Databundels mogen geen barrière meer zijn voor bedrijven
20-12-2016 | door: Edwin Feldmann

Databundels mogen geen barrière meer zijn voor bedrijven

Tele2 heeft eind oktober officieel de deuren geopend van de Connected Lounge. Dat is een demoruimte in het Galgenwaard stadion van FC Utrecht, waar klanten de verschillende manieren van integratie van vaste en mobiele telefonie en bijbehorende functionaliteiten kunnen ervaren en advies krijgen over welke oplossing het beste bij hun situatie past. "Dit is waar we aan de klant laten zien hoe eenvoudig vast-mobiel geïntegreerde oplossingen kunnen zijn", vertelt Bas Piek, Directeur Marketing Zakelijke markt bij Tele2.

Complexiteit is namelijk een probleem waar veel ondernemers nog tegenaan lopen bij de keuze voor een telecomdienst, aldus Tele2. "Klanten worden bij hun keuze vaak overspoeld met specificaties en opties. De traditionele telecomoperators hebben daar baat bij want dan kunnen ze diensten verkopen die de klant helemaal niet nodig heeft."Dat kan en moet eenvoudiger, dachten ze bij Tele2.

Eenvoud en gemak staan daarom centraal in het portfolio van vaste en mobiele producten en diensten van Tele2. “We luisteren goed naar de wensen en behoeften van klanten en spelen in op de toenemende vraag naar mobiel werken en bijbehorend datagebruik”, aldus Piek. “Onze mobiele abonnementen bevatten standaard onbeperkt bellen en sms’en zodat onze klanten alleen nog maar na hoeven te denken over bijbehorend datagebruik. Maakt een klant toch minder gebruik van spraak, dan zijn 100 minuten bundels als alternatief ook beschikbaar. Voor groot dataverbruikers hebben we daarom gemeenschappelijke databundels beschikbaar waaruit alle medewerkers één totaaltegoed aan data delen.”

Tele2 is van mening dat bedrijven niet geremd moeten worden in hun mobiele manier van werken door de angst voor kosten van datagebruik. "Je moet bij bedrijven het gevoel wegnemen dat datagebruik heel duur is. Daarom hebben we grote databundels geïntroduceerd die medewerkers onderling kunnen delen, waardoor het prijstechnisch extra interessant wordt", legt Piek uit.

"Wij bieden nu al hele ruime bundels aan waarmee we voorbereid zijn op de toekomst, want je zult zien dat door nieuwe video gerelateerde toepassingen organisaties in de toekomst veel meer data nodig zullen hebben." Die dataconsumptie ligt in Nederland aanzienlijk lager dan in andere Europese landen, omdat dataverbruik hier altijd vrij duur is geweest en daardoor als een kostenpost werd gezien, maar Tele2 voorspelt dus een inhaalslag op het gebied van dataverbruik.

Voordelen vast-mobiel integratie

Tele2 focust dus op een mobiele toekomst en de integratie van vaste en mobiele telefonie. Die integratie heeft diverse voordelen, stelt het bedrijf. Zo zijn gebruikers beter bereikbaar, ongeacht hun locatie of het gebruikte toestel, want de routering van de nummers gebeurt achter de schermen. "Er zijn nog steeds veel bedrijven waar vaste toestellen op de bureaus staan waaraan een nummer is gekoppeld. Maar wat je steeds vaker ziet, is dat werknemer geen vaste werkplek meer hebben of dat ze mobieler zijn gaan werken (vandaag op locatie A, morgen op locatie B). Zo'n vast nummer is vaak nog gekoppeld aan een specifiek persoon. Wat wij virtueel doen, is dat nummer uit die oude telefooncentrale trekken en koppelen aan een mobiele telefoon, samen met het mobiele nummer. Op dat moment is de medewerker, ongeacht waar hij is, altijd en overal bereikbaar via het vaste nummer, ook al zit hij op dat moment op een andere locatie", legt Piek uit.

Een ander voordeel is kostenbesparing. Door te kiezen voor een oplossing in de cloud is een investering in een (dure) eigen telefooncentrale en bijbehorende installaties en beheer niet meer nodig en betaalt de klant een vast bedrag per gebruiker per maand. Daarnaast is onderling bellen inbegrepen en is het beheer eenvoudiger doordat de beheerder zelf via een portal wijzigingen en instellingen kan doorvoeren. En omdat alle telecomdiensten door één leverancier worden geleverd, profiteert een klant ook van het gemak van één factuur en één aanspreekpunt. 

De integratie van vaste en mobiele telefonie was tot voor kort alleen mogelijk door de koppeling van mobiele telefonie aan een bestaande telefooncentrale, maar dankzij de opkomst van de cloud zijn dit soort oplossingen ook bereikbaar geworden voor kleinere organisaties. Goede telefonische bereikbaarheid is belangrijk, benadrukt Piek. "Als je die telefonie niet goed inricht, mis je als ondernemer toch een paar gesprekken per dag."

Maak het de IT afdeling gemakkelijk

Die koppeling van vast en mobiel betekent voor de IT-afdeling dat zij geen telefoons meer hoeven te verplaatsen of moeten wisselen van poorten, omdat dit door de beheerdersportal wordt overgenomen. Die portal wordt kant-en-klaar bij een nieuwe klant opgeleverd. "De gebruiker loopt weg met een werkend toestel, ongeacht of dat een nieuw of eigen toestel is en dat neemt een boel zorgen weg bij de telecombeheerder." Deze begeleiding en uitleg verlaagt namelijk de drempel voor bedrijven om over te stappen, zegt Piek. "We proberen de overstap voor de klant zo gemakkelijk mogelijk te houden, zodat de IT-afdeling niet zelf al die telefoontjes krijgt. Tele2 maakt het hun nieuwe klanten bovendien gemakkelijk door een uitgebreide ondersteuning bij de overstap: een speciaal team deelt simkaarten uit, helpt medewerkers bij instellingen en geeft waar nodig uitleg.

Connected Lounge

Voor de ondersteuning van de diensten zijn de partners ook heel belangrijk. Piek: "De partners zijn de ambassadeurs voor heel het portfolio en hebben een adviserende rol naar de ondernemer, want veel ondernemers en telecombeheerders hebben onvoldoende kennis van welke mogelijkheden er zijn om de telefonie-omgeving voor hun organisatie optimaal in te richten." De partners nemen als het ware een beetje de rol van de vroegere telecomman of ICT-man binnen organisaties over.

En er zit nog een voordeel aan het werken met partners, legt Piek uit. "Onze partners weten vaak heel goed wat er speelt binnen het klantenbestand." En bovendien zijn ze onafhankelijk. "Als wij samen met een partner bij een klant zitten, hebben wij al snel een beetje het 'wc-eend imago'. Natuurlijk bevelen wij onze eigen diensten aan. Maar partners staan daar veel objectiever in en kunnen klanten echt goed onafhankelijk adviseren."

Om bedrijven te helpen bij het maken van de juiste keuze heeft Tele2 in oktober de Connected Lounge geopend. Een democenter waar klanten advies krijgen en alle mogelijke vormen van vast-mobiel integratie live kunnen zien. Piek: "Door te laten zien welke mogelijkheden en functionaliteiten er zijn die toegespitst zijn op hun specifieke situatie, begrijpen klanten veel beter wat vast-mobiel integratie echt voor hun kan betekenen. En daardoor maken ze ook een veel beter afgewogen keuze, waarbij niet alleen kostenbesparing wordt meegenomen maar bovenal gekeken wordt naar de bereikbaarheid."

Door: Edwin Feldmann 

Terug naar nieuws overzicht

Tags

interviews