“Begin bij de businessvraag”
20-12-2016 | door: Redactie

“Begin bij de businessvraag”

Strategisch IT-advies behoort  tot de kernactiviteiten van PQR. Met de komst van nieuwe distributiemodellen voor IT, met name cloudgebaseerde omgevingen, groeit de vraag naar een trusted advisor, stelt Steven Habes.  “IT biedt steeds meer mogelijkheden om bedrijfsvoering te verbeteren. Voor bedrijven levert deze ontwikkeling dus kansen op maar tegelijkertijd neemt de complexiteit en de veelheid aan mogelijkheden in snel tempo toe.  Wij helpen onze klanten om hier de juiste weg in te vinden.”

PQR is al 25 jaar actief als ICT dienstverlener en heeft in de kwart eeuw sindsdien behoorlijk wat evoluties en revoluties op IT-gebied meegemaakt. Zowel op het gebied van de technologie zelf – zoals virtualisatie en cloud - als de manier waarop het wordt aangeboden – integratie van diensten en one-stop-shopping. De afgelopen vijf jaar is een nieuwe loot aan de stam uitgegroeid tot een kernactiviteit: die van IT-advies. PQR zet zichzelf tegenwoordig neer als hybrid cloud integrator en vult de rol in van strategisch adviseur voor integratie van moderne software defined datacenter- en workspaceoplossingen en cloudtoepassingen.

Steven Habes, senior project manager bij PQR, stelt: “Als cloud integrator zijn we  naast strategisch adviseur nog steeds een implementatiebedrijf. Dat is ook direct onze meerwaarde, wij lopen voorop met het implementeren van de nieuwste technieken en het integreren van cloud-platformen met bestaande datacenter oplossingen. Daarom kunnen we gefundeerd  adviseren. Voor ons is het belangrijk vanaf een zo vroeg mogelijk stadium betrokken te zijn bij klantvragen op IT-gebied. Er is zoveel meer mogelijk dankzij de opkomst van cloud-diensten en XaaS-modellen, maar dat kan soms verwarrend zijn.”

Beginnen vanuit businessvraag

Habes benadrukt ook het belang om eerst te kijken vanuit de business-vraag. IT moet hier een afgeleide van zijn. Een bedrijfskundige visie moet de basis zijn voor elke IT-oplossing. Vervolgens wordt er bekeken welke oplossing het beste past bij de gebruikers binnen een organisatie. Hoe hun werkprocessen het beste ondersteund kunnen worden. Maar ook hoe ervoor gezorgd kan worden dat een nieuwe oplossing door gebruikers geaccepteerd – en dus gebruikt – wordt.

Hij onderstreept het belang van duidelijke doelstellingen die met ICT bereikt dienen te worden. “Tegenwoordig is iedere investering in ICT een strategische beslissing. Geld kan maar één keer worden uitgegeven en met alle nieuwe mogelijkheden die ICT biedt wordt daar extra aandacht aan besteed. Randvoorwaardelijk is dat de organisatie een duidelijke visie en strategie heeft op het gebied van ICT. Onderwerpen zoals innovatie, informatieverwerking, customer experience, flexibiliteit, business continuïteit, veiligheid en privacy zijn namelijk grotendeels afhankelijk van de stabiliteit en wendbaarheid van een ICT omgeving. Wij helpen onze klanten bij het formuleren van deze doelstellingen en het stellen van prioriteiten. Pas in tweede instantie vertalen we dat naar ICT-oplossingen.“

 

Digitale transformatie

Digitalisering van economie en samenleving zorgt ervoor dat de rol van IT over de hele linie verandert. Er gaat de komende jaren nog veel meer en sneller veranderen door de impact van mobiliteit, cloud, big data, artifical intelligence, om een paar zaken te noemen.

Habes: “Het is in ieder geval belangrijk te blijven bepalen wat de rol van IT in een organisatie is. Ook met digitale transformatie is het niet zo dat elke organisatie alles moet digitaliseren om bij te blijven. IT gaat gemiddeld een belangrijkere rol spelen. Bedrijven bepalen zelf wat IT voor hen kan betekenen en moeten niet automatiseren om het automatiseren.  Digitalisering verandert de businessmodellen voor bedrijven. De time-to-market wordt almaar korter en innoveren wordt steeds belangrijker. Dan is het meegaan of afhaken.”

Hybride modellen

Inmiddels, stelt Habes, lijken organisaties wat evenwichtiger te worden. “IT is té complex geworden voor de meeste organisaties om alles zelf te blijven doen. Maar alles uitbesteden is niet meteen de beste optie, noch de IT-infrastructuur zelf, noch het onderhoud en beheer ervan. Steeds vaker zien we gecombineerde modellen ontstaan, met als uitgangspunt: uitbesteden waar dat beter past bij de organisatie, zelf doen als dat effectiever is.”

“De keuze om services en applicaties in de cloud te plaatsen of als service af te nemen is echter geen technische. Ook hier is het nodig om eerst vanuit de activiteiten van de organisatie te redeneren, de bedrijfsvisie voorop. Wat wil de organisatie bereiken met ICT en op ICT-gebied. Kostenbesparing bijvoorbeeld. Cloud-gebaseerde IT-infrastructuur is niet per definitie goedkoper dan zelf investeren in een datacenter. Maar voor wie beperkte IT-budgetten heeft, kunnen kosten per maand (opex) beter te dragen zijn dan investeren vooraf (capex).

Wanneer flexibiliteit juist erg belangrijk is om te reageren op snel veranderende marktomstandigheden, dan is een  cloud-infrastructuur makkelijker op en af om te schalen. Toch zie je ook vaak dat bijvoorbeeld financiële instellingen of telecomoperators hun infrastructuur in eigen beheer te hebben vanwege het bedrijfskritieke aspect. Daarbij speelt het gevoel van controle en veiligheid een belangrijke rol. Als de applicatie er geschikt voor is is er namelijk geen technische reden om ‘m niet in een cloud te plaatsen.”

 Veranderende klantbehoeften

PQR vervult als cloud integrator de rol van trusted advisor waar het gaat om veranderende klantbehoeften. Mede onder invloed van groeiende mobiliteit en online beschikbaarheid van diensten en de opkomst van enterprise sucurity issues, veranderen klantbehoeften.

In het bedrijfsleven, maar ook in de zorg of bij overheden heeft dat grote impact. Als je omgeving verandert, moet je mee veranderen. Meer klant- of patiëntgericht worden: zowel in b2b als b2c stellen afnemers steeds meer eisen.  Zo verwachten burgers tegenwoordig dat een gemeente 24/7 beschikbaar is.”

“Een andere manier van werken betekent vaak een andere vorm van ICT-dienstverlening. Dat kan variëren van nieuwe ICT diensten die aan de servicecatalogus worden toegevoegd tot het op een andere wijze aanbieden van bestaande services, bijvoorbeeld mobiel of door een extra beveiliging. Dit heeft consequenties voor de onderliggende infrastructuur. Als trusted advisor wegen wij de behoeften van de organisatie af en inventariseren wat goed bij gebruikers past en wat de afnemers eisen en kijken tevens naar de impact van IT-veranderingen. Uiteindelijk telt: de investering moet optimaal renderen, of je nou sneller wilt reageren op klanten, een snellere time-to-market wil realiseren of gewoon kosten efficiënter wilt werken.”

Door: Martijn Kregting 

Terug naar nieuws overzicht

Tags

interviews