dus nog een stap verder dan HPE Foundation Care, waarbij er alleen problemen worden opgelost wanneer ze gemeld worden. Met HPE Proactive Care worden die problemen al proactief opgespoord.” Willem Jan Vastenholt: “AXEZ is bovendien Proactive Co-Delivery, wat inhoudt dat zij op het hoogste niveau zitten qua HPE support. Als er nu een mogelijk probleem wordt gesignaleerd, dan gaat er een melding naar zowel AXEZ als HPE en zij stemmen onderling af wie het gaat oplossen voor ons.”

HPE Converged Systems levert verschillende voordelen op: 

  • Lagere kosten
  • Meer flexibiliteit
  • Meer efficiëntie
  • Minder complexiteit
  • Eenvoudiger beheer
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024